بیات زنجانی:

جایز نبودن ترور یك اصل اسلامی است

جایز نبودن ترور یك اصل اسلامی است به گزارش آبی طرح آیت الله اسدالله بیات زنجانی با تاکید بر اینکه روایت نسبت داده شده به پیامبر اسلام(ص) در خصوص دستور ترور، مجعول است اظهار داشت: بررسی دستورالعمل های پیامبر(ص) نشان میدهد که «نفی ترور» و جایز نبودن آن یک اصل نبوی، انسانی و اسلامی است که هیچ انسانی نباید به فکر ترور باشد.


به گزارش کانال رسمی دفتر آیت الله بیات زنجانی، این مرجع تقلید در یازدهمین جلسه از سلسه مباحث تفسیری خود با عنوان «کرامت انسانی» با اعلان اینکه در سیره ائمه اطهار(ع) یک مورد هم نمی بینیم که دستور به ترور دهند اظهار داشت: برخی کتاب های روایی در مورد دستور ترور داستان هایی را به پیامبر اسلام(ص) نسبت داده اند که بررسی سند و سلسله روایت کنندگان این داستان ها نشان میدهد که این روایت ها بی اعتبار و مجعول است.
آیت الله بیات زنجانی با تاکید بر اینکه بر اساس روایت اسلامی «ترور جایز نیست» اشاره کرد: از روایت ها می توان یک قاعده را فهمید و آن ضابطه این است که «اسلام اجازه نداده است که کسی به فکر بیفتد که کسی را از صحنه زندگی حذف فیزیکی کنند و او را به قتل برسند.»
وی با اعلان اینکه کرامت انسانی بسیار عمیق و دارای گستره وسیعی است که مباحث بسیاری پیرامون آن وجود دارد اظهار داشت: انسان دارای نفخه الهی، علم و آگاهی و امین خداوند در عالم وجود است.
بیات زنجانی، انسان کامل را هدف از خلقت عالم دانست و اشاره کرد: انسان مجهز به عقل، قلب، درک و فهم و همین طور ابزاری هایی است که با ابداع و ابتکار می تواند بر عالم سلطه پیدا کند.
وی با تاکید بر اینکه انسان که از آن در قرآن به بزرگی یاد شده است را نمی توان بسادگی تحقیر و یا از صحنه برداشت گفت: در حریم انسان اجازه قتل به کسی داده نشده است و اگر هم به انسان در مواردی اجازه داده شده است عنوان «قتل» نیست بلکه «قصاص» است.
وی اشاره کرد: «قصاص» یعنی اینکه اگر خونی به ناحق ریخته شد آن خون را نباید سبک شمرد بلکه باید آنرا پیگیری کرد تا اینکه رضایت صاحبان و اولیان دم تامین گردد بنا بر این هدف از قصاص «حیات» است چه در رابط با کسانی که مبادرت به قتل کرده اند و چه در مورد کسانی که صاحب عزا هستند.
بیات زنجانی با تاکید بر اینکه از منظر معارف اسلامی، انسان دارای حریمی است گفت: انسان را باید بعنوان موجودی دید که حریمی دارد و این حریم باعث شده تا از منظر اسلام غیبت، تهمت، افترا، آزاد و اذیت و سوء طن نسبت به آن حرام باشد.
وی با اعلان اینکه انسان موجودی مقدس است که حرمت آن مانند حرمت کعبه است، بیان داشت: با موجود مقدس باید با نگاه تقدس نگاه کرد بنا بر این نمی توان اینطور فکر کرد که قرآن کریم که قتل یک انسان را مساوی با قتل بشریت دانسته است به این راحتی اجازه دهد که انسان بر حریم انسان دیگر به هر بهانه ای تجاوز کند.
بیات زنجانی با تاکید بر اینکه در قرآن کریم مجوز و کلمه ای نداریم که از آن بعنوان «ترور» استفاده گردد گفت: برخی لغت نامه ها اخیرا کلمه «ارهاب» را به مدلول «ترور» آورده اند که این معنای جدیدی برای این کلمه است و باید به این مساله توجه کرد که این معنا با معنایی که قرآن مطرح کرده متفاوت می باشد.
وی اظهار داشت: در زمان نزول قرآن کلمه ارهاب بعنوان ترور و قتل استفاده نشده است بلکه ارهاب به صورتی برای آماده سازی و زمینه سازی برای آماده سازی جامعه و ملت در مقابل دشمن به کار رفته است تا دشمن احساس نکند که با هر فشاری می تواند آن جامعه را از بین برد.
بیات زنجانی افزود: نکته مهمتر اینکه در قرآن کریم از مشتقات این کلمه استفاده شده است که بررسی این کلمات نشان میدهد که نه فقط به مفهوم ترور نیست بلکه امکان ندارد که درباره ترور باشد بدین سبب به هیچ وجه نمی توان کلمه ارهاب را معادل «ترور» دانست.
وی گفت: سه کلمه «فَتک» «غیره» «اغتیار» کلماتی است که به مفهوم ترور است و در زمان نزول قرآن نیز همان معنای «ترور» را داشته است که این مساله سبب توجه پیامبر اکرم(ص) قرار گرفته و ایشان از آن منع کرده است.
وی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) گفت: مومن کسی را نمی کشد و دست به کشتن کسی نمی زند./


1399/10/20
13:44:36
0.0 / 5
940
تگهای خبر: زندگی , طرح , كتاب
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است