پرده آخر جشنواره سی وچهارم، پاسخ به تمام پرسش ها درباره موسیقی فجر

پرده آخر جشنواره سی وچهارم، پاسخ به تمام پرسش ها درباره موسیقی فجر آبی طرح: در نشست نقد و بررسی سی وچهارمین جشنواره موسیقی فجر به پرسش هایی درباره حضور بانوان و گروه های خارجی، انتخاب دبیر آتی و همین طور اجرای آثار دبیر جشنواره سی وچهارم، گنجاندن بخش پاپ و غیررقابتی بودن جشنواره پاسخ داده شد.


به گزارش آبی طرح به نقل از ایسنا، نشست نقد و بررسی سی وچهارمین جشنواره موسیقی فجر ۲۵ اسفندماه در سالن كنفرانس دفتر موسیقی انجام شد.
علی ترابی (مدیركل دفتر موسیقی و رئیس سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر) و همین طور شهرام صارمی (مدیر اجرایی جشنواره)، بامداد روز شنبه (۲۵ اسفندماه) در جمع منتقدان و خبرنگاران حاضر شدند تا به پرسش های آنها درباره جشنواره موسیقی پاسخ دهند.
ترابی در ابتدای نشست در سخنانی اظهار داشت: الان در جایگاهی ایستادیم كه با آرامش بیشتر و نگاه همه جانبه تری می توانیم به رخداد نگاه نماییم. جشنواره امسال در سال اقتصادی سختی اجرا شد. به نظرم در نهایت سخت كوشی تلاش شد وضعیت برگزاری جشنواره لطمه نبیند.
شهرامی صارمی باز بیان كرد: با عنایت به اینكه جشنواره تمام شده بهتر می توان به پرسش ها پاسخ داد.
ترابی سپس درباره بخش پاپ جشنواره موسیقی چنین بیان كرد: درباره بخش پاپ دو دیدگاه متضاد وجود دارد؛ اول می گوید جشنواره در اختیار بخش پاپ است و دیدگاه دیگر می گوید این بخش، جدی گرفته نمی گردد. هیچ بخش و هیچ گونه دیگری رقابتی نبوده كه رقابتی بودن پاپ كنار گذاشته شود. اگر بخواهیم به پاپ جدی تر بپردازیم قاعدتاً مخاطب كمتری خواهد داشت. من هم فكر می كنم باید تعادلی در این بخش به وجود بیاید و از هر دو نمایندگان پاپ در جشنواره حضور داشته باشند. در شرایط كنونی گریزی نداریم كه قسمتی از جشنواره را به موسیقی پاپ اختصاص بدهیم.
مدیر كل دفتر موسیقی درباره شورای ارزشیابی جشنواره و انتخاب دبیر دوره آینده بیان كرد: شورای ارزیابی جشنواره انجام شد اما با عنایت به حضور نداشتن آقای فرهت در ایران، به نتیجه نرسیدند و پس از تعطیلات نوروز دوباره پیگیری خواهیم كرد. البته مبنایی بر انتشار گزارش این شورا وجود ندارد.
ترابی سپس اظهار نمود: طبق آئین نامه، نماینده خانه موسیقی در شورا وجود دارد كه از آنها دعوت كردیم و نیامدند كه باید علتش را از آنها جویا شوید. برای انتخاب دبیر، مجموعه ساده ای دخیل نیست. خارج از شورای انتخاب دبیر اتفاقی رخ نداد. شوراهایی كه پیش بینی شده بود به نحو مطلوب انتخاب شدند. به نظرم جشنواره سی وچهارم یكی از باكیفیت ترین جشنواره ها بود از نظر آنچه باید روی صحنه اجرا می شد.
او درباره انتقادهایی كه درباره اجرای آثار دبیر جشنواره توسط گروه های مختلف عنوان شد، اظهار داشت: چهار اثر از آقای فرهت در جشنواره اجرا شد در حالیكه آثاری كه در جشنواره اجرا شد خیلی بیشتر از این ها بود. البته این ایراد واردی است.
مدیركل دفتر موسیقی درباره اینكه دبیر جشنواره باید هنرمند باشد یا مدیر؟ بیان كرد: اگر مبنا آئین نامه باشد، یكی از خصوصیات دبیر، هنری بودن است اما در كنار دبیر هنری مدیران اجرایی هم پیش بینی شده است.
صارمی هم درباره بودجه بیان كرد: بودجه تصویب می شود اما در اختیار قرار نمی گیرد. اگر در نظر بگیریم بودجه یكسان بوده است به تفاوت قیمت ارز در این دو سال توجه كنید.
ترابی باز در این زمینه بیان كرد: هیچ سالی به نظر تورم با امسال یكی نبوده است. در ۱۵ استان كشور گروه اعزام كردیم و بزرگترین جشنواره را در تمام سال ها برگزار كردیم. تسویه حساب های جشنواره قبلی تا تیرماه امسال ادامه داشت.
او درباره جشنواره امسال هم توضیح داد: روز اختتامیه ۷۰ درصد دستمزدها را پرداخت كرده بودیم و پس از اختتامیه تا سه روز كل دستمزدها را تسویه كرده بودیم.
در ادامه این نشست صارمی درباره گروه های شركت كننده جشنواره اظهار نمود: برخی گروه ها و هنرمندان دستمزدهایی با مبلغ بالا طلب كردند و ما قبول نكردیم. متأسفانه برخوردهای جناحی در موسیقی در ارتباط ها هم تأثیر می گذارد.
صارمی با اشاره به اینكه بخش كلاسیك امسال پررنگ تر نبوده است، در پاسخ به انتقادی درباره بروشورها اظهار داشت: تا یكی دو روز به جشنواره مانده قرار به آماده كردن بروشور نداشتیم به نظرمان رسید این كار را انجام بدهیم؛ بدین سبب فرصت چندانی برای آماده سازی بروشور نداشتیم.
مدیر اجرایی سی وچهارمین جشنواره موسیقی فجر در پاسخ به ایسنا درباره اینكه چرا بیشتر گروه های خارجی حاضر در جشنواره در حوزه موسیقی كلاسیك بودند، بیان كرد: من به آقای ترابی گفته بودم می توانیم بخش بین الملل جشنواره را برگزار نكنیم. گروه های بین الملل فقط به حضور گروه های حوزه موسیقی كلاسیك محدود نبود.
امیر بكان از اعضای هیأت انتخاب جشنواره موسیقی فجر هم به این اشاره نمود كه گروه های درجه یك در سراسر دنیا، برنامه هایشان را سالانه می بندند و از هنرمندان حوزه موسیقی كه برای تماشای این اجراها حضور پیدا نكرده بودند، گله كرد.
كیوان فرزین هم از اعضای هیأت انتخاب بیان كرد: یكی از بنیان های مثبت، آئین نامه ای است كه متر و معیار می دهد تا جشنواره را نقد نماییم. یكی از موارد قدرت آئین نامه این است كه پیشنهاد داده تمام افراد جامعه از همه نقاط ایران می توانند وارد جشنواره شوند.
او افزود: بخش فراخوان باید بهتر دیده می شد. بخش دعوتی باید به حداقل برسد، آن زمان گروه هایی كه اسم دارند در جشنواره حضور دارند اما افراد هم طراز آنها و چه بسا بالاتر هم حضور دارند كه شاید آنها را نشناسیم. ما باید برای قطعات آهنگسازی هم فراخوان می دادیم.
او درباره فیلم های نمایش شده در بخش فراخوان اظهار داشت: دقتی در كیفیت فیلم های جشنواره نشده بود. بررسی و تأیید آثار اتفاق نیفتاد. این شاید كم كاری ما بود كه باید آثار خیلی از گروه ها را می شنیدیم.
ترابی اظهار نمود: ما به لحاظ اطلاع رسانی در جشنواره مشكل داشتیم و این را می پذیریم. آئین نامه انتشار یافته نزدیك به سه آئین نامه ای كه توسط منتقدان، دوره پیشین دفتر موسیقی و یكی از موزیسین ها پیش نویس شده بود، نیست.
او افزود: یكی از بی انصافی های خیلی بزرگ مقابل جشنواره این بود كه گفتند بانوان حذف شده اند. ۳۲ درصد شركت كنندگان ما بانوان بودند. فقط صرف اینكه آواز بانوان نبود به نظرم حرف نادرستی بود كه گفته شد بانوان حذف شده اند.
ترابی بیان كرد: مبنای كار ما آئین نامه است در آئین نامه پیش بینی شده یكسری گروه ها دعوت شوند و یكسری طبق فراخوان حضور پیدا كنند. مقداری با سرعت زیاد با گروه ها مذاكره شد و جا برای فراخوان كم آمد.
علی مغازه ای باز كه مسؤولیت بخش نواحی جشنواره را در اختیار داشت، اظهار نمود: من خودم هم انتقاداتی ساختاری دارم. این جشنواره كه مقرر است تمام موسیقی های ما را نمایندگی كند یك هفته برایش زمان كمی است. نظرم این است این جشنواره در یك ماه پخش شود.
ترابی در پاسخ به ایسنا درباره غیررقابتی برگزار شدن جشنواره موسیقی فجر و نبود فضای رقابتی در سطح حرفه ای اظهار نمود: موسیقی را با موسیقی مقایسه كنید. اینكه در سینما جشنواره موفقی برگزار می گردد باید با سینما مقایسه شود. حوزه موسیقی استانداردهای خودش را در دنیا دارد. هیچ جشنواره معتبری در دنیا پیدا نمی كنید كه رقابتی باشد. جایی رقابت معنا دارد كه استعدادها را معرفی نماید. به نظرم در حوزه موسیقی رقابت معنا ندارد.
وی همینطور در این زمینه اظهار داشت: تمام فرش قرمزها بالقطع و در نهایت در خدمت موسیقی پاپیولار خواهند بود نه برای موسیقی جدی. فكر می كنم جشنواره موسیقی فجر جای پشتیبانی از موسیقی جدی است. وزارت ارشاد نمی تواند هم مرجع صدور مجوز باشد هم مرجع زیبایی شناسی. وظیفه اصلی وزارت ارشاد پشتیبانی از موسیقی جدی است.
سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر ۲۴ تا ۳۰ بهمن ماه امسال انجام شد.

* این گزارش از آغاز نشست به روزرسانی شد.


1397/12/25
21:51:36
5.0 / 5
4111
تگهای خبر: آهنگ , آهنگساز , آواز , استاندارد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است