نشست با مدیران مركز موسیقی انقلاب؛

مأوا سیاسی نیست، مخالفان را حذف نمی نماییم

مأوا سیاسی نیست، مخالفان را حذف نمی نماییم آبی طرح: دست اندركاران مركز موسیقی مأوا ضمن تشریح بعضی از برنامه های آینده شان از روند همكاری با هنرمندان از طیف های مختلف ولی با موضوعات انقلابی و اسلامی صحبت كردند.



خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی: «مأوا» همچون مراكز فعال زیرمجموعه سازمان هنری رسانه ای اوج است كه وظیفه هدایت، راهبری و تولید در حوزه موسیقی را برعهده دارد. این مجموعه كه «حراست از ایران امروز برای فردا و فرداها» را سرلوحه خود قرار داده، اعتقاد دارد عرصه موسیقی یكی از ابزارهای مهم برای گسترش مفاهیم اسلامی انقلابی برای نسل امروز است.
برنامه ریزی و تدوین اهداف و راهبردهای كوتاه و بلندمدّت برای به كارگیری گروه های سرود و همینطور تولید آهنگ هایی با صدای خواننده های مطرح كشور و تبدیل آن به نماهنگ هایی دیدنی و قابل پخش در فضای فرهنگی جامعه را می توان ركن اصلی مجموعه «ماوا» معرفی نمود كه سیاستگذاریِ راهبردی در حوزه تولیدات موسیقی گفتمان انقلاب اسلامی، شناسایی و توانمندسازی موسسات و یا استعدادهای جوان و خودجوش و سازماندهی و در نهایت سفارش تولید محصولات حرفه ای به همراه توزیع این محصولات ذیل مواردی است كه به آن اشاره شد.
مروری كوتاه بر فعالیتِ های سال اول شكل گیری این مجموعه می تواند در شناخت و آشنایی دقیق تر مخاطبان با «مأوا» كمك قابل توجهی كند اما تبیین و تشریح این فعالیت ها از زبان بعضی از دست اندركاران این مجموعه و البته تشریح مواضع شان در یكی از مهم ترین مباحث مغفول مانده حوزه موسیقی یعنی سرود و نماهنگ نكته ای بود كه گروه هنر خبرگزاری مهر را بر آن داشت تا با دعوت از برخی مدیران مركز «مأوا» به انعكاس دیدگاه آنها در حوزه ساخت، تولید و توزیع نماهنگ و سرود بپردازد؛ دیدگاه هایی كه در بعضی از موارد بین مدیران این مجموعه هم دارای اختلاف هایی بود اما جملگی نگاه مشتركی به اهمیت پرداختن به مبحث فراموش شده سرود، همخوانی و تولید نماهنگ داشتند.
احسان خداپرست قائم مقام مركز «مأوا»، قاسم صرافان شاعر و ترانه سرا، مهدیار عقابی كارگردان نماهنگ پرطرفدار «ارغوان»، سید امین باطنی پژوهشگر و از اعضای «مأوا» به همراه سهیل باطنی كارشناس موسیقی این مركز همچون مهمانانی بودند كه با حضور در خبرگزاری مهر به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود درباره فعالیت های مركز موسیقی انقلاب اسلامی و تولیدات این مركز در حوزه نماهنگ و سرود پرداختند.
از كارگردان های كار اولی حمایت می نماییم
احسان خداپرست قائم مقام مركز «مأوا» در ابتدای این نشست در پاسخ به پرسشی درباره اهداف «مأوا» در حوزه موسیقی، اولویت های تولید و نقش این مركز در رشد و پرورش نیروها بیان كرد و اظهار داشت: تلاش «مأوا» از همان ابتدای فعالیت این بوده كه بتواند با تولید نماهنگ های باكیفیت و اثرگذار كه لزوما هم مذهبی، دینی یا سیاسی نیست فعالیت های موثری انجام دهد.
وی درباره مصداق های این تولیدات توضیح داد: از آن جمله می توان به نماهنگ «دلخوشی» اشاره نمود كه با محوریت كودكان مبتلا به سرطان ساخته شد. ما اعتقاد داریم پرداختن به این نوع موضوعات هم می تواند یك فعالیت «ارزشی» به حساب آید چونكه این نكات هم نشأت گرفته از مبانی دین اسلام و تفكر ذاتی انقلاب اسلامی است. «مأوا» تمام تلاش خویش را به كار گرفته تا با تولید چند كار باكیفیت و شاخص علاوه بر توجه به موضوعات مختلف اجتماعی در قالب آثار ارزشی، فضایی را فراهم آورد تا افرادی كه در این عرصه توانایی و استعداد دارند بتوانند وارد میدان شده و به تولید اثر بپردازند.
خداپرست افزود: راهبرد دیگری كه «مأوا» در حوزه ساخت و تولید نماهنگ در نظر گرفته تولید زمینه هایی برای رشد و توانمندسازی افراد بوده كه بعنوان نمونه ما در این حوزه با افرادی چون مهدیار عقابی كه چندی قبل نماهنگ پرطرفدار «ارغوان» و «خیرالاحباب» را تولید كرد همكاری های خوبی داشتیم و او بعنوان یك هنرمند جوان با انگیزه و دغدغه مند در خیلی از موارد بعنوان اهرم كمك كننده در كنار «مأوا» حضور پررنگی داشته و دارد. ما در كنار این مورد به پرورش و پشتیبانی از نیروهای جوان تر هم توجه ویژه ای داریم به صورتی كه با پشتیبانی از هنرمندان جوان كار اولی فضا را به گونه ای هدایت كردیم كه آنها هم بتوانند در كنار حرفه ای ها كارهایی را تولید كنند.
قائم مقام مركز «مأوا» تصریح كرد: همكاری همزمان با هنرمندان حرفه ای در كنار مشاوره و پشتیبانی از تولیدكنندگان جوان و نوظهور موضوعات مهمی است كه در این مدت سعی كردیم به صورت اجرایی آن را جامه عمل بپوشانیم و فكر می كنم تا حدی در انجام این كارها موفق بوده ایم.

«مأوا» جایی برای پركردن رزومه نیست
مهدیار عقابی كارگردان نماهنگ هم كه همكاری متعددی با مجموعه «مأوا» داشته با اشاره به صحبت های خداپرست اظهار نمود: باید این نكته را بپذیریم كه حضور هنرمندان شناخته شده در تولید نماهنگ های ارزشی كم است، یعنی تعداد بسیار كمی از افراد هستند كه به صورت تخصصی به سمت كارگردانی نماهنگ گرایش پیدا می كنند چون كه حضور در حوزه های دیگر سینما ازجمله فیلم های بلند و كوتاه و مواردی از این دست طرفداران بیشتری دارد. هم اكنون نحوه تولید نماهنگ به ۲ صورت است؛ عده ای به صورت داستانی و عده ای هم در قالب فرم و تأسی از مدلهای غربی كارهایی را تولید می كنند. در این باب هم متاسفانه فضای آكادمیك مناسبی وجود ندارد كه علاقه مندان بخواهند با پشتوانه این فضای آموزشی وارد بازار كار شود.
باید این نكته را بپذیریم كه حضور هنرمندان فعال در تولید نماهنگ های ارزشی كم استوی افزود: مشاوره دادن به افرادی كه مایل به تولید نماهنگ هستند جزو وظایف اصلی ما در مركز موسیقی انقلاب اسلامی است چونكه این مركز برای امثال من هزینه كرده و من باید در زمان لازم به دیگران مشاوره بدهم. به عبارتی همكاری با فیلمسازان جوان پرداخت زكات این هزینه ها و پشتیبانی هاست. شما مطمئن باشید «مأوا» این مساله را با جدیت دنبال می كند كه به سهم خود برای پرورش هنرمندان علاقه مند و مستعد در حوزه نماهنگ نهایت همكاری را داشته باشد.
عقابی تصریح كرد: شما یقین بدانید «مأوا» جایی برای پركردن رزومه نیست كه بخواهیم بر مبنای آن كارنامه فعالیتی مان را پر نماییم. ما اینجا هستیم تا با كمك و برادری هم آثار حرفه ای تولید نماییم و در تولید آثار هنرمندان جوان هم فعالیت های ثمربخشی داشته باشیم. این را هم می دانیم كه بعضی از این كارها و حمایت ها امكان دارد از كیفیت ۱۰۰ درصدی برخوردار نباشد اما تلاش خواهیم كرد كه در حوزه هنرمندان آماتور كیفیت كارها به سطح ۶۰ تا ۷۰ درصدی برسد.

از حضور معروف ها تا غیبت بعضی از سینمایی ها
احسان خداپرست بعد از صحبت عقابی درباره غیبت كارگردانان مطرح تصویر در روند تولید نماهنگ های «مأوا» باوجود همكاری آهنگسازان، خوانندگان و ترانه سرایان نام آشنای موسیقی كه گاها حضورشان هم با حاشیه های مختلفی همراه بوده است، توضیح داد: شما مطمئن باشید اگر تمایلی از جانب كارگردانان مطرح و شناخته شده سینمای ایران برای تولید نماهنگ ها وجود داشته باشد ما از این مورد استقبال می نماییم. در اینجا لازم است من یك نكته را درباره همكاری خوانندگان، ترانه سرایان و آهنگسازان معروف توضیح دهم؛ بعضی از آنها گاهی یك تِرَك صوتی را برای ما می فرستند و پیشنهاد می دهند روی آن كار تصویری نماییم. مركز «مأوا» این آمادگی را دارد تا با كارگردانان شناخته شده حوزه سینما هم همكاری هایی در تولید نماهنگ داشته باشد. البته بنده احساس می كنم تعدادی از كارگردانان هم هستند كه نمی توانند به این عرصه ورود كنند چونكه باید سخن و كلامی را كه در ۲ ساعت فیلم سینمایی زده می گردد در پنج دقیقه جمع كنند و این كار بسیار دشواری است كه از عهده هر هنرمندی بر نمی آید.
قائم مقام مركز «مأوا» با تاكید بر اینكه فعالیت در زمینه تولید نماهنگ اصلا كار ساده ای نیست و باید روی آن تسلط درست و كافی داشته باشیم، بیان كرد: من دوباره همین جا از همه هنرمندانی كه احساس می كنند می تواند در این حوزه به «مأوا» كمك كنند، دعوت می كنم تا طرح ها و ایده های خویش را با ما در بین بگذارند. البته این نكته را باید پذیرفت كه حضور در این عرصه به علت شرایط مالی موجود یكجور فداكاری است و شاید بنابراین است كه ما نمی توانیم به سمت بعضی از افراد برویم چونكه امكان دارد كلِّ هزینه تولید نماهنگ ها صرف دستمزد یك كارگردان حرفه ای شود كه این هزینه كَرد با بودجه محدودی كه در اختیار داریم منطقی نیست.

راه های ورود به «مأوا» از زبان آقای قائم مقام
خداپرست درباره بهترین و نتیجه بخش ترین مسیر ورود علاقه مندان به تولید نماهنگ در «مأوا» اظهار داشت: مركز «مأوا» اعتقاد دارد فقط یك «بهترین راه» برای تولید نماهنگ وجود ندارد و نمی توانیم بگوییم بهترین راه تولید همان مسیری است كه ما مشخص می نماییم بنابراین سعی كردیم در قالب یك جریان هدفمند مسیرهای مختلفی را برای افراد باز نماییم. یكی از این مسیرها ارائه پیشنهاد مكتوب یا شفاهی به اتاق ایده «مأوا» خواهد بود یعنی هر كسی با هر سطح توانایی و پیشنهادی كه در حوزه تولید نماهنگ دارد، می تواند با ما ارتباط داشته باشد. من فرآیندهای ارتباط را به صورت مختصر بیان می كنم چون امكان دارد برای افرادی كه بخواهند با این مركز فعالیت كنند، اهمیت داشته باشد.
قائم مقام «ماوا» افزود: بعضی از افراد هستند كه احساس می كنند روی یك قطعه موسیقایی خاص می توانند ایده یا طرحی را برای نماهنگ داشته باشند. در این چارچوب مركز «مأوا» آمادگی دارد ضمن دریافت مكتوب ایده ها، آرا و نظرات این دوستان را هم مورد بررسی و سپس روی آن اعلام نظر كند. در این چارچوب ابتدا رزومه كارگردان بررسی می گردد و اگر كارگردانی كار اولی باشد باید یك مشاور كنار وی حضور داشته باشد. البته اینكه ایده ارائه شده چقدر خلاقانه باشد از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. بخش دیگر آثار تولید نشده یا آثاری است كه هنوز به صورت عمومی در دسترس مخاطبان قرار نگرفته است. در این چارچوب تولیدكننده اثر یا هنرمند می تواند ایده یا طرح خویش را به صورت پروپوزال ارسال نماید. بعضی از افراد هم هستند كه پیشنهادی برای ارائه كار ندارند اما تمایل دارند با مركز همكاری هایی را آغاز كنند. در این چارچوب هم افراد رزومه خویش را ارسال می كنند و این اطلاعات در «پایگاه داده هنرمندان» مركز ذخیره و درجه بندی می گردد. اگر «مأوا» به ایده ای رسید و احساس كرد كه می تواند به این افراد كار را بسپارد، آنها را فرا می خواند.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا در مكانیزم ورود افراد وابستگی به یك جریان فكری خاص یا انحصار مشخصی وجود دارد، خاطرنشان كرد: به هیچ عنوان چنین انحصاری وجود ندارد. البته ما كیفیت و استانداردی را باید رعایت نماییم و بنابراین در این نظامِ تولید آن دسته از كارهای خوب كه معرفی می گردند این شائبه را بوجود می آورد كه ما انحصاری عمل می نماییم اما باید گفت آنچه برای ما مهم می باشد در نظرگرفتن اهداف و سیاست های كلی مركز و توجه به كیفیت است كه تابحال برای اجرایی شدن آن از هیچ تلاشی فروگذار نكردیم.

پاسخ به یك پرسش پرحاشیه درباره همكاری با برخی ترانه سرایان
قائم مقام مركز «مأوا» درباره همكاری «مأوا» با خوانندگان و ترانه سرایانی كه اندیشه های فكری و سیاسی شان متفاوت با این مجموعه است، توضیح داد: من این مسأله را امتیاز «مأوا» می دانم كه توانسته چنین فضایی را به وجود آورد. این پرسشی كه شما مطرح كردید، طی ماه های گذشته سوال خیلی از مخاطبان بوده كه چه اتفاقی افتاده كه «مأوا» با این هنرمندان همكاری می كند؟
وی عنوان كرد: درد و دغدغه مشترك در برخی از حوزه ها، محل دست دادن مركز «مأوا» با بعضی از هنرمندان است. ما براین باوریم هم اكنون «مأوا» در جایگاهی قرار دارد كه ماموریتش فقط تولید آثاری با موضوعات بسیار پرارزش و مقدس «شهید»، «شهادت»، «ایران»، «سرزمین» و «وطن» نیست بلكه ما می توانیم در چارچوب وظایفی كه بر عهده مان گذاشته شده، علاوه بر تولید آثار پرارزش انقلابی و مذهبی به تولید آثار اجتماعی هم بپردازیم. جالب است بدانید در ایام اولی كه مركز «مأوا» تشكیل شد، پیشنهادهایی كه سلبریتی ها به مركز «مأوا» ارائه می دادند در قالب سه حوزه امام زمان (عج)، شهید و ایران بود در صورتی كه مركز «مأوا» به این افراد اظهار داشت كه دغدغه های دیگری هم وجود دارد، بهتر است بار دیگر فكر كنید.
خداپرست نگاه «مأوا» را نگاه سوءاستفاده از هنرمند ندانست و اظهار داشت: بنده زمانی كه با آقای اصفهانی درباره پروژه «داغ نهان» صحبت می كردم به وی گفتم كه «رابطه ما از پروژه مهم تر است و ما به پروژه ای كه بخواهد رابطه ها را خراب كند ورود نمی نماییم.». «مأوا» صادقانه با هنرمندان وارد فعالیت می گردد و به دنبال بهره برداری سیاسی نیست. به عبارتی این طور نیست كه هم اكنون از خواننده ای بهره برده و به محض آنكه اتفاقی رخ می دهد آن خواننده را رها نماییم. «مأوا» از ابتدا صریح و شفاف پیشنهادها و ایده های خویش را مطرح كرده و در جایی هم كه قرار باشد موضع انقلابی بگیرد، حتماً چنین كاری را انجام خواهد داد. «مأوا» به هیچ عنوان كار جناحی انجام نمی دهد ولی در عین حال نگران تولید كار سیاسی هم نیست كما اینكه با قاطعیت می گویم كه مركز «مأوا» در سال ۹۷ چند كار سیاسی جدی خواهد داشت. «هنر انقلاب»، نگاه متفاوت، كشفیات جدید و دیگران قاسم صرافان شاعر، ترانه سرا بعد از صحبت های خداپرست بیان كرد: به اعتقاد من بر خلاف تعبیر كلیشه ای و اولیه ای كه از هنر انقلاب وجود دارد این مفهوم، مفهوم وسیع و جامعی به دنبال دارد. هنر «انقلاب» تعریف وسیعی دارد و وقتی سبك زندگی را در درون خودش داشته باشد، تقریباً همه مضامین متنوع را دربرمی گیرد، یعنی هنر انقلاب هنری است كه علاوه بر موضوعاتی نظیر شهدا، مدافعان حرم و بحث های انقلابی، وارد فضای اجتماعی، انتقادی، عاشقانه و سبك زندگی هم می گردد. وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران فقط یك اتفاق تاریخی نبوده و بلكه استمرار دارد و می تواند خیلی از ابعاد زندگی فردی و اجتماعی را دربر بگیرد و رنگ و بویی از آرمان های متعالی در كل ابعاد زندگی در هنر انقلاب متجلی است. یك شعر اجتماعی یا عاشقانه خوب و متعالی و زیبا هم یك اثر انقلابی است حتی اگر خالق آن لزوما فردی مذهبی نباشد.
این شاعر تصریح كرد: البته برخی از هنرمندان به ظاهر غیرمذهبی نسبت به مسایل مذهبی مانند اربعین و شهدا، امام زمان (عج) و امیرالمؤمنین (ع) زاویه نگاه زیبا و متفاوتی دارند كه حتی برای بنده كه درون این جریان هستم به راحتی دست نیافتنی است. یعنی این هنرمندان از یك زاویه دید و دورنمای دیگری به موضوعات مذهبی و انقلابی و اجتماعی نگاه می كنند و در بعضی اوقات كشف ها و اتفاقات خوبی رخ می دهد. صرافان در انتها این بخش از نشست عنوان كرد: بعنوان مثال یكی از اتفاقات خوبی كه طی ۲ سال قبل دیده شد نماهنگ «پیاده ها» اثر آقای رضا صادقی برای اربعین بود كه از نگاه شعری، شعر آن واقعاً به خوبی توسط آقای فؤاد فرهنگ سروده شده بود همینطور نماهنگی كه آقا رضا صادقی ساخت در میان كارهای اربعین رنگ و زاویه خاص و زیبایی داشت. خیلی از این هنرمندان توانمند با خیلی از مسایلی كه جامعه مذهبی به آن علاقه مند هستند، زاویه ای ندارند و شاید گاهی اوقات در بعضی مضامین بهتر از منِ مذهبی می توانند قلم بزنند ضمن اینكه خیلی از طیف های مخاطبِ عمومی جامعه كه هم مذهبی و هم غیرمذهبی هستند، ارتباط بهتری با این زبان پیدا می كنند. ادامه دارد...

1397/04/18
14:55:19
5.0 / 5
4448
تگهای خبر: آهنگ , آهنگساز , تصویر , طرح
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است