نقدی بر استفاده ابزاری از سلبریتی ها در تلویزیون

می خواهد زنده بماند!

می خواهد زنده بماند! به گزارش آبی طرح یك استاد ارتباطات درباره اینكه در چه شرایطی رسانه به سمت سلبریتی محوری می رود، معتقد است: رسانه ای كه گاها بخاطر میزان نفوذش در بین مخاطب گرفتار بحران شده باشد، مشروعیتش از منظر مخاطب زیر سوال رفته باشد، گاهی از حد نرمال خارج شده باشد تلاش می كند خلأها و نقصها خویش را با آوردن چهره های مشهور پر كند.


سید محمدرضا خوشرو در گفتگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش كه در چه شرایطی رسانه به سمت سلبریتی محوری می رود؟ اظهار نمود: طبیعتاً رسانه به یكسری از مولفه هایی كه جذب مخاطب می تواند برایش داشته باشد، آویز می كند و تلاش می كند از آنها بعنوان عنصر جذب كننده مخاطب استفاده كند؛ حال فارغ از اینكه جذب مخاطب با نگهداشت مخاطب متفاوت می باشد منتها در همان وهله اول تلاش می كند از آپشنی كه در دنیا رایج است و آن استفاده از سلبریتی ها ست استفاده نماید.

این استاد ارتباطات افزود: نكته ای كه وجود دارد لزوم و چگونگی استفاده از سلبریتی هاست. لزوم حضور سلبریتی ها قابل پذیرش هست و به هر حال چهره های مشهور برای مخاطب احساس بهتری ایجاد می كنند. اما بحث بر سر حد و اندازه كیفیت و كمیت است. رسانه هایی كه بعضاً میزان نفوذشان در مخاطب گرفتار بحران شده باشد مشروعیتشان از نظر مخاطب زیر سوال رفته باشد، گاه از حد نرمال خارج می شوند و تلاش می كنند خلأها و نقصها شان را با آوردن چهره های مشهور و سلبریتی ها پر كنند و بنابراین از حد طبیعی و نرمال خارج می شوند.

خوشرو با اشاره به اینكه حضور یك سلبریتی در رسانه هم به لحاظ كیفی و هم به لحاظ كمی اهمیت بسزایی دارد، اظهار داشت: به لحاظ كمی می بینیم كه در برنامه های امكان دارد استفاده از سلبریتی ها مشاهده شود كه لزوم نداشته و حتی بعضی از آنها هم غلط است. به هر حال حوزه تخصصی سلبریتی ها مشخص است یا خواننده اند یا بازیگرند و یا ورزشكار و اینگونه شهرت خویش را به دست آورده اند، استفاده ابزاری برای جذب مخاطب در بسیاری از مواقع تأثیر برعكس خواهد داشت. بحث تناسب مطرح است؛ اینكه آیا در یك برنامه لازم است سلبریتی مجری باشد یا میهمان.



خوشرو در ادامه با اشاره به اینكه رسانه با چالش مهم و جدی سلبریتی محوری رو به روست، مطرح كرد: این یك چالش جدی است كه گزینش سلبریتی ها چگونه باشد، چه تعداد باشد كجا و به چه منظور و هدفی استفاده گردد و این پارادوكس سبب واكنش منفی مخاطب می تواند باشد.

خوشرو با یادآوری اینكه به هر حال رسانه های جهان از سلبریتی ها استفاده می نمایند و از سویی مردم هم دوست دارند در مورد چهره های مشهور و زندگی آنها بدانند، خاطرنشان كرد: این اتفاق به خودی خود بد نیست بعنوان مثال اخیراً شنیدیم كه تلویزیون قصد داشته از یكی از خوانندگان بعنوان مجری برنامه مناسبتی رمضان بهره بگیرد و این دقیقاً حوزه تخصصی آدم هاست ما باید مجری سلبریتی هایی برای اینگونه برنامه ها داشته باشید بعنوان مثال احسان علیخانی یك سلبریتی است و تخصصی جز اجرا ندارد و اجرایش سبب سلبریتی شدنش شده است و یا رضا رشیدپور. اینها تصویربردار نبودند كه مجری شدند، این افراد مجری بودند و سلبریتی شدند و جایشان درست است. اما اگر یك سلبریتی از گونه دیگری بعنوان مجری انتخاب گردد این جاست كه گرفتار اشكال می شویم.

این مدرس ارتباطات سپس با اشاره به حذف ویژه برنامه ماه ماه با اجرای بنیامین بهادری از آنتن تلویزیون، خاطرنشان كرد: زمانی كه بخواهند جای فردی مثل احسان علیخانی را با شهرت سلبریتی دیگری، پر كنند، طبیعتاً دم دستی ترین راهكار برای حل این معضل است. در حالیكه با سختی بیشتری باید تلاش می شد مجری مناسب تری انتخاب گردد یا اگر لازم بود مجری جدیدی معرفی می كردند به هر حال یك فرصت ایجاد می كردند. درست است شاید ۳۰ درصد ریزش مخاطب وجود داشت اما به هر حال دیده می شد. تلویزیون باید یك سلبریتی مجری در قالب سیاست های خود انتخاب می كرد، نه اینكه راحت ترین راه ممكن را انتخاب نماید كه مدیران دیگر آن برنامه را حذف نمایند و این اتفاقات هم مكافات مدیریت غیرهماهنگ در رسانه هاست.





منبع:

1398/02/22
13:34:13
5.0 / 5
40
تگهای خبر: آنتن , استاد , بازیگر , تخصصی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است