یك نوازنده كمانچه عنوان كرد

حیات كنسرتهای آنلاین در گروی بلیت فروشی

حیات كنسرتهای آنلاین در گروی بلیت فروشی به گزارش آبی طرح یک نوازنده کمانچه درباره برگزاری کنسرتهای آنلاین در دوران کرونا، بر این باور است که «پرداخت هزینه ای اندک از سمت مخاطب برای این تماشای این اجراها بهتر است؛ چونکه در این حالت با بازگشت مالی که صورت می گیرد، امکان اجراهای مختلف و باکیفیت تری وجود خواهد داشت.»


سامر حبیبی ـ نوازنده کمانچه ـ در جریان دومین دوره از کنسرتهای آنلاین مجانی موسیقی ایرانی که از پنجشنبه شب ـ ۲۷ آذر ماه ـ در تالار رودکی شروع شده است، به همراه بهنام معصومی ـ نوازنده تمبک ـ به روی صحنه رفت.
در ابتدای گفتگو با این هنرمند درباره برگزاری اجراهای آنلاین به صورت مجانی یا در ازای پرداخت هزینه بلیت سوال می نماییم که حبیبی به ایسنا پاسخ داد: برگزاری کنسرتهای آنلاین با پرداخت هزینه بلیت یا برگزاری کنسرتهای آنلاین مجانی به شرط حمایت سازمان های فرهنگی، می تواند مزایا و البته شاید مشکلاتی را به همراه داشته باشد. درواقع اگر برای این اجراها اسپانسری وجود داشته باشد یا دولت بودجه ای برای دستمزد هنرمندانی که در این کنسرت ها اجرا می کنند در نظر بگیرد، خوب است ولی اگر بخواهند بودجه ای که در نظر می گیرند، بازگشت مالی راحت تری داشته باشد، بد نیست که هزینه اندکی برای بلیت ها در نظر گرفته شود و شاید چنین حالتی بتواند به تداوم اجراها کمک نماید.
او افزود: کنسرتهای آنلاین مخاطب بالایی دارند؛ چون مخاطب به سادگی می تواند اجراها را از منزل خود تماشا کند و مجبور به پرداخت هزینه های بالا برای مسائلی مانند رفت و آمد هم نیست. همینطور به سبب بالا بودن مخاطب این اجراها، اگر هزینه اندکی را برای هر کنسرت در نظر بگیرند، در نهایت درآمدی که حاصل خواهد شد، می تواند صرف اجراهای متداوم و بهتر شود. اما اگر مخاطب هیچ هزینه ای پرداخت نکند، بودجه ای که دولت برای این اجراها در نظر می گیرد، محدود و تنها سالی یکی دو بار خواهد بود و صرف اجراهای محدودی هم خواهد شد.
این نوازنده تاکید کرد که «برگزاری کنسرتهای آنلاین با پرداخت هزینه بلیت باید فرهنگ سازی شود و مخاطب باید یاد بگیرد که برای دیدن یک اثر هنری ـ چه موسیقی و چه تئاتر و سینما ـ باید هزینه ای را پرداخت کند. این امر سبب می شود که او آن کاری را که برایش هزینه ای پرداخت کرده، جدی تر بگیرد و بیشتر به آن توجه کند. چنین هزینه های اندکی، فشاری بر مخاطب وارد نخواهد کرد و تأثیرات آن به تداوم و بقاء کارهای هنری کمک خواهد نمود.»
در انتها از این نوازنده سوال کردیم که با آغاز شیوع ویروس کرونا فضا برای خود او به چه صورتی سپری شد؟ بیان نمود: شاید هر یک یا دو سال یک مرتبه در ایران اجرا داشته باشم و بیشتر در خارج از کشور کنسرت برگزار می کنم اما سال جاری به سبب شیوع ویروس کرونا این شرایط وجود نداشت. در مجموع با قوانینی که برای فعالیت هنری و موسیقایی وجود دارد، موافق نیستم و معتقدم که جانب هنر را نمی گیرند.
حبیبی افزود: برگزاری کلاس های آموزشی با شیوع ویروس کرونا تا مدت زیادی لغو شد و با برگزاری کلاس های آنلاین هم موافق نیستم؛ چونکه به نظرم بازدهی خاصی نخواهد داشت. البته برای افرادی که به اساتید دلخواه دسترسی ندارند، چاره دیگری نیست. با این وجود مدتی است که تلاش می نماییم کلاس ها را با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار نماییم.
حبیبی و معصومی پنجشنبه، ۲۷ آذر به مدت حدودا ۴۰ دقیقه به روی صحنه رفتند که به صورت بداهه اجرا کردند. به قول حبیبی تنها یک مرتبه برای اجرا تمرین کرده بودند و جلسه دوم تمرین آنها روی صحنه صورت گرفت.



1399/09/29
14:29:25
5.0 / 5
1112
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است