تلویزیون های اینترنتی موفق در جذب مخاطب طی شب های كرونایی

تلویزیون های اینترنتی موفق در جذب مخاطب طی شب های كرونایی به گزارش آبی طرح تلویزیون های اینترنتی با افزایش تولید و پخش برنامه های سرگرم كننده در شب های خانه نشینی به علت شیوع كرونا، در جذب مخاطب موفق عمل كردند.


دو ماهی از آغاز انتشار ویروس جدیدی به نام کرونا در ایران می گذرد ویروسی که به علت شیوع سریع، گسترده و مرگ بی صدا به شهرتی جهانی دست یافته است و ماه ها است که جهان جهت مقابله و کنترل آن درگیر جنگ برای حفظ سلامتی و حیات بشر است.
توصیه های بهداشتی از جانب هنرمندان تا تشویق به خانه نشینی و رعایت قرنطینه در شبکه های اجتماعی و پیام های جهانی نشان از همه گیری این بیماری دارد.
به همین دلیل هم برنامه هایی که همراه با تجمع بودند تعطیل شدند از سینما و تئاتر گرفته تا نشست های خبری و پژوهشی و حتی برنامه های اجتماعی و به دنبال این تعطیلی ها در بعضی کشورها قانون قرنطینه الزامی و در بعضی دیگر همچون ایران اجبار به خانه نشینی اعمال می شود.
این خانه نشینی های الزامی یا همراه با محدودیت های فراوان ضرورت دیگری را بوجود آورده است که یکی از آنها پخش برنامه های سرگرمی است آن هم در شرایطی که احتیاج به خانه ماندن بیشتر از هر نکته دیگری مورد توجه و اهمیت قرار دارد.
نخستین گزینه در چنین شرایطی تلویزیون ملی است که در ایران صدا و سیما با گستردگی بسیار در اختیار عموم مردم قرار دارد و در رتبه دوم در کشور ما می توانیم به سراغ تلویزیون های اینترنتی برویم.
رسانه ملی در ایام اول خانه نشینی که اولین روزهای اسفندماه سال قبل بود با استفاده از برنامه های آماده شده برای ایام نوروز نتوانست مخاطب را راضی نگه دارد.
برنامه های اتفاق به مجری گری رضا رشیدپور و مسابقه ایران با حضور سام درخشانی که اولین روزهای خویش را پشت سر می گذاشتند، عصر جدید به تهیه کنندگی و مجری گری احسان علیخانی و دورهمی با هدایت مهران مدیری توانستند تا حدودی توجه تماشاگران را به خود جذب کنند و در ساعات پایانی شب میهمان خانه های مردم شوند، روندی که بخت با آن یار بود و به ایام نوروز و پایتخت ۶ بعنوان تنها برگ برنده تلویزیون که حدودا مورد علاقه ۹۰ درصد مردم بود، گره خورد و توانست طی حدود ۱۵ شب مخاطبان رویگردان از این رسانه ملی را به آشتی با این رسانه وادارد.
البته در همان ۱۵ روز ایام نوروز هم مشکلاتی در مورد برنامه های این رسانه وجود داشت که هر کدام سابقه ای چند ساله در تلویزیون و جلب رضایت مخاطبان داشتند و آن هم پخش همزمان دو برنامه دورهمی و عصر جدید بود چونکه سریال پایتخت هر شب ساعت ۱۰ از شبکه اول سیما میهمان خانه های ایرانی ها می شد اما هر دوی این برنامه ها ساعت ۱۱ پخش خویش را به ترتیب از شبکه نسیم و سوم سیما آغاز می کردند و مخاطب که از بامداد برنامه ای در رسانه ملی برای تماشا کردن نداشت در سه ساعت پایانی شب با حجمی از برنامه ها مواجه می شد و در کانون خانواده با نظرهای مختلف مجبور به انتخاب برای تماشا کردن یک برنامه تلویزیونی می شد.
از سوی دیگر صدا و سیما که مانند همه جهان به صورت ناگهانی با بحران خانه نشینی مردم و شیوع کرونا روبرو شده بود برنامه های کافی برای پخش در دست نداشت بنابراین دورهمی به ضبط خود با وجود حضور ویروس کرونا در کشور ادامه می داد و عصر جدید با توقف ضبط قسمت های جدید به جهت اینکه بتواند در تمام شب های نیمه اول فروردین ماه آنتن را در اختیار بگیرد هر برنامه را به دو قسمت تبدیل کرد به این صورت که در یک شب چهار شرکت کننده و شب پس از آن سه شرکت کننده و اعلام برگزیده هفت مستعد برنامه تقسیم شده بود.
سریال پرمخاطب پایتخت که توانسته بود شب های خانه نشینی را در روزهای نوروز برای مردم تسهیل کند، هم به علت شرایط کرونا و محدودیت های تردد، ضبط خویش را متوقف کرد و وعده پخش قسمت های پایانی سری ششم به اعیاد دیگر در طول سال ۹۹ داده شد و بدون هیچ پایانی آنتن شبکه یک سیما را ترک کرد و بدین سان به غیر از دورهمی که با وجود کرونا همچنان بدون تماشاگر به ضبط خود ادامه می دهد در ایام پنجشنبه و جمعه هر هفته به روی آنتن می رود، باقی ساعات سرگرمی مخاطبان تلویزیون خالی ماند و بنابراین تلویزیون به سراغ برداشت از محصولی که برای شب های ماه مبارک کاشته بود رفت و سری دوم سریال نون خ که قرار بود در ۲۵ قسمت در ماه مبارک رمضان به آنتن برود در ۱۷ قسمت در انتها هفته سوم فروردین پخش خویش را شروع کرد تا جایگزینی برای یکی از برنامه های رسانه ملی باشد و همچنان تماشاگرانی را برای خود نگه دارد.
این در حالی است که از سمتی دیگر تلویزیون های اینترنتی در این مدت فرصت را مغتنم شمردند و به سراغ تولید و پخش برنامه هایی سرگرم کننده رفتند از پخش سریال ها و فیلم های سینمایی جدید ایرانی و جهانی و حتی دوبله فیلم های سینمایی که در بخشی به دریافت تندیس بهترین های اسکار دست یافته بودند گرفته تا برنامه های گفت و گو محور که به صحبت هنرمندان با یکدیگر اختصاص داشت.
برنامه هایی که صدا و سیما با پرورش یافتن هنرمندان و مجریان متنوع و توانا طی دهه های گذشته می توانست به تولید آن اقدام و توجه مخاطب را به سمت سیمای ملی جذب نماید اما با خالی گذاشتن میدان رقابت از جانب صدا و سیمای جمهوری اسلامی، تلویزیون های اینترنتی فرصت جولان برای جذب مخاطب را پیدا کردند ازاین رو هر شب به پخش کنسرتهای آنلاین خواننده های محبوب اقدام نمودند و با پخش تئاتر کودک و نوجوان در عصرهای خانه نشینی مخاطبان بسیاری را با خود همراه کردند و در این اواخر هم با تبدیل شدن به سینمای خانگی و اکران فیلم سینمای خروج به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا بعنوان اولین تجربه اکران اینترنتی توانستند بار دیگر به روزرسانی شده و در میدان رقابت به یکه تازی خود ادامه دهد.
حال باید دید با وجود فعالیت بی وقفه رسانه های اینترنتی در این شب ها و تولید آثار مختلف برای تمام طیف های سلیقه در ایام پیش رو در ماه مبارک رمضان و از طرفی آغاز سریال های تلویزیونی در این ایام که مصادف با ادامه خانه نشینی عمومی با محدودیت کمتر همراه می باشد هرکدام از این رسانه ها با آثار و تولیدات خود چه شگفتی برای مخاطبان می آفرینند و می توانند مخاطب بیشتری را برای خود دست و پا کنند.


1399/02/11
21:40:34
5.0 / 5
2330
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است