دفاع ساعد مشكی از پوستر جشنواره تئاتر فجر، چیزهایی كه باید مردم تشخیص‎ دهند نه ما

دفاع ساعد مشكی از پوستر جشنواره تئاتر فجر، چیزهایی كه باید مردم تشخیص‎ دهند نه ما آبی طرح دفاع ساعد مشكی از پوستر جشنواره تئاتر فجر، چیزهایی كه باید مردم تشخیص‎ دهند نه ما


به گزارش آبی طرح به نقل از خبر آنلاین، روز شنبه 23 دی همزمان با نشست خبری دبیر و مدیران سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از پوسترهای شش گانه این رویداد با طراحی سیامك فیلی زاده هم رونمایی گردید. پوسترهایی كه برپایه شش ایموجی طراحی شده بود و فیلی زاده در صحبت هایش بر كوشش برای نشان دادن شش حس انسانی در وجود یك هنرمند در عین حفظ اصل سادگی در این پوسترها تاكید داشت اما تعداد خبرنگارانی كه در همان نشست بر پوسترها خرده گرفتند كم نبود.

ساعد مشكی، طراح و گرافیست باسابقه در پاسخ به این اعتراضات در یادداشتی كه در اختیار خبرآنلاین قرار داد نوشته است: «یك دلیل حواشی پوستر جشنواره های فجر در سال های پیش بی عرضگی مدیران بوده است؛ وقتی به طراح غیرحرفه ای كار سفارش می دهند حاشیه ساخته می شود؛ دیگر هر پوستری كه طراحی شود چند نفر رد و چند نفر تأییدش می كنند. این شكل و شیوه خوبی نیست؛ هیچ جای دنیا چنین اتفاقی نمی افتد، حتی اگر پوستر جشنواره كن بد باشد كسی غوغا به پا نمی كند، هر جشنواره ای مسئولانی دارد كه به یك طراح حرفه ای كار سفارش می دهند و آن طرح انجام می گردد.

پوستر آن قدر وارد حاشیه شده است كه مسأله اصلی آن فراموش شده است؛ این كه اصلا چرا پوستر در یك محفل رونمایی می شود؟ پوستر باید به دیوار نصب شود. محفلی و منقلی شدن گرافیك و دیزاین این مسائل را به دنبال دارد. كجای دنیا پیش از آن كه پوستر در شهر پخش شود درباره اش نقد می نویسند؟ اما اگر یك پوستر بنجل در سطح شهر بیاید آن وقت خبرنگار و منتقد تجسمی در حیطه گرافیك و دیزاین باید آن را نقد كند. مگر می گردد كتابی را پیش از چاپ نقد كرد؟ گرافیك نیز همین است، زمانی ارزش دارد كه بین مردم پخش شود. شاید منتقدان پوستر را نپسندند اما مردم از آن استقبال كنند، آن وقت است كه طراح موفق عمل كرده و باید او را قاب گرفت. اما متأسفانه در ایران فرصتی داده نمی گردد تا مردم پوسترها را ببینند. ما این ها را برای مردم طراحی می كنیم تا تشویق شوند به جشنواره بیایند ولی وقتی نمی بینند چه توقعی از پوستر می توان داشت؟ مگر مردم پوستر را دیده اند كه دنبال نشانه ای از تئاتر برای مخاطب می گردیم؟ این ها را باید مردم تشخیص دهند نه ما. مگر چند پوستر به مردم نشان داده ایم كه بتوانند خوب و بد را تمییز دهند؟ واقعیت این است كه شهرداری در این زمینه ضعیف عمل می كند و مكان هایی برای پوسترها در نظر نمی گیرد به همین خاطر پوستر را مثل جنس لوكس رونمایی می كنند. پوستر باید بیاید در سطح شهر و مردم درباره اش اظهارنظر كنند. این از مشكلات و مصائب ماست؛ 10 سال است جان می كَنیم تا شاید شهرداری مكانی را تعبیه كند اما از جانب شهرداری هیچ اقدامی صورت نگرفته است. تمام بودجه و درآمد خرج موارد غیرضروری و بیهوده می شود؛ شهرداری به وظایفش عمل نمی كند. دوره آقای قالیباف شهرداری فقط پل ساخت. زندگی شهری كه فقط پل نیست؛ به دیزاین هیچ توجه نشد و حالا یك شهر بی ریخت داریم. خود شهرداری سالانه چند جشنواره پوستر برگزار می كند اما هیچكدام در سطح شهر نیستند. چهار علَم و داربست زده اند كه جای پوستر نیست. رونمایی پوستر برای خبرنگاران عدم درك مسئولان را از مقوله دیزاین نشان می دهد؛ حتی دبیر جشنواره هم حق رونمایی پوستر ندارد. دیزاین باید با مردم سروكار داشته باشد. تمام پوسترهای ما دارند در پستوها نمایش داده می شوند و حاصلش و حواشی اش كمكی به فرهنگ و هنر نمی كند و تنها گریبان گیر گرافیك می گردد. امروز سیامك فیلی زاده را در سیبل می گذاریم و فردا ساعد مشكی را. در حالی كه سابقه فیلی زاده صحه ای بر حرفه ای بودن و موفقیت اوست. جشنواره فجر هم چوب جناح های سیاسی را می خورد و مثل همان ها به بیراهه رفته است. چرا كسی پوستر دیگر جشنواره ها را نقد نمی كند؟ آثار دیزاین را نباید مثل اثر هنری دید، دیزاین ربطی به تئاتر و هنر تجسمی ندارد. ماهیت دیزاین زیر سؤال رفته است. دیزاین در زندگی جریان دارد، نه در خفا و نمایشگاه. » 58242

1396/10/25
12:36:43
5.0 / 5
5413
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است