دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نتایج یك تحقیق اعلام كرد

نماد شكل گرفته ای از تهران در ذهن مردمش نیست!

نماد شكل گرفته ای از تهران در ذهن مردمش نیست! آبی طرح: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار نمود که تقریباً 15 سال پیش پرسشنامه ای با طرح سوال «نماد شهر تهران چیست؟» شکل گرفت که از پاسخ ها مشخص شد نماد شکل گرفته ای در ذهنیت شهروندان تهرانی وجود ندارد.


به گزارش آبی طرح به نقل از ایسنا و به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه بررسی اساسنامه جایزه ملی معماری عصر انقلاب اسلامی به ریاست سعید رضا عاملی ـ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ در محل دبیرخانه این شورا انجام شد.
عاملی ضمن عرض تبریک به مناسبت عید مبعث و ابراز خرسندی از بررسی جایزه معماری عصر انقلاب اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار نمود: این مساله در شورای هنر دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان شد و بحث این بود جایزه ای در نظر گرفته شود که صاحب اصلی این جامعه یعنی معماران از آن رضایت داشته باشند.
او با اعلان اینکه جایزه ملی معماری عصر انقلاب اسلامی دارای جایگاه ویژه ای است، اظهار نمود: به نظر بنده حوزه معماری بسیار مهم است؛ چونکه ما تقریباً با معماری زندگی می نماییم. معماری موجود زنده است که فرهنگ دارد و به محتوای زندگی می پردازد، از همین رو موضوعی برآمده از زندگی و برای آنست.
عاملی با اعلان اینکه معماری امری است که حکایت از حیات در گذشته و حال می کند و در عین حال یک حکایت گر از زنده بودن است و اساساً معماری حکایت گر یک «بودن» است، اشاره کرد: آدولف لوس، یک مقاله کلیدی در سال ۱۹۱۰ نوشت و به تعریف معماری پرداخت، او می گفت اگر جنگلی را در نظر بگیرید که یک تله خاکی با عرض ۳ فوت و طـول ۶ فوت در بین آن قرار گرفته که دارای یک برآمدگی است، همگان می گویند کسی اینجا به خاک سپرده شده است، این یعنی معماری، به عبارت دیگر، برجستگی های خاص زمین بر فراز «از دست رفته ها» منعکس کننده معماری است. معماری به لحاظ زیبایی شناسی دارای تنوع های گسترده است اما ماهیت مخصوص به خودرا هم دارد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اعلان اینکه یکی از منابع تغذیه فرهنگ و فرهنگی شدن مردم، معماری است، اظهار داشت: از خانه تا بازار و مدرسه و حتی مبلمان شهری و بطور کلی هر جایی که وارد می شویم معماری را می بینیم؛ البته معماری مجازی نیز در کنار حوزه های دیگر اهمیت بسیار زیادی دارد.
عاملی با اعلان اینکه در حوزه فضای مجازی هم معماری وجود دارد، اشاره کرد: این حوزه کمتر مورد توجه قرار گرفته شاید به این علت است که طراحی فرهنگی، هنری و تمدنی در آن محیط دشوار است. در آنجا ما با اتفاقاتی سروکار داریم که اگر فردی دانایی تمدنی و معماری داشته باشد، باید به آن اهمیت دهد.
او با اعلان اینکه تمدن در همه ابعاد آن همچون حوزه های در رابطه با معماری و زیبایی شناسی ساختنی است و اندیشه بلند و نگاه هنرمند، خالق زیبایی ها برخوردار از انسجام و در عین حال خلق کننده ارزش ها در رابطه با کیفیت زندگی است، اشاره کرد: اگر امروز به هم ریختگی در معماری دیده می شود، منعکس کننده تغییرات فکری و اجتماعی است. پس شاید پیش از بحث از معماری فاخر و تمدن ساز در رابطه با دوره انقلاب اسلامی، مناسب می باشد از حوزه آموزش و تعالیم معماری سخن گفته شود.
عاملی با اعلان اینکه تقریباً ۱۵ سال پیش پرسشنامه ای با طرح سوال «نماد شهر تهران چیست؟» انجام شد که از پاسخ ها مشخص شد نماد شکل گرفته ای در ذهنیت شهروندان تهرانی وجود ندارد، اشاره کرد: از پرفسور دیوید پیدکاک وقتی وارد ایران شد، پرسیدم که نماد شهر تهران چیست و چه باید باشد؟ وی گفت حرم امام خمینی (ره) باید نماد تهران باشد برای اینکه دوره انقلاب اسلامی با نام و وجود امام خمینی (ره) پیوند خورده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اساسنامه جایزه ملی معماری عصر انقلاب اسلامی، اضافه کرد: باید این اساسنامه در دوره زمانی کوتاهی نهایی شود و در این جایزه لازم است به تمام رشته های تخصصی حوزه معماری توجه گردد.
او با اشاره به اقدامات انجام شده برای توجه و اعتلای بیشتر به حوزه معماری اسلامی و ایرانی از تصویب روز معمار در شورای عالی انقلاب فرهنگی آگاهی داد و اظهار داشت: این روز در تقویم سال ۱۴۰۰ وارد شده است و در حقیقت روز سوم اردیبهشت که سالروز تولد شیخ بهایی است به روز معمار اختصاص پیدا کرده است. همین طور سند ملی معماری و شهرسازی ایرانی - اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است و مراحل نهایی خودرا برای ابلاغ طی می کند.
عاملی با تاکید بر مهم بودن سند ملی معماری و شهرسازی ایرانی - اسلامی و نظام معماری، افزود: اقدامات دولت در این عرصه بعنوان کارگزار و مقررات گذار اهمیت دارد؛ چونکه مقررات گذاری می تواند در مقابل بی قاعدگی ها پادزهر باشد، وقتی جامعه گرفتار بی مقرراتی باشد قاعده می تواند به آن کمک و نظم بوجود آورد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: مشکل در حوزه معماری مربوط به یک دوره طولانی است و اگر به نهادهایی که باید ایجاد شود دقت کنیم اقدامات خوبی انجام شده و لازم است اقدامات جدی ‎تری در حوزه آموزش و رسانه ای و هم در قلمرو مقررات گذاری ها صورت گیرد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران اشاره کرد: ساختمان های مهم و پرتکرار مثل ساختمان ایستگاه های قطار شهری، بانک ها، ساختمان‎های اداری و همین طور مدارس و دانشگاه ها می توانست نشان از موجودیت هویتی ایران انقلاب اسلامی باشد که متأسفانه در آن کوتاهی شده است، اما فرصت نگاه رهبری به این مساله بسیار شاخص است و اگر به دیدگاه های مقام معظم رهبری توجه کنید متوجه می شوید که ایشان دیدگاه فرهنگی و منسجمی در این عرصه دارند. جایزه ملی معماری عصر انقلاب اسلامی می تواند نظام رتبه بندی و احترام و اکرام در حوزه معماری را به وجود آورد.
در ادامه، محمدحسین ایمانی خوشخو ـ دبیر شورای هنر دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ـ با اعلان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی به حوزه معماری توجه داشته است، اشاره کرد: سند ملی معماری و شهرسازی ایرانی ـ اسلامی در کمیسیون هنر و معماری تدوین و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و در این سند به تأسیس نظام معماری تاکید شده است.
او اضافه کرد: شورای عالی معماری و شهرسازی نکاتی برای اصلاح این سند داشتند که در جلسه اخیر شورای هنر دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت. وجه هنر و معماری در امتداد کارهای هنری باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در شورای هنر که به همت دکتر عاملی پس از تقریباً ۱۵ سال باردیگر احیاء شد، بحث جایگاه هنری معماری در کشور و اینکه در کدام سازمان این مساله دیده شود مورد توجه قرار گرفت.
همین طور امیر محمدخانی، رئیس بنیاد معماری انقلاب اسلامی اظهار داشت: بدون شک این جایزه می تواند موثر باشد و یکی از آرزوهای جامعه معماری این بود که به حوزه معماری به صورت ملی دیده شود. کیفیت معماری در حوزه معاصر فراموش شده و هر اقدامی که در امتداد کیفیت هنر معماری باید اتفاق می افتاد، مغفول مانده و امید است با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی جایزه ملی معماری عصر انقلاب فرهنگی تصویب شود.

در ادامه جلسه امیرپویا اصغری، عضو انجمن مفاخر معماری ایران اظهار داشت: اینکه بعد از سال ها به جنبه هنری معماری توجه شده بسیار خوشحال کننده است، همیشه یکی از معضلات حوزه معماری این بوده است که یک معماری فاخر جایی برای ثبت اثر بعنوان یک پدیده هنری ندارد و وقتی قرار شد ذیل کارگروه اداره کل هنرهای تجسمی این مساله بررسی و رسیدگی شود، نگرانی درمورد کپی رایت آثار بسیار کمتر شد. ارائه نشان ملی به معماری و معماران درگیر معماری عصر انقلاب اسلامی موجب ارتقای این حوزه خواهد شد.
اصغری با اشاره به نقل قولی از پروفسور ایرج اعتصام در خصوص اینکه تصویب جایزه ملی معماری عصر انقلاب اسلامی بزرگترین اقدام در امتداد اعتلا و ارتقاء معماران کشور است، ابراز امیدواری کرد: قدم های خوبی در امتداد جایزه ملی معماری عصر انقلاب اسلامی برداشته شود و نتایج خوبی به دست آید.
در ادامه جلسه، کارلین عیشو نژادیان، عضو انجمن مفاخر معماری ایران با اعلان اینکه تصویب کلیات جایزه ملی معماری عصر انقلاب اسلامی خبر بسیار مبارکی است، اضافه کرد: از نظر من حوزه معماری فراگیر است و در گذشته مغفول مانده اما این کاری که مقرر است برای آن صورت گیرد بسیار مبارک است و خوشحال هستیم که شوررای عالی انقلاب فرهنگی از آن حمایت می کند.

در ادامه معصومه کیان پور، عضو گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور با اعلان اینکه سازمان نظام مهندسی نیم میلیون نفر جمعیت دارد، اظهار داشت: از این تعداد حداقل ۱۵۰هزار نفر در حوزه معماری فعالیت دارند.
او تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش های اسلامی در معماری شهرسازی را از مهم ترین اهداف و خط مشی های سازمان نظام مهندسی کشور دانست و اظهار داشت: ما در کنار کارگروه های گوناگون در تلاش هستیم تا برنامه هایی را در امتداد اعتلای معماری اسلامی انجام و توسعه دهیم.

سپس مصطفی بهزادفر، رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران پیشنهاد داد: به صورت جامع به جایزه ملی معماری عصر انقلاب اسلامی پرداخته شود تا در عناصر مختلف مانند معماری شهری و موارد دیگر اقدامات به خوبی انجام شوند.
علیرضا شهابیان، دبیر جامعه مهندسان مشاور ایران نیز اظهار داشت: تشکیل نظام معماری آرزوی دیرینه ما بوده است و متأسفانه معماری در کشور ما در حاشیه قرار گرفته و بیشتر به بحث مهندسی عمران توجه می شود. من بعنوان نماینده جامعه مهندسان و مشاوران ایران اعلام می کنم که از هر اقدامی که از دستمان بربیاید برای ارتقاء جایزه ملی معماری عصر انقلاب اسلامی دریغ نخواهیم کرد.

محمدرضا مثنوی، عضو هیأت مؤسس انجمن علمی معماری منظر ایران اظهار داشت: ساختمان هایی را در سطح شهر می بینیم که هیچ ربطی به معماری ایران و به معماری اسلامی ندارند و بیشتر شبیه معماری های رم و یونان ۲هزار سال پیش هستند و هیچ سنخیتی با معماری ما ندارند. ما از یک طرف به فکر جایزه هستیم و از طرف دیگر ساختمان های مناسبی را نمی بینیم ساختمانی که حدود ۱۰۰ سال پیش تولید شده حالا در تهران ایجاد می شود، معماری امروز در جریان اشتباه قرار گرفته است.
مثنوی بیان کرد: ما باید در کنار این جایزه به این نکته توجه داشته باشیم که چرا معماری در شهرهای ما الان به این شکل درآمده است، دوگانگی بین کالبدی که دیده می شود و تفکری که وجود دارد باید حل شود.

در ادامه نوید گنجی، رئیس موسسه مطالعات راهبردی معماری ایران اشاره کرد: ما طرحی را به وجود آورده ایم تا معماری در سطح شهر تهران گسترش یابد و در همین راستا با وزارت راه و شهرداری تهران جلساتی برگزار کرده ایم. اگر معماری به اندازه موضوعات دیگر اهمیت داده شود دیگر معضلی در زمینه های هنری نخواهیم داشت.

ابوالفتح سپانلو، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز ایران اظهار داشت: هر جایزه ای در حوزه های مختلف اگر سنجیده نباشد، می تواند هم یک فرصت باشد و هم یک تهدید پس نگرانی درباب کیفیت ارزیابی و پروسه اختصاص جایزه وجود دارد.
وی در ادامه با اشاره به تعریف «لودویگ میس فن در روهه» از معماری در خصوص اینکه معماری ترجمه اراده عصر و انعکاس فضای جامعه است، اشاره کرد: معماری بازنمایی و تجلی وضعیت تاریخی است که جامعه در آن قرار دارد.

محمود گلابچی، استاد دانشکده معماری پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران و چهره ماندگار معماری و مهندسی راه و ساختمان اظهار داشت: خوشبختانه الان که شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع معماری پرداخته فرصت مغتنمی است تا از آن برای رسیدن به اهداف خود استفاده نمائیم.
او درباره جایزه ملی معماری عصر انقلاب اسلامی اظهار داشت: مهم ترین بخش این جایزه هدف گذاری های آنست و باید جریان سازی های آن در جامعه مراقبت شود و کمک نماید به مسیر قبلی معماری و شهرسازی خود بازگردیم. تمامی تجربه های جایزه های معماری در سطح جهان باید به کار گرفته شوند تا بدانیم چگونه می توان از ایده های صاحب نظران حوزه معماری بهره برد.
گلابچی اضافه کرد: معماری هم اکنون هویت ایرانی و اسلامی ندارد و باید به سمتی برویم تا جایزه هدف گذاری های مخصوص به خودرا داشته باشد ما همیشه از ارزش های هویتی صحبت کرده ایم اما برای آوردن آن هویت های قدیمی در جامعه شهری کاری انجام نداده ایم و امید است تا این جایزه بتواند جریان هدف گذاری و نگاهی را برای آینده معماری کشور تعریف کند.

عبدالحمید نقره کار، رئیس قطب علمی معماری اسلامی با اعلان اینکه امروز مباحث دانشی و میان دانشی مطرح است، اظهار داشت: معماری از ابتدا رشته میان دانشی بوده است و تعدادی از کشورها آنرا در گروه هنر و برخی دیگر آنرا در گروه مهندسی قرار می دادند. پس باید در جایزه ملی معماری عصر انقلاب اسلامی جامع نگری معماری در نظر گرفته شود
او با اعلان اینکه متأسفانه در دانشگاه های ما موضوع شهرسازی و آمایش سرزمینی در اولویت نبوده است، اضافه کرد: در کشور ما ابتدا معماری به وجود آمد و سپس برای آن شهرسازی و آمایش سرزمین ها عنوان شد پس باید در برنامه های خود ابتدا به برنامه ریزی آمایش سرزمین توجه داشته باشیم. متأسفانه معماری که امروز در شهر و کشور انجام می شود نه علمی و نه اسلامی و نه ایرانی است.
حمید میرمیران، رئیس هیات مدیره بنیاد معماری میرمیران اظهار داشت: نظام معماری و جایزه ملی معماری عصر انقلاب اسلامی بطور یقین سبب تقویت حوزه معماری خواهد شد و از اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تدوین این جایزه تشکر می کنم.
مهدی حجت، عضو هیات علمی دانشکده معماری دانشگاه تهران اظهار نمود: طی دهه های گذشته ما باید کاری را انجام می دادیم و افرادی را تربیت می کردیم تا معماری به این شکل نباشد پس امید است با تعریف درست از اساسنامه معماری عصر انقلاب اسلامی، جایزه ملی معماری عصر انقلاب اسلامی تدوین و تصویب شود و از مخاطرات جدی آن جلوگیری شود.




منبع:

1399/12/24
22:36:46
0.0 / 5
1013
تگهای خبر: آموزش , استاد , اصلاح , بنیاد
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است