عكاسی جنگ چشمان حقیقت گوی غریب مانده امروز

عكاسی جنگ چشمان حقیقت گوی غریب مانده امروز به گزارش آبی طرح كارشناسی نشدن تصاویر جنگ، نبود شناخت در نسل جوان از دوران دفاع مقدس به علت موانع اتصال با آن دوران، فقدان ارزش و جایگاه عكاسان جنگ، عدم توجه به كپی رایت در مورد تصاویر جنگ و نبود اهتمام به چاپ كتاب های تصویری دفاع مقدس، درد دل عكاسان پیشكسوت دفاع مقدس بود كه امروز طی نشستی در باغ موزه دفاع مقدس به آن اشاره شد.


همزمان با برگزاری نمایشگاه «اقتدار ۴۰»، نشست تخصصی «آسیب شناسی عکاسی جنگ و نقش عکاسان در روایت ۸ سال دفاع مقدس برای نسل امروز»، امروز با حضور عکاسان پیشکسوت جنگ در سالن هویزه باغ موزه دفاع مقدس با اجرای مهدی محمدی رئیس فرهنگ سرای رسانه و به همت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد.
سعید صادقی و علی فریدونی، از عکاسان برجسته دوران دفاع مقدس دو سخنران این نشست بودند که به درددل و بیان مشکلات در این حیطه پرداختند.
عکاسان جنگ اراده خلاقیت داشتند
صادقی در این جلسه با اشاره به مخاطرات عکاسان جنگ و دردل های کنونی این قشر گفت: نسل ما امروز نیازمند درک و فهم نسل جوان است در حالی که شاهد تحقق چنین موردی نیستیم، ما بعد از سه دهه از جنگ هیچ اتصالی به نسل جوان نداریم.
وی اضافه کرد: آنچه ما برای دفاع مقدس و از آن دوران جمع کردیم دارای سندیتی است که زیرپوست این جنگ شکل گرفته و دارای تاثیرگذاری بی نهایتی است اما این موانع همواره مانع از ارتباط نسل جوان با ما شده اند، این درحالی است که اهتمامی از جانب رسانه ها هم دیده نمی گردد و اراده خلاقیت از آنان هم سلب شده در حالی که نسل ما اراده خلاقیت داشت، عکاسان دوران جنگ در هر شرایطی حتی در فضای کشمکش های سیاسی به بهترین شکل درخشیدند.
این عکاس جنگ افزود: نسل ما در شرایطی که انقلاب یک طفل یک ونیم ساله بود باید می ماند و خلاقیت به خرج می داد و این خلاقیت درونی خود ما بود که بهترین ها را خلق می کرد.
بهره برداری ابزاری از تصاویر جنگ
صادقی با انتقاد از شرایط کنونی تبلیغاتی در سیمای شهری از نظر تصاویر دفاع مقدس اضافه کرد: بهره برداری ابزاری امروز از تصاویر دوران دفاع مقدس سبب آلودگی بصری شهرها شده غافل از این که این نوع شیوه تبلیغاتی که به عزت نفس آن دوران بی گمان خلل وارد می کند، سبب تنفر در خیلی از نسل جوان امروز شده است.
وی افزود: عکاسان دوران جنگ با شور و عشق به میدان رفتند اما امروز تحقیر می شوند، رنج ها و زخم های جنگ حتی بیشتر از رزمندگان در درون ما می نشست چون این زخم ها با ما آمیخته می شد، جنگ اصلا زیبایی ندارد و برای هیچکس افتخار نمی آورد، ما به این نکته واقف بودیم که جنگ برای منافع ملی باید افتخار بیافریند به همین خاطر هم با اعتقاد کار می کردیم، در حالی که همه دنیا از بعثی ها حمایت می کرد و هیچکس به خاطر نوع انقلاب ایران پشت سر انقلاب نبود، نسل من بخاطر صداقت و پاکی رفت.
عکس های جنگی نیازمند کارشناسی
این عکاس دوران دفاع مقدس عدم کارشناسی تصاویر جنگ را یکی دیگر از غفلت های این عرصه برشمرد و افزود: باید ماهیت عکس، عکاس و عکاسی جنگ را نقد و بررسی و پژوهش و چیدمان کرد، همانطور که ما در زمان جنگ چیدمان کردیم. عکاسی ما، عکاسی هنری نیست، عکاسی بیان تاریخ یک ملت است، تاریخ روایی چشمان ماست. دوربین جنگ نمی توانسته و نمی تواند دروغ بگوید، ولی نوشته ها چون خلق می شوند می توانند.
صادقی هویت بخشی به تصاویر دفاع مقدس را بسیار مهم برشمرد و با اعلان اینکه مهمترین امتیاز تصاویر جنگ نشانه های فرهنگی است، اظهار داشت: باید به عکاسی جنگ برپایه کارشناسی و نمره دهی امتیاز داد، نگاه عکاس جنگ ایران و عراق با جنگ ایران در سوریه متفاوت می باشد و این هم در کارشناسی نباید مورد غفلت قرار گیرد.
وی با اعلان اینکه خاصیت عکاسی جنگ به دریافت و شناخت تصاویر دوران جنگ است، اظهار داشت: ما نماینده و زبان شهدایی هستیم که زیر خاک اند، ما برای هر عکسمان درد و رنج کشیدیم، اما در روایت های امروز این نکته غایب است، عکاسان جنگ نسبت به فریم های خود بسیار حساسند و این حساسیت امروز نادیده گرفته می شود.
وی ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت روایت تصاویر جنگی امروز اظهار داشت: وظیفه عکاس مثل رزمنده ای است که شلیک می کند و حین شلیک نمی تواند شرایط را مدیریت کند، عکاس دروان جنگ هم باید رد لحظه بدون مدیریت شرایط عکس می گرفت و این مسئله باید در کارشناسی ها مدنظر قرار گیرد.
لزوم اتصال نسل امروز به نسل جنگ
صادقی با تاکید بر ضرورت احترام به عکس و عکاس جنگ افزود: نسل امروز از نظر فهم و شناخت و ادراک یک قرن از ما جلوترند و می توانند به کارشناسانه ترین و علمی ترین شکل تصاویر جنگ را کارشناسی کنند اما این نسل از ما رانده شده است و این در شرایطی است که مطبوعات، رسانه ها و تلویزیون هم کارشناسی نمی کنند.
وی اظهار داشت: اینها سبب می شود عکاس جنگ مظلوم و ناشناس بماند در حالی که ما با احساس مسئولیت و دغدغه به میدان جهاد رفتیم فاقد جایگاه و ارزشیم.
وی اشاره کرد: باید موانع در راه نقد جنگ برداشته شود، نسل ها باید نسبت به جنگ نقد و انتقاد و تحلیل کنند، ما عکاسان شاهدان شهدایی هستیم که امروز در بهشت زهرا خوابیده اند، به احترام این شهدا هم شده باید جایگاه نوع عکاسی و نقدش را مشخص نماییم، وظیفه ما این بود که تاریخ را ثبت نماییم اگر ما آن لحظات را ثبت نمی کردیم الان نمی توانستند در هفته دفاع مقدس نمایشگاه برپا کرده و یا کتابی با عکس چاپ کنند.
صادقی با تاکید بر این که نباید صحبت از عکاسی جنگ و خود جنگ فقط محدود به هفته دفاع مقدس و نمایشگاه شود اضافه کرد: هرچه عزت و شرف و آبرو داریم از دفاع مقدس است پس چرا نباید استفاده نمائیم.
در مورد کتاب تصویری جنگ خساست به خرج می دهند
فریدونی دیگر عکاس جنگی هم با طرح این سوال که «چرا ما عکاس جنگ شدیم» گفت: من و صادقی تنها عکاسانی بودیم که حتی در زمان حملات شیمیایی هم جبهه را ترک نکردیم، ما بخاطر دفاع از وطن و ناموس از ابتدا جبهه را انتخاب کردیم و از روز اول به صورت داوطلب عازم منطقه شدیم، ما با رزمندگان زندگی کردیم، تصاویر ما اکثرا عاطفی است، ما تمام زندگی رزمندگان را تا خط مقدم ثبت کردیم بدون کلاه خود و جلیقه ضدگلوله و هیچ حفاظی.
وی با اعلان اینکه ثبت جنگ فوق العاده سخت تر از جنگ یک بسیجی است، اضافه کرد: این در حالیست که در طول ۱۲ ماه از وضعیت عکاسان جنگ هیچ اسمی نمی برند، از ما بعنوان پله ترقی استفاده می شود در حالی که هر زحمتی مزدی دارد، شهرداری بدون اسم بردن از عکاس جنگ و رعایت کپی رایت عکسش را در سطح شهر استفاده می نماید، تصاویری که زیر خمپاره گرفته شده است و این اجحاف در حق عکاس جنگ است.
فریدونی اظهار داشت: تصاویر ما مستعد سنددهی هستند و خیلی از مسؤلان ما از آنها برای اثبات حرفهای خود بهره برده و می کنند اما متاسفانه مطبوعات ما ارزش تصاویر ما را هنوز پس از ۴۰ سال درک نکرده اند، در حالی که خبر قابل تحریف است اما عکس نه.
وی با انتقاد از ارگان هایی که به رغم بودجه های کلان و برخورداری از غنی ترین آرشیو انقلاب و دوران مبادرت به چاپ کتاب تصویری دفاع مقدس نمی کنند، اضافه کرد: اگر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس نبود این چند جلد کتاب عکس جنگ هم چاپ نمی شد، در مورد کتاب عکس جنگ خساست به خرج می دهند در حالی که تصاویر جنگ زبان رزمندگان ما است و اثرگذاری عکس در مطبوعات دنیا قابل توصیف نیست.





منبع:

1399/07/04
21:13:13
5.0 / 5
1341
تگهای خبر: پیشكسوت , تخصصی , تصویر , چاپ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است