كاشی و مخمل احیای رنگین كمانی در آسمان میراث فرهنگی

كاشی و مخمل احیای رنگین كمانی در آسمان میراث فرهنگی به گزارش آبی طرح ایرنا «کاشی هفت رنگ» و «مخمل هفت رنگ» به همت هنرمندان و پژوهشگران هنرهای سنتی، جانی باردیگر گرفتند و رنگین کمان هنر ناب ایرانی بر آسمان میراث فرهنگی نقش بست.



به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، کاشی کاری یکی از هنرهای اصیل ایران است که بهترین نمونه های آن در مجموعه فرهنگی تاریخی (کاخ) گلستان تهران دیده می شود؛ هنرمندان کاشی کار در دوره قاجار به فنون جدیدی در زمینه رنگ کاشی دست پیدا کردند که تا پیش از این در کاشی ها مشاهده نمی گردد، رنگ های چشم نواز مانند قرمز و زرد اهمیت زیادی در مبحث تولید کاشی دارند که یکی از هنرنمایی های آنها هنر رنگ آمیزی کاشی خشتی به نام کاشی هفت رنگ است که نمونه ای از آن در ابعاد ۱.۴*۲.۳ مترمربع طراحی و در سالن کارگاه سفال و کاشی پژوهشکده هنرهای سنتی نصب و رونمایی گردید.

این طرح کاشی نگاره به صورت نمونه سازی و الهام گرفته از نقوش و رنگ دوره قاجار به شیوه هفت رنگی و به صورت آبرنگی با مدیریت عبدالمجید شریف زاده و به سرپرستی و اجرا سهیلا نقی زاده اجرا شد و مریم سایه وندی هم در بخش اجرا، کتایون گیتی در دو بخش اجرا و اصلاح طرح و طراحی گل ومرغ و عالیه نجفی در ساخت لعاب هنرنمایی کردند و کار پخت و کوره این طرح به عهده فرهاد فرحی بوده است.

یکی دیگر از هنرهای سنتی بی نظیر ایرانی ها در حوز منسوجات، مخمل بافی است، چون که این تصور که پارچه ای خلق شود که فقط تار و پود نباشد و قسمت سومی هم داشته باشد به نام پرز (خواب)، برای نخستین بار در تاریخ ایران زمین در دوره ایلخانی صورت گرفت. کمخا پارچه ای است بسیار لطیف که از ابریشم بافته می شد و بعدها به اسم مخمل مشهور شد؛ اوج هنر مخمل بافی را در دوره صفویه می توان دید.

مخمل بافی در ایران سابقه طولانی دارد از دوره صفویه که اوج این هنر است مخمل های ساده، دو رنگ و سه رنگ تا هفت رنگ تولید میشد و مخمل هفت رنگ اوج تکنیک هنرپردازی استادان و هنرمندان دوران صفوی است که فقط چند نمونه از آن در موزه های خارج از ایران نگهداری می شود.

در هنر مخمل بافی اگر قرار شود یک رنگ به پارچه اضافه شود باید به صورت تصاعدی حجم و فیزیک دستگاه تولید تغییر کند، از لحاظ فنی، ایجاد دهنه بافت امکان پذیر نیست؛ بنابراین پس از صفویه همان تعداد مخمل های محدودی هم که به جای مانده بیشتر از سه رنگ نبوده اند. هنرمندان دوره صفوی توانستند نقشه های سنگین و بسیار پیچیده حدود ۵۰ خانه را در تعداد هفت تا هشت رنگ اجرا کنند و این اتفاق خارق العاده است. مخمل هفت رنگ یکی دیگر از هنرهای سنتی بی نظیر ایرانی ها در حوز منسوجات است که پس از بیشتر از ۳۰۰ سال از راه مهندسی معکوس با رونمایی از نمونه تولید کارگاهی، احیا شد.

نمونه ای که تولید آن شروع شده بر مبنای طرح تک پیکره از آثار رضا عباسی است که در کارگاه زری بافی پژوهشکده هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی بعد از پژوهش یک ساله با مدیریت روح الله دهقانی و همکاری علی نعیمایی، غلام قربانی، مریم امیر یزدانی انجام شده است، مواد مصرفی آن الیاف ابریشم هفت رنگ و بر مبنای نقشه ۱۷۰ رج عرض، ۳۹۰ رج طول در نوع واگیره قطاری است.
احیای بافت مخمل هفت رنگ بعد از ۳۰۰سال


منبع:

1399/10/25
13:05:29
0.0 / 5
859
تگهای خبر: استاد , اصلاح , دستگاه , طراح
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است