ثابت كنند سرامیك رسانه نیست!

ثابت كنند سرامیك رسانه نیست! یك هنرمند سرامیست بر این باور است كه با عنایت به خواص و ریشه های تاریخی سرامیك، این هنر رسانه ای مادر است و می تواند با دیگر رشته های هنری خاصیت بینارسانه ای پدید آورد.


به گزارش آبی طرح به نقل از ایسنا و به نقل از واحد ارتباطات و رسانه یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران، بهزاد اژدری ـ داور این دوره از دوسالانه و دبیر دوره دهم دوسالانه ـ اعتقاد دارد که قطع شدن دوسالانه طی ۱۰ سال قبل عامل از دست رفتن برخی دستاوردهاست و پیوستگی درک صحیح تری از موقعیت رسانه سرامیک ایجاد می کرد.
اژدری بر این باور است که سرامیک تفاوت مهمی با دیگر هنرها دارد، آنچه میان بخش های مختلف آن ایجاد ارتباط می کند ماده و روش است، نه نتیجه نهایی.
او در این حوزه می گوید: امکان دارد من با این ماده اثر هنری بسازم، امکان دارد اثر دکوراتیو بسازم یا اثر کاربردی. چگونه می شود اثر کاربردی را در کنار اثر چیدمان قیاس داد؟ آنچه همیشه برای ما مسئله بود این بود که سرامیک مثل نقاشی نیست. اگر می گفتند دوسالانه آثار کاربردی، تکلیف مشخص بود و در داوری آثار، طراحی و کاربرد و استاندارد اثر اهمیت می یافت. نخستین کاری که من در دوره دبیری کردم تفکیک میان بخش ها بود. در دوسالانه های دنیا هم چیدمان و طراحی و هنر از هم جداست. من نمی دانستم چنین است؛ اما با خودم فکر کردم برای پیشگیری از اغتشاش در داوری، طبقه بندی کنم و پنج مقوله برای داوری در نظر گرفتم.
اژدری به خاصیت رسانه ای سرامیک در گذر تاریخ همچون تصویر سان دیدن ناصرالدین شاه بر ظرف سرامیکی و ثبت تاریخ در سفال های نیشابور اشاره می کند و درباره رسانه بودن سرامیک می گوید: اگر پذیرفته باشیم سرامیک یک رسانه است و برای رسانه محدودیتی در درون مایه و محتوا قائل نباشیم، پیام آن رسانه می تواند شخصی و درونی باشد یا می تواند متأثر از شرایط اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی باشد که شما را تحریک می کند چیزی برای گفتن داشته باشید. همه اینها می تواند پیامی باشد همانند دیگر رسانه ها. هر هنرمندی بسته به سلایق و توانمندی هایش پیامی انتقال می دهد. سرامیک تافته جدابافته نیست.»
وی درباره برخی مدعیات بر سر رسانه بودن یا نبودن سرامیک اظهار می کند: منتقدان باید ثابت کنند که سرامیک رسانه نیست. سرامیک در ذات خود رسانه مادر است. یک امر بینارسانه ای است. شامل نقاشی، گرافیک، چاپ، عکاسی، مجسمه سازی، معماری، آرایه های تزیینی است. سینما و انیمیشن از دل سرامیک برآمده است. این همه قابلیت در یک شیوه و ماده وجود دارد، من نمی دانم چنین بحثی که سرامیک رسانه نیست از کجا می آید؟
اژدری با نقد برخی منتقدان که قدمت یک هنر را دلالت بر سنتی بودن آن هنر می دانند، ادامه می دهد: کدام هنر است که قدمت ندارد؟ کدام هنر بیشتر از ده هزار سال قدمت ندارد؟ کدام ماده قدمت تاریخی ندارد؟ در ذهن برخی منتقدان این طور حک شده است که ظروف مورد استفاده ما چون سرامیکی است، پس سرامیک یک ماده کاربردی است. مگر ما ظروف فلزی و چوبی نداریم؟ کدام ماده است که در صنعت استفاده نمی َشود؟ این یک برداشت ناقص است که بسان تهمت به رشته هنری سرامیک مطرح گردیده است.»
وی همینطور در نقد طبقه بندی هنرهای سنتی با این استدلال که هر آنچه از گذشته آمده سنتی است، می گوید: پس چون ما از گذشته های دور خانه می ساختیم و موسیقی می ساختیم، معماری و موسیقی هم هنر سنتی بشمار می رود. سازمان ملل سال ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ را بعنوان هزاره سرامیک نامگذاری کرده است و خواستار سرامیکی شدن مصنوعات بشری شده است؛ چون که سرامیک ماده سبز است و به طبیعت ضربه نمی زند. قابلیت هایش آنچنان زیاد است که می تواند دیگر مواد را هم پوشش دهد.
این سرامیست شناخته شده با بیان این ادعا که اغلب هنرمندان بزرگ جهان امروزه از سرامیک به واسطه قابلیت های ویژه اش استفاده می نمایند، یادآور می شود: سرامیک ماده ای است که در حافظه اش تاریخ مانده است. ماده ای چون فلکسی گلس حافظه ای عاری از تاریخ دارد. برای بیان یک وضعیت تاریخی شما نمی توانید از این ماده استفاده کنید و باید از سرامیک استفاده کنید که همگام با تمدن بشری پیش آمده است.
اژدری با انتقاد از مدیران پیشین در برگزار نکردن دوسالانه سرامیک، می گوید: طی ۱۰ سال قبل شاید این نظر استباه سبب شده تا دوسالانه سرامیک برگزار نشود. در گذشته امکان برگزاری دوسالانه بود؛ اما با عنایت به فاصله هشت سال، در انجمن به این نتیجه رسیدیم برگزاری ناگهانی دوسالانه با کرختی جامعه مواجهه می شود و باید از نظر مهارت های ساخت و انرژی آنرا آماده نماییم. پس با برگزاری ورکشاپ و ایجاد تحرک در مسائل روان زیستی، حال هنرمند را جا بیاریم. قرار نبود ما به سبک و سیاق 10 سال پیش دوسالانه برگزار نماییم. ترجیح دادیم بودجه تخصیصی را برای این منظور صرف نماییم. از سه سال پیش چه در انجمن و چه در بخش خصوصی کار کردیم و این هیجان را پدید آوردیم که دوسالانه برگزار گردد.
دبیر سابق دوسالانه با اعتقاد بر اینکه جایگاه دوسالانه ها بالاتر از نمایشگاه های کوچک است، خاطرنشان می کند: یک دوسالانه کارنامه ای صرفاً ملی نیست، بلکه بین المللی است. نمایشگاه های کوچک را در جریانهای بین المللی معرفی نمی کنند؛ بلکه دوسالانه ها را معرفی می کنند. دوسالانه دارای جامعیتی است که کلیات را در دایره های استاندارد و قابل قبول در ساحت های ملی معرفی می کند.
او با اشاره به برنامه ای برای دعوت از هنرمندان رشته های دیگر برای حضور در دوسالانه و ایجاد پروژه های مشترک، نسبت به کم کاری دیگر انجمن ها انتقاد و اظهار می کند: سرامیک به هنرمندان ایده تازه ای می دهد، سرامیک به قدری قابلیت شخصی سازی دارد که دیگر مواد این امکان را نمی دهد. شما از عیب های سرامیک موقع کار و پخت و مراحل تکنیکی می توانید بعنوان شیوه و روش استفاده کنید و به بیان شخصی خود برسید.
یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران آبان ماه سالجاری در فرهنگسرای نیاوران برگزار می گردد.




منبع:

1399/05/27
11:51:32
5.0 / 5
1260
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است