نشست رسانه ای سی وهشتمین جشنواره بین المللی فیلم كوتاه تهران:

آکادمی اسکار، شرایط برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران را می داند

آکادمی اسکار، شرایط برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران را می داند به گزارش آبی طرح دبیر سی وهشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، اظهار داشت: آکادمی اسکار وقتی پذیرفت جشنواره فیلم کوتاه تهران دروازه ورودی اسکار باشد (اسکارکوالیفای) از همه قواعد برگزاری این جشنواره در ایران آگاه بود.


به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا سید صادق موسوی بامداد امروز در نشست رسانه ای سی وهشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در سالن ۲ سازمان سینمایی، عنوان کرد: این جشنواره توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می گردد و به زعم من در سالهای گذشته شاهد ارتقای سطح کیفی جشنواره از هر حیث بوده ایم. البته که هنوز تا نقطه آرمانی فاصله داریم اما به علل مختلف این جشنواره می تواند بهترین و معتبرترین جشنواره سینمایی باشد.
وی اضافه کرد: چون ژانر فیلم کوتاه به دور از مناسبات اقتصادی حاکم بر سینمای حرفه ای و ژانر خلاق و نوآورانه ای که دارد و به علت حضور فیلمسازان جوان و نوآور قابلیت ارتقا دارد.
دبیر سی وهشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، اظهار داشت: در بخش بین الملل هم توانستیم سال جاری تنها جشنواره «اسکار کوالیفاید» در ایران شویم. ضمن اینکه میان کشورهای مسلمان فقط ما، مصر و ترکیه جشنواره ای مورد تایید آکادمی اسکار داریم.
موسوی اظهار داشت: در ابتدا به علت سوءتفاهمات پیش آمده باید بگویم که بخش مسابقه ملی ما ارتباطی به اسکارکوالیفاید ندارد و جایزه بزرگ در بخش مسابقه بین الملل جشنواره به آکادمی اسکار معرفی می شود. این رویداد سینمایی به واسطه حضور فیلمسازان و حمایتی که سازمان سینمایی طی چهار دهه از این جشنواره به عمل آورده است توانست این امکان را کسب کند که جزو تاییدیه اسکار باشیم.
وی افزود: اسکار می داند که ما جزوی از جمهوری اسلامی ایران هستیم و از بیشتر از ۶ هزار اثری که برای ما ارسال می شود تنها می توانیم با وجود قواعد اسلامی تنها یک درصد از آنها را برگزینیم. ضمن اینکه داوران بخش بین الملل فیلم اصلی را تماشا می کنند اما چیزی که در ایران اکران می شود، مطابق با قوانین و ضوابط ایرانی است و آکادمی اسکار هم از این ماجرا خبر دارد.
موسوی اظهار داشت: خوشحالم که این حق در دوره من و همکارانم استیفا شد. سال قبل چهار هزار و ۵۰۰ اثر در بخش بین الملل ثبت نام کرده بودند و سال جاری بیشتر از دو هزار اثر هم اضافه شدند. یکی از علل ما جوایز ارزی بود که در بخش جایزه بزرگ پنج هزار یورو اهدا می شود. موقعیت ما در منطقه و صنعت سینمایی که وجود داشت و قدمت این رویداد، مولفه هایی بود که نشان از اعتبار جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران دارد.
وی اضافه کرد: سال جاری برای نخستین بار ایمیل فیلمسازان خارجی را دریافت کردیم که سوال می کردند به چه علت فیلم ما در جشنواره نیست؟ چون در کل جهان، تعداد ۱۲۷ جشنواره اسکارکوالیفاید هست و ۶۷ مورد از آنها تنها در آمریکا برگزار می گردند و ایران عزیز ما سومین کشور مسلمانی است که از این امتیاز برخوردار می باشد. ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، مصر و ترکیه و ایران تنها کشورهایی هستند که جشنواره هایشان اسکارکوالیفاید هستند.
دبیر سی وهشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، اظهار داشت: در ابتدا پرونده درخواست اسکارکوالیفاید ما ریجکت (رد) شد برای اینکه جزو جشنواره های مجانی بود. ما علت را به آکادمی توضیح دادیم که این ماجرا به علت تحریم ها است و این گونه ما تنها رویدادی شدیم که اسکارکوالیفاید هست و ظرف ۱۰ روز به چهار هزار و ۵۰۰ فیلم ثبت نامی، ۲ هزار و ۱۰۰ فیلم خارجی از اقصی نقاط جهان افزوده شد و چنین رخدادی مهم ترین دستاورد جشنواره بود و سبب ایجاد حساسیت های بیشتری نسبت به جشنواره هم شد.
موسوی اظهار داشت: داوران سال جاری جشنواره، به علت اسکارکوالیفاید شدن این رویداد تراز بالاتری داشتند. نزدیک به ۱۰ درصد آثاری هم که در بخش بین الملل حضور دارند، آثار ایرانی را می سازند. بیشترین فیلم از هند، فرانسه، اسپانیا، برزیل، ایتالیا، روسیه و در مراتب بعدی چین، ترکیه و کمترین از پرتغال بوده است. ۱۲۸ کشور خارجی به این رویداد اثر ارسال کرده اند و این افتخار بزرگی برای جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران است هرچند که به خاطر تحریم ها مبلغ جوایز ارزی کاسته شده است.
دبیر این دوره از جشنواره اظهار داشت: در بخش ملی هم باید بگویم که همه از رویدادهای این روزها آگاه هستیم. به لحاظ رشد کمی ما سال جاری بیشترین آثار را داشتیم.
موسوی اضافه کرد: یکهزار و ۷۷۵ فیلم در بخش های مختلف به جشنواره رسید که از این میان ۱۲۵ اثر معادل هفت درصد آثار در کل انتخاب گردید و در بخش داستانی هم تنها چهار درصد آثار توانستند در جشنواره شرکت نمایند.
موسوی درباره برخی اعتراضات اخیر صورت گرفته هم اظهار داشت: اعتراض ها جنس های مختلفی دارند اما مهم ترین منطق برای نبودن خیلی از آثار صرفاً محدودیت فرصت است. چونکه یکهزار و ۶۵۰ اثر به ناگزیر از جشنواره بیرون ماندند و از این میان اگر ۱۰ درصد آنها معترض باشند یعنی ۱۶۵ نفر فقط معترض فعال داریم. با عنایت به سختی های کار تلاش ما بر این بود خودمان را در جریان گلایه ها جای فیلمسازان قرار بدهیم.
دبیر سی وهشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، اضافه کرد: جان کلام این است که همه احتیاج به دیده شدن دارند به هر حال جوان هستند و خویش را متعلق به حوزه فرهنگ و هنر می دانند. با مشقت فیلم تولید می کنند به امید دیده شدن. می دانم که هر سال دلخوری هایی پیش می آید اما ای کاش رویدادی بود که همه این فیلمها می توانستند در بستری دیده شوند.
موسوی تصریح کرد: همه این فضای پر خشم به خاطر کمبود امکانات است. در این زمان توهین هایی به من شد که تنها با این مورد توانستم آرام شوم که خودم را جای آنها می گذاشتم. آنها فکر می کردند برخی حمله می کردند و شب پیام می دادند که ناراحت نشو. من یا هر کسی دیگری که مسئولیت می پذیریم باید خودمان را سیبل نماییم چون بهرحال بعضی از آنها به حق است.
موسوی تصریح کرد: پیش از هرچیز مانند سلیقه، باند و... باید بدانیم یک جمعیت چهل هزار نفری داشتیم که فیلم هایشان بیرون مانده و باید آنها را درک کرد. اگر حتی ۱۲۵ فیلم بی نقص را هم انتخاب می کردیم بقیه نمی توانستند این مورد را بپذیرند. امیدوارم جشنواره های دیگر، پلت فرم ها و دیگر رویدادها بتوانند این فرصت را برای جوانان فیلم کوتاه فراهم نمایند تا این فیلمها دیده شود این انتظار بزرگی نیست.
وی افزود: نکته دیگری که می خواهم بگویم درباره سیاست های جشنواره است اگر دوستان ما یک مرتبه فراخوان را بخوانند خیلی از مسایل حل می شود این جشنواره توسط وزارت فرهنگ و ارشاد و با بودجه بیت المال برگزار می گردد و باید در قالب سیاست های آن نقد شود.
موسوی با تکیه بر این که ما جشنواره ای خنثی نیستیم.، اظهار داشت: خیلی از جشنواره ها در جهان امکان دارد محدودیت نداشته باشند اما در ابتدای فراخوان نوشته بودیم چه اولویت هایی داریم. مثلاً فیلمهای امیدبخش، با محوریت همبستگی اجتماعی و سرمایه های اجتماعی و... مورد قبول بود. اگر دو فیلم با دو مبحث متفاوت و باکیفیت برابر باشند حتما آن فیلمی را انتخاب می نماییم که درباره خانواده باشد.
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، تصریح کرد: حتی در جایزه ها هم گفته ایم بیشتر به فیلمی جایزه می دهیم که درباره همبستگی اجتماعی باشد برخی فیلمها را کنار گذاشتیم چون کاملا مغایر با اولویت ها بود. دست کم در این پنج سال از همه آقایان و خانم ها شنیده ام که ۱۰تا ۱۵ فیلم شاخص هستند، برخی در سطح دو و نسبت زیادی در رده سوم کیفیت قرار دارند. اگر بخواهیم بسته رفتار نماییم باید تنها ۱۵ فیلم انتخاب نماییم. چند سال پیش کمی فضا را باز کردیم اما بقیه گفتند چرا همه فیلمها راه پیدا کرده است ازاین رو کار سختی را همیشه پیش رو داریم.
دبیر جشنواره سی و هشتم توضیح داد: ما سه مولفه اصلی داریم. همه فیلمها باید از شورای پروانه نمایش مجوز بگیرد. سال جاری پنج فیلم مجوز نگرفت و چهار فیلم اصلاحیه خورد. این فیلمها به لحاظ کیفی هم باید حداقل هایی داشته باشند و دیگر این که باید در قالب اولویت ها باشند. ما چیزی را پنهان نکردیم این سه پارامتر برای ما مهم بود. آن چهار فیلمی را که شورا رد کرد، ما قبول کرده بودیم برخی فیلمها خوب بودند اما جامعه ستیز بودند و با سیاست های اعلامی ما مغایرت داشتند.
ادامه دارد...



منبع:

1400/07/24
12:37:48
5.0 / 5
961
تگهای خبر: اصلاح , جشنواره , سازمان , سرمایه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است