افتتاح نخستین جشنواره ملی عكاسی ماسار

افتتاح نخستین جشنواره ملی عكاسی ماسار معاون فرهنگی دانشگاه تهران اظهار داشت: كسانی كه امروز درباره مسائل زیست محیطی ناله و فریاد می كنند، خودشان در گذشته مسئول بوده اند و در این روند نقش داشته اند.



به گزارش آبی طرح به نقل از ایسنا برپایه خبر رسیده، نشست خبری نخستین جشنواره ملی عكاسی «ماسار» با حضور دكتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی و زارع چاهوكی مدیركل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران یكشنبه ۲۱ آبان در تالار امیركبیر دانشگاه تهران برگزار گردید.

در ابتدای این نشست، مجید سرسنگی ـ معاون فرهنگی دانشگاه تهران ـ با اشاره به نسل جدید دانشگاه ها، اظهار داشت: دانشگاه های نسل جدید، اجتماع محور هستند و سر از لحاف خودشان بیرون آورده اند و به این كه در جامعه چه می گذرد حساس هستند. خوشحالیم كه در دانشگاه تهران به طور جدی مسئله اجتماع محوری مورد توجه قرار می گیرد.

او ادامه داد: یكی از مسائل مهمی كه امروز ایران و جامعه جهانی را به خود مشغول كرده، محیط زیست و حفظ میراث فرهنگی است. شاید اگر چند دهه پیش از محیط زیست سخن می گفتیم یا دم از مراقبت از ساختمان های تاریخی می زدیم؛ كمی تفریحی و فانتزی بود اما امروز این امر تفننی نیست و بسیار جدی و حیاتی به حساب می آید.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با اشاره به بحران بی آبی، اظهار داشت: امروز در فصل پاییز با بحران بی آبی رو به رو هستیم. كارشناسان معتقدند كه مسئله ما در چند دهه گذشته مسئله كم آبی است. چرا ما امروز به اینجا رسیده ایم؟ چون كار نكرده ایم و دانشگاهیان ما روی این مسئله كار جدی نكرده و اخطار جدی نداده اند. متاسفانه دانشگاه های ما در چند دهه گذشته به مسائلی پرداخته اند كه چندان مسئله ما نبوده است. سودجویانی كه درختان را قطع می كنند با این اقدام طبیعت ما را از بین می برند.

او با اشاره به پاسخگو نبودن مسئولان در چند دهه اخیر، تصریح كرد: كسانی كه امروز درباره مسائل زیست محیطی ناله و فریاد می كنند، خودشان در گذشته مسئول بوده اند و در این روند نقش داشته اند. هیچ كس در این مملكت انگار طرف صحبت نیست و معلوم نیست چه كسی طرف انتقاد است. همه در جایگاه منتقد قرار می گیرند. همان مسئولان سال های گذشته، امروز خودشان منتقد هستند.

سرسنگی ادامه داد: بحث میراث فرهنگی بسیار مهم است. در همین تهران چندین خانه تاریخی قلع و قم شد و روی خاكستر این خانه های تاریخی، پاساژها و برج های سر به فلك كشیده ساخته شد. همین خانه های تاریخی اگر در كشورهای دیگر بود، حتما بسیار آن را پاس می داشتند. ما از نظر فرهنگی ملتی هستیم كه قدر گذشته خودمان را نمی دانیم. بچه های ما وقتی به دنیا می آیند باید بدانند كه عقبه و تمدن دارند. باید بدانند كه فرهنگی بزرگ پشتشان هست. ما به هر علتی می خواهیم این فرهنگ و این تمدن را از صفحه روزگار پاك كنیم. چند باغ بزرگ در تهران بوده و دست بر قضا و طی چند هفته درختانش خشك شده و به همین بهانه خشك شدن درختان، باغ ها را از بین بردند و ساخت و ساز كردند؟

این استاد دانشگاه افزود: در این ۴۰ سال قبل كسانی كه مسئولیتی در میراث فرهنگی داشتند باید بیایند و پاسخ دهند كه چرا از میراث فرهنگی این كشور به درستی پاسداری نكردند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با اشاره به برگزاری جشنواره ملی عكاسی «ماسار»، اظهار داشت: خوشحالم كه امروز جشنواره ای داریم كه با استفاده از ابزار هنر به مبحث مهم محیط زیست و میراث فرهنگی می پردازند. عكس در دنیای امروز هنری عمومی شده و همه آن را می شناسند. مردم در طول روز با حضور در شبكه های اجتماعی چندین عكس می بینند و یا ثبت می كنند و با این هنر آشنا هستند.

او ادامه داد: كسانی كه میراث فرهنگی را فقط از زاویه گردشگری و پول درآوردن می بینند، اشتباه می كنند. میراث فرهنگی اگر درست محافظت شود، درآمد مالی هم دارد. میراث فرهنگی در یك كشور كاركردش فقط پول درآوردن نیست. این میراث باید حفظ شوند.

مجید سرسنگی درباره كارهایی كه در معاونت فرهنگی دانشگاه تهران انجام شده، هم اظهار داشت: چندی پیش همایش بین المللی باستان شناسان جوان را داشتیم و امروز هم جشنواره ملی «ماسار» را داریم كه توسط خود دانشجویان برگزار می گردد. ما به جای این كه خودمان این برنامه ها را برگزار كنیم، معتقدیم كه این برنامه ها را باید دانشجویان برگزار كنند.

او ادامه داد: برای این كه دانشجویان دانشگاه تهران برای كارهای فرهنگی تشویق شوند، طرح های ویژه را مطرح كرده ایم. این طرح ها یا در سطح كل دانشگاه تهران یا در سطح ملی و یا در سطح بین المللی برگزار می شوند. ما هم از نظر مالی و هم از زوایای دیگر از طرح های ویژه حمایت می كنیم. از ابتدای سال تحصیلی تا كنون دو طرح ویژه دانشگاه را عملی كرده ایم و امیدواریم در ماه های باقی مانده از سال هم بتوانیم طرح های دیگری را عملی كنیم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با اشاره به هفته كتاب و كتابخوانی، افزود: همزمان با این هفته نمایشگاه كتابی را برای دانشجویان برگزار كرده ایم كه آن ها می توانند كتاب های تخصصی و عمومی را تا ۳۰ درصد تخفیف تهیه كنند. تفاهمی را با باغ كتاب تهران امضا كرده ایم كه از این به بعد دانشجویان دانشگاه تهران از ۷۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف جهت استفاده از باغ كتاب تهران را دارند. همینطور در آذرماه اولین جشنواره فرهنگ دانشگاه تهران برگزار می گردد.

در ادامه این نشست، امین مختاری ـ دبیر كانون هنر و زیست بوم دانشگاه تهران ـ اظهار داشت: این كانون را زمستان سال قبل تاسیس كردیم و اسفند سال قبل فراخوان جشنواره «ماسار» منتشر گردید. تلاش داریم كه با زبان هنر از میراث فرهنگی و زیست بوم ایران حفاظت كنیم. در كانون هنر و زیست بوم نشست های آزاد چاره اندیشی هم داریم و قرار است از مسئولان برای حضور در این نشست ها استفاده كنیم.

مسعود مكاری دبیر جشنواره «ماسار» در بخش دیگری از این نشست، اظهار داشت: «ماسار» نام چشمه ای در روستای قهرود شهرستان كاشان است. كلیت جشنواره بر مبنای بوم گردی پایدار است. چهار بخش در این جشنواره تعریف شده است: طبیعت، میراث تاریخی و فرهنگی، نوروز و بخش ویژه روستای قهرود است.

او ادامه داد: ۳۵۲۷ اثر در بخش های مختلف برای جشنواره ارسال شده است. این تعداد اثر از نزدیك به ۴۲۰ دهستان بوده است. شركت كنندگان ما در این جشنواره از ۳۰ استان بوده اند. در مجموع ۹۵۲ نفر برای ما عكس ارسال كرده اند و ۸۴ اثر به مرحله نمایشگاهی راه پیدا كردند.

در آخر این نشست از پوستر جشنواره «ماسار» رونمایی شد. همینطور با حضور دكتر مجید سرسنگی در نگارخانه دانشجو دانشگاه تهران، نمایشگاه عكس های این جشنواره راه اندازی شد. اختتامیه جشنواره ملی عكاسی ماسار، ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۷ در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار می شود.



به گزارش آبی طرح به نقل از ایسنا، داوری این جشنواره را سیف اله صمدیان، دكتر مجتبی آقایی و هدیه تهرانی بر عهده داشته اند.



 

1396/08/21
21:21:18
5.0 / 5
4214
تگهای خبر: جشنواره , طرح , عكاسی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است