پرسش هایی درباره دوسالانه مجسمه سازی تهران

برگزاری بینال و انتظار برای آمدن روزهای خوب

برگزاری بینال و انتظار برای آمدن روزهای خوب به گزارش آبی طرح در جهت برگزاری هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران، دبیر این جشنواره بیان كرد كه تنها یك سوم از بودجه پیشبینی شده را از وزارت ارشاد دریافت كرده اند و زیرساخت های زیادی برای برگزاری جشنواره وجود دارد، ولی با این وجود ترجیح دادند كه دوسالانه را برگزار و در خلال برگزاری، نقص های آنرا برطرف كنند تا اینكه منتظر روزهای خوب شوند.


به گزارش آبی طرح به نقل از ایسنا، هشتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران با همكاری اداره كل هنرهای تجسمی، انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر از اسفند ۱۳۹۸ تا اردیبهشت ۱۳۹۹ به صورت غیررقابتی برگزار می گردد.
محمود بخشی بعنوان دبیر این دوسالانه تعیین شده است كه در همین راستا خبرنگار ایسنا گفت وگویی با او داشته و پرسش های ابتدایی را مطرح كرده است.


چرا بینال غیررقابتی است؟
همان گونه كه پیش تر اشاره شد، این دوسالانه به صورت غیررقابتی برگزار می شود. از بخشی علت این امر را جویا می شویم. پاسخ می دهد: به نظر من هر سال به تعداد كافی جشنواره و سمپوزیوم های رقابتی برگزار می گردد. بسیاری از مشكلات به علت رقابتی شدن ماجرا و تمركز زیاد روی جوایز و برندگان به وجود می آید. از طرفی رقابتی بودن چنین برنامه هایی سبب می شود ابعاد دیگر جریان، دیده نشود. همینطور در چنین حالتی تنها دو یا سه نفر اول كه برنده می شوند و حداكثر چند نفری كه لوح تقدیر می گیرند دیده می شوند. ولی حذف بُعد رقابتی سبب می شود كه حق انتخاب با مخاطب باشد.
بخشی اظهار می كند كه تصمیم غیررقابتی بودن دوسالانه با تایید شورای سیاست گذاری و انجمن مجسمه سازان صورت گرفته است.
این مجسمه ساز با اشاره به اینكه مقرر است رویكرد این دوسالانه به صورت كلی غیررقابتی شود، می گوید: فكر كردیم كه بهتر است در این مقطع زمانی، بینال به صورت غیررقابتی باشد؛ چونكه می خواهیم بیشتر روند كار هنری دیده شود تا نتیجه آن؛ البته حذف جایزه تنها یكی از تغییراتی است كه انجام داده ایم و تلاش داریم تغییرات دیگری هم داشته باشیم. بعنوان مثال تم یا مبحث خاصی معرفی نخواهیم كرد و بیشتر روی اینكه هر هنرمند چه روندی را برای خلق اثرش طی می كند یا اینكه با چه تفكر و زمینه ای مجسمه خویش را ساخته است تمركز خواهیم كرد.
او توضیح می دهد: برای نشان دادن روند و مسیری كه بینال طی می كند راه های زیادی وجود دارد. از روزی كه اسامی راه یافتگان منتشر می شود تا بازگشایی دوسالانه، چهار ماه وقت داریم. امیدوارم بتوانیم یك تیم تولید محتوا درست نماییم كه به فراخور افراد یا تیمی كه برای تولید هر پروژه وجود دارد برای آثار، اطلاعات و اسناد تصویری یا متن تولید كنند. این اطلاعات و اسناد در سایت و صفحات مجازی قرار خواهند گرفت، همینطور تمام اسناد را در دفتر دوم انجمن مجسمه سازان كه مقرر است دفتر بینال باشد، در محلی به نام «لابراتوار» قرار خواهیم داد و مردم با رفتن به این مركز می توانند در جریان روند بینال قرار بگیرند.
بخشی بیان می كند كه این دفتر مانند كتابخانه و پژوهشكده ای برای تحقیقات تخصصی مجسمه سازی خواهد بود.




او درباره اجازه ورود مردم به دفتر بینال یا همان لابراتوار می گوید: این موارد پیشنهاد بوده و امكان دارد عملی نشود؛ البته توافق برای انجام این كارها صورت گرفته است ولی اینكه عموم بتوانند به راحتی حضور پیدا كنند را نمی دانم؛ چونكه تصمیم گیری با انجمن است.
این هنرمند همینطور درباره ی علت عرضه اسناد و اطلاعات مربوط به هنرمند، مراحل طی شده و ساخت مجسمه ها، می گوید: معمولا در بینال ها یك اثر را همراه با یك توضیح مختصر می بینیم در صورتیكه می خواهیم در این دوره با هنرمند استودیو ویزیت داشته باشیم؛ یعنی همانگونه كه یك كیوریتور (گرداننده نمایشگاه) آثار هنرمند را استودیو ویزیت می كند، در مراحل مختلف به هنرمند رجوع می شود، بگونه ای كه به مرور زمان اطلاعات روی سایت و اینستاگرام قرار می گیرند و در لابراتوار به ثبت می رسند. چنین كاری مانند این است كه برای هنرمند مستند ساخته شود.
به قول او بازگشایی بینال، پانزدهم اسفند است. با انتشار فراخوان یك ماه برای ثبت نام ایده ها و پروژه ها و بیست روز برای انتخاب آثار و پس از آن چهار ماه تا بازگشایی نمایشگاه فرصت خواهیم داشت؛ البته زمان بندی دوسالانه به مرور اطلاع رسانی خواهد شد.



تنها یك سوم از بودجه پیشبینی شده را دریافت كردیم
دبیر هشتمین دوسالانه مجسمه سازی در پاسخ به اینكه تعداد آثار به چه صورت خواهد بود، بیان می كند: مقرر است دوسالانه را در محوطه بین باغ كتاب و موزه دفاع مقدس برگزار نماییم، خیلی محدودیت فضا نداریم و بیشتر با محدودیت مالی مواجه هستیم. در سال های گذشته معمولا ۵۰ تا ۸۰ اثر عرضه می شد، امسال هم پیشبینی ما همین حدود است ولی به رای اعضای شورای انتخاب و توان مالی هم بستگی زیادی دارد. به هر حال تولید مجسمه به خصوص در ابعاد بزرگ هزینه بردار است. حالا هم حدودا تنها یك سوم بودجه ای كه تصور می كردیم تصویب شده است و نمی دانم می توانیم باقی آنرا تأمین نماییم یا نه؟
وی همینطور اظهار می كند كه بینال مبحث مشخصی ندارد و هنرمندان می توانند بدون هیچ محدودیتی در آن شركت نمایند.
از این هنرمند سوال می نماییم كه مجسمه ها صرفا كارهای متناسب برای حضور در گالری هستند یا مجسمه شهری هم می تواند در میان آنها وجود داشته باشد؟ پاسخ می دهد: محوطه برگزاری دوسالانه فضای باز نسبتا شهری است. در بینال دغدغه ابعاد كار یا اینكه مجسمه برای شهر یا گالری باشد را نداریم. همان گونه كه موضوعی نداریم و همه چیز به هنرمند بستگی دارد كه چه نگاهی نسبت به هنر و هستی داشته باشد، این امر هم به خود او بستگی دارد كه كار برای گالری باشد یا شهر و چه ابعادی داشته باشد. در بینال هم فضای داخلی و هم خارجی خواهیم داشت.
در بخش دیگری از صحبت ها از بخشی سوال می نماییم كه چرا این نمایشگاه سالانه برگزار نمی شود؟ می گوید: بینال جامع تر از یك نمایشگاه سالانه است. سالانه های زیادی همچون مجسمه های شهری، مجسمه های كوچك، جشنواره فجر و... داریم كه در آن آثاری به معرض نمایش گذاشته می شود كه به صورت عادی در جامعه وجود دارند. دوسالانه در حقیقت نوعی كارنامه است؛ چونكه مجموعه ای از اتفاقاتی كه افتاده و آثار ساخته شده را با نگاهی جامع تر به نمایش می گذارد؛ البته با اتفاقاتی مانند برگزار نشدن بسیاری از دوسالانه ها یا فاصله افتادن در برگزاری آنها كه سبب شده عملا كاركرد خویش را از دست بدهند، مطمئن نیستم كه این دوسالانه هم به این هدف دست پیدا كند.
وی در ادامه به نحوه برگزاری دوسالانه در كشورهای غربی می پردازد و تصریح می كند: برگزاری دوسالانه كار ساده ای نیست و دو سال زمان می برد. معمولا در فاصله زمانی كوتاهی بعد از اتمام یك دوسالانه، شروع می كنند روی دوسالانه بعدی كار می كنند و چند ماه بعد شركت كننده های دو سال بعد را اعلام می كنند. اینگونه نیست كه دو ماه پیش از بینال روی آن كار كنند؛ درست مانند كاری كه ما در ایران انجام می دهیم. در آنجا طی یك روند دائمی، دبیرخانه دوسالانه مدام با هنرمندان و كیوریتورها در ارتباط می باشد. ایده ما این است كه در این لابراتوار چنین اتفاقی بیفتد و برای دوره های بعد هم ادامه یابد.

هفتمین بینال مجسمه سازی

1398/06/28
12:12:07
5.0 / 5
3937
تگهای خبر: اینستاگرام , تخصصی , تصویر , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است