پوستر تئاتر شناسنامه یك تئاتر است

پوستر تئاتر شناسنامه یك تئاتر است آبی طرح: عضو انجمن طراحان پوستر خانه تئاتر ایران اظهار داشت: در طراحی پوستر تتاتر باید از طراح حرفه ای و باتجربه استفاده شود، تا اثری ثمین و در خور توجه تولید شود تا در نهایت مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد، چون مردم برای كاری هزینه می كنند كه به آنها احساس ارزشمندی بدهد.


مازیار قنبری در گفت وگو با ایسنا درباره نقش و اهمیت پوستر تئاتر، بیان كرد: پوستر در ابتدا بعنوان یك اعلان شناخته می شود؛ به عبارتی كاركرد پوستر ابتدا در ماهیت اطلاع رسانی آن است؛ یعنی یكسری اطلاعات كلی راجع به یك رخداد یا موضوعی خاص را با خودش حمل می كند و به نظر مخاطب می رساند اما این ها كافی نیستند.

وی اضافه كرد: یك پوستر در اصل باید از فاصله ای مشخص، جرقه ای در نگاه و گاه ذهن مخاطب احداث كند و شوق یا انگیزه ای برای دریافت اطلاعات بیشتر در او رخ دهد؛ به عبارتی در طراحی یك پوستر موثر تیتر اصلی (عنوان) و همین طور ریخت اولیه‌ی پوستر باید درصد قابل توجهی از سوژه را به مخاطب خود منتقل كند. در نگاه دوم شایسته است نوشتار و اطلاعات جزئی تر آن، با رعایت اصول طراحی و زیباشناسی از طرف طراح، سبب ترغیب مخاطب برای دنبال كردن سوژه پوستر بشود.

عضو هیات موسسین «گروه تئاتر مانی» درباره رابطه پوستر تئاتر با خود تئاتر اظهار نمود: یك تفاوت مهم میان پوستر تئاتر (و یا آثار اجرایی زنده) با سایر پوسترها وجود دارد، و آن این است كه پوستر تئاتر علاوه بر كاركرد تبلیغی نه تنها نقش یك شناسنامه‌ی قابل استناد و قابل ارجاع را داراست بلكه اثری تولید شده، از «یك متن به اجرا درآمده»، به زبان گرافیك بشمار می رود. همچنان كه می بینیم گاهی نمایشگاه هایی از پوسترهای تئاتر دهه های گذشته برپا میگردد كه هر كدام هم سندی برای «یك نمایش اجرا شده» و هم اثری هنری از یك هنرمند گرافیست شمرده می شود و خود همین بر حساسیت آن می افزاید. طراحان پوستر تئاتر بر این باورند كه پوستر تئاتر از دل خود متن تئاتر یا خود كار ( نمایش ) بیرون می آید؛ یعنی طراح وظیفه دارد در جلسات مشخصی از تمرین در كنار گروه نمایش حاضر باشد و كار را از نزدیك مشاهده كند؛ با برگزاری جلسات خصوصی با كارگردان، نویسنده (در صورت حضور) و گاه با سایر طراحان (نور، صحنه، لباس و...)، با نوع نگاه ایشان (به ویژه كارگردان) باز آشنا شود، برای یك طراح مجرب آشنایی با نقطه نظرات سایرین، در عین استقلال نظر، در كیفیت اجرای یك پوستر خوب و همسویی آن با رسالت نمایش، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

این نقاش و گرافیست افزود: گرافیست حرفه ای كسی است كه در عین رعایت اصول طراحی و زیباشناسی به صورت «اقناعی» عمل می كند؛ یعنی با شنیدن نظرات كارگردان و درك و فهم درست نگاه و ایده‌ی اجرایی وی، تلاش می كند بیانی صحیح را به زبان گرافیك به كارگردان نمایش كند؛ به نحوی كه ایشان هم قانع شود. فراموش نكنیم در این گفتار مراد از طراح پوستر و كارگردان همانا طراح پوستر و كارگردان حرفه ای و آشنا به مبانی هنر هستند. تعامل این دو بر پایه‌ی دركی درست (هرچند از دو زاویه نگاه) از یك متن نمایشی آغاز میگردد. همانطور كه كارگردان متن نمایش را با هدف انتقال پیامی مهم در صحنه به اجرا درمی آورد، طراح پوستر نمایش باز همان پیام از همان متن را به زبانی دیگر به تصویر می كشد. در حقیقت پوستر تئاتر مانند شاخه ای است كه از تنه خود نمایش بیرون می آید، شكوفه می دهد و عطر افشانی می كند تا آن درخت را تبلیغ كند.

قنبری از میزان نمود و تأثیر پوستر تئاتر بر مخاطب اظهار داشت: از آنجائیكه در عصر دیجیتال زندگی می نماییم می توانم بگویم تاثیر پوستر چند برابر شده است یعنی اگرچه پوسترها كمتر از گذشته روی دیوار دیده می شوند، در عوض در فضای مجازی ما حضور پوسترهای متنوعی همچون پوستر تئاتر را بیشتر می بینیم. زمانی ما پوستر تئاتر را در كافی شاپ ها، امان فرهنگی و یا در سطح شهر می دیدیم، ولی حالا در فضای مجازی باز پوستر تئاتر جایگاه خودرا دارد و اتفاقاٌ بیشتر از پیش به دست اهلش می رسد و بهتر به چشم می آید.

عضو انجمن طراحان پوستر خانه تتاتر ایران اشاره كرد: ماهیت و ایده پوستر تئاتر تاثیر به سزایی در جذب مخاطب دارد، به عبارتی دیگر می توان گفت پوستر تئاتر دارای دو تاثیر ظاهری و ناخود آگاهی است و باید بگویم این تاثیر ناخودآگاهی از اعتبار و اهمیت بیشتری برخوردار است؛ مثلا گاهی پوستر ناخودآگاه افراد را مورد هدف قرار می دهد و با احداث یك سوال ذهن كنجكاو ایشان را به فعالیت وا می دارد. در هر صورت بهتر است وجه ظاهری و تأثیر ناخودآگاهی اثر همزمان و همسوی با هم بیننده را به دیدن نمایش مورد نظر ترغیب كنند. باور دارم مردم برای كاری هزینه می كنند كه به آنها احساس ارزشمندی بدهد. به صورت كلی و سربسته بگویم: این احساس در صورتی حقیقی است كه اثر سالم و صحیح و با اصالت باشد؛ نه صرفاً مونتاژی بی سر و ته و مغشوش. مخاطب تنها با احساس ارزشمندی و احترام است كه برای دیدن تئاتر می آید، و هزینه می كند تا محترم شمرده شود.

او تصریح كرد: در طراحی پوستر تئاتر سفارش می كنم از طراح حرفه ای و با تجربه استفاده شود، همانطور كه در انتخاب بازیگر و سایر عوامل همین نگاه منطقی به نظر می آید. كارگردان و یا تیم تولید با انتخاب عوامل ثمین و با تجربه در حقیقت عیار و ارزش اثر نمایشی را می افزایند و در ابتدا یك پوستر خوب است كه می تواند مُبلّغ این ارزش باشد.

قنبری درباره موثر بودن نقش كارگردان در ترویج پوستر تئاتر بیان كرد: طی این ۲۱ سالی كه در تئاتر حضور داشته ام می توانم بگویم كه بیشتر كارگردانان عنوان می كنند بر این باورند كه پوستر خوب و حرفه ای در اولویت كار آنها قرار دارد و اصول حرفه ای طراحی پوستر برایشان دارای اهمیت است؛ اما در ادامه گفتگو متوجه می شویم كه بعضی از آنها به سبب محدودیت های مالی ترجیح می دهند از خیر این اهمیت بگذرند و نتیجه اش را خودتان می بینید.

عضو انجمن طراحان پوستر خانه تتاتر ایران درانتها اشاره كرد: باید بگویم كه در حقیقت یك كارگردان باهوش از طراح پوستر و سایر عوامل هنری اش صرف نظر از وظیفه ای كه بر عهده دارند، بعنوان یك مشاور بهره می برد. او خوب می داند كه علاوه بر اخبار، یادداشت ها و نقد های سایر رسانه ها، این پوستر نمایش است كه بعنوان سند قابل ارجاع دهی آرشیو میگردد. پس همه چیز به «نگاه» و انتخاب «كارگردان» بر می گردد.




1397/10/27
22:01:48
5.0 / 5
4518
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است