باید افراد جدیدی را کنار بزرگان سینما تربیت کرد

باید افراد جدیدی را کنار بزرگان سینما تربیت کرد به گزارش آبی طرح عضو هیات انتخاب چهلمین جشنواره بین المللی فیلم فجر اظهار داشت: باید برای انتقال و آموزش تجربه بزرگان سینما به نسل های بعدی برنامه ریزی شود تا بتوان افراد جدیدی را کنار آنها تربیت کرد تا بتوان افراد جدیدی را کنار بزرگان سینما تربیت کرد.


به گزارش آبی طرح به نقل از خبرگزاری ایرنا از روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، حسین زندباف اظهار داشت: بزرگان سینمای ما و آنهایی که در راه فیلمسازی و سینما زحمات بسیاری کشیده اند، وقتی عمرشان تمام می شود دانششان را هم با خود می برند. باید گونه ای عمل کرد که دانش این افراد سبب رشد سینما شود و از کنار این آدم ها، کسانی پدیدار شوند که بزرگ تر و با دانش بیشتری باشند.
وی اضافه کرد: در زمینه تدوین هنوز هم وقتی فیلم هایی که زنده یاد روح الله امامی تدوین آنها را انجام داده می بینیم، همچنان جذاب و تکان دهنده است. اما چه کسی شاگردش بود؟ چه کسی دست پرورده او یا موسی افشار و آدم های بزرگ در این حوزه است؟ متاسفانه در موضوعات دیگر هم همین مشکل وجود دارد.
کارگردان فیلم مرگ سفید اضافه کرد: باید برای انتقال و آموزش تجربه به نسل های بعدی برنامه ریزی شود تا بتوان افراد جدیدی کنار بزرگان سینما تربیت شود. مثلاً از کنار ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی یا مسعود کیمیایی چه کسی را می شناسید که نام ببرید؟ حتی کسانی مانند عباس کیارستمی را داشتیم که در سطح بین المللی مطرح بود. به خاطر دارم برای فیلم سفر که عباس کیارستمی نویسنده آن بود، به جشنواره سن سباستین رفته بودیم و در آنجا وقتی اسم عباس کیارستمی آمد، کسی نمی نشست و همه او را تشویق می کردند. آن لحظه نمی دانید چه احساس عجیبی به ما دست داده بود که عباس کیارستمی را داریم.
از کنار شهدای ما، انسان های فرهیخته و بزرگی پدیدار شدند
زندباف با تاکید بر انتقال تجربه ها و دانش ها اظهار داشت: همانند شهدای ما که از کنار آنها انسان های فرهیخته و بزرگی پدیدار شدند، متأسفانه در انتقال دانش این گونه نیستیم و از ابتدا هم نبوده ایم.
وی اظهار داشت: مثلاً در تاریخ به فاصله سالهای زیادی شاعرانی مثل حافظ، سعدی، فردوسی داریم که نظیر آنها نیست. آن زمان ابزارهای ارتباطی نبوده است اما حالا ما ابزار ارتباطی زیادی داریم که می تواند کمک کننده باشد. متاسفانه کسی هم برای این مورد برنامه ریزی نمی کند و مسؤلان هم سلیقه ای برخورد می کنند. مثلاً احمد بخشی را کنار علی حاتمی داشتیم که حالا از او خبری نداریم. لازمه سینما این است، سینما باید مسیر خویش را بپیماید و شرایط بگونه ای باشد که آدم ها زیردست سینماگران بزرگ رشد کنند.
این تدوین گر با مقایسه سینمای جهان و ایران در بحث انتقال تجربه نسل های قدیم سینما به نسل جدید اظهار داشت: در سینمای جهان خیلی از سینماگران، دستیار سینماگران قبل از خود بوده اند که رشد کرده اند. متأسفانه در کشور ما برنامه ریزی برای این مورد وجود ندارد. مثلاً همین خانه سینما که متشکل از صنوف مختلف است، باید افراد را معرفی و از آنها حمایت کند. به خاطر دارم در فرانسه به دنبال یک صدابردار ایرانی بودیم که کار ما را انجام دهد، وی خاطرنشان کرد من نمی توانم به شما کمک کنم چون که فرد بهتری قبل از من وجود دارد که شما باید به او رجوع کنید. این نشان دهنده پیوند و حمایت آنها از یکدیگر است. همینطور مسئولیت کار آنها با صنف شان است. اگر کاری ایرادی پیدا کند، شما دست به دامن صنفی خواهید شد که او را معرفی کرده و به او کارت و مجوز فعالیت داده است. در این مورد هم باید از بزرگان سینما استفاده گردد.
مشکل اصلی سینمای ما قصه است
زندباف در ادامه ضمن اشاره به مشکل فیلمنامه در اغلب فیلمهای ایرانی اظهار داشت: مشکل اصلی ما قصه است. ما استادی در عرصه تلویزیون داشتیم که می گفت یک فیلمنامه خوب می تواند تبدیل به یک «فیلم خوب» یا «فیلم بد» شود. پس اهمیت فیلمنامه بسیار بالاست. اغلب فیلم هایی که امروز در سینمای کشورمان می بینیم، مشکل فیلمنامه دارند که از کمبود مطالعه است. در قصه گویی، ادبیاتی غنی داریم که علاقمندان عرصه سینما می توانند آنها را مطالعه کنند. باید درباره فیلمی که مقرر است تولید شود بحث کنید. همینطور معتقدم که فیلم، در پیش تولید، تولید می شود و زمانی که سر فیلمبرداری می آییم، باید تکلیف همه چیز روشن باشد. زمان خود ما در ابتدای کار، تمام گروه را جمع می کردیم و همه حرف ها و نظرات خودشان را می گفتند. درواقع، همه کارگران صحنه بودند، برای همین کارمان طی شش یا هفت هفته فیلمبرداری تمام می شد.
او افزود: نظم هم از اهمیت زیادی در سینما برخوردار می باشد. مرحوم نادر ابراهیمی تنها کسی بود که آئین نامه مشخص برای تولید فیلم داشت. من سفرهای دور و دراز را تدوین می کردم و او طی یک آئین نامه، تمام افرادی را که در آن پروژه بودند، مشخص کرده بود که چه مسئولیتی دارند. این نظم لزوم فیلم و سینمای ما است که تاثیرش را در طول کار حس می نماییم.


منبع:

1400/10/11
16:36:27
5.0 / 5
561
تگهای خبر: آموزش , ادبیات , استاد , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است