ضرورت تشخیص اصالت آثار هنری - مدیر گالری طراحان آزاد

كسی كه كپی می كند، هنرمند نیست!

كسی كه كپی می كند، هنرمند نیست! به گزارش آبی طرح یك گالری دار با اشاره به اینكه «كسی كه كپی می كند، دیگر هنرمند نیست»، تصریح كرد: بعضی می گویند در هنر معاصر كپی كردن معنا و با اصول حرفه ای مغایرتی ندارد؛ در حالیكه اصلاً اینچنین نیست.


رزیتا شرف جهان - نقاش و مدیر گالری طراحان آزاد - در گفتگو با ایسنا درباره تشخیص اصالت آثاری كه گالری ها به نمایش می گذارند، اظهار نمود: این مورد یك بحث كاملاً حرفه ای است. اغلب گالری هایی كه با اطلاعات و دانش كم آغاز به كار می كنند در موارد اینچنین گیر می افتند. امكان دارد این افراد اطلاعات خوبی در زمینه تجارت و پشتوانه مالی هم داشته باشند، اما گالری داری فقط به این موضوعات محدود نمی گردد.
او تصریح كرد: كیفیت آثاری كه یك گالری به نمایش می گذارد بسیار حائز اهمیت است؛ اینكه آثار عرضه شده چه تأثیراتی می تواند روی جامعه بگذارد و اینكه چه افق هایی را به جامعه هنری و دانشجویان نشان داده است همچون مهمترین موضوعاتی است كه باید مورد توجه گالری دارها باشد.
این گالری دار با اشاره به اینكه «سابقه حرفه ای هنرمند بسیار دارای اهمیت است»، یادآور می شود: وقتی هنرمندی را بشناسیم، بدانیم در چه زمینه ای كار می كند، چه تاریخی دارد و چه مجموعه هایی را تابحال كار كرده است، می توانیم درباره مجموعه آثار او هم نظر بدهیم. آنگاه اگر در بین آثار این هنرمند، اثری هم وجود داشته باشد كه نشانی از اثر هنری دیگری را داشته باشد، می توان بررسی كرد كه منظور هنرمند از این كار چه بوده است. اما این كار با اینكه فردی اثری را از اینترنت یا آلبوم كتاب پیدا كند و با تغییر رنگ آمیزی آنرا بعنوان یك اثر هنری عرضه كند، بسیار متفاوت می باشد.
شرف جهان افزود: گالری دار حرفه ای یا كارشناس می تواند تفاوت این دو مورد را از هم تشخیص بدهد، اما یك فرد عادی كه بدون دانش گالری افتتاح كرده است شاید در تشخیص این مورد چندان توانا نباشد؛ یا حتی این استدلال را باور كند كه در هنر معاصر كپی كردن معنا و با اصول حرفه ای مغایرتی ندارد. در حالیكه اصلاً اینچنین نیست و اتفاقاً بسیار هم معنا دارد.
این گالری دار با اشاره به اینكه «كسی كه كپی می كند، هنرمند نیست»، اضافه كرد: در هنر موضوعی بعنوان گسترش ایده وجود دارد كه می گوید نمی توان ادعای هنرمند بودن كرد، اما از تمام جغرافیای هنر هم جدا بود. در واقع هنرمندانی كه در هر دوره ای وجود داشته و دارند به شكلی به همدیگر وابسته اند؛ بعنوان مثال هنر یونان ناگهانی به وجود نیامده و تحت تأثیر بین النهرین بوده است.
او با اشاره به اینكه «هیچ گاه هنر در طول تاریخ منفصل نبوده است»، اظهار نمود: هنر یك منطقه منفصل از هنر جهان نیست. بنابراین امكان دارد فاكتورهایی از آثار دوره های گذشته یا هنرمندان دیگر در آثار هنرمندان نسل دیگری هم مشاهد شود. این الگوهای مشترك و یا حتی لحن قلمزنی و بیان معنای خاص و از نظر حرفه ای هم مشكلی ندارند.
شرف جهان اضافه كرد: اما موضوعی كه بعنوان مثال برای خانم تهمینه میلانی رخداد، خارج از این مباحث بود و اصلاً در سطح حرفه ی قابل گفتگو نیست. ما هیچ پیشینه ای از آثار هنری او سراغ نداریم و نمایشگاه قبلی هم كه برگزار كردند، در برخورد با معترضین و منتقدین برخورد خوبی نداشتند. در حالیكه یك هنرمند نقاش هیچ گاه با منتقد خود چنین برخوردی نمی نماید. خانم میلانی می توانست آثار خویش را در یكی از مناسبت ها و دورهمی های سینمایی به نمایش بگذارد، و نه اینكه مجموعه خویش را بعنوان یك هنرمند نقاش عرضه و تصور كند كه افراد حرفه ای این عرصه هم متوجه نمی شوند.



1398/02/21
14:26:35
5.0 / 5
4252
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است