جایزه ای كه آرزوی افشین یداللهی بود

جایزه ای كه آرزوی افشین یداللهی بود به گزارش آبی طرح، به نقل از ایسنا روزبه بمانی با بیان این كه از اهدف جایزه ترانه «افشین یداللهی» تولید معیار برای سنجش ادبیات شفاهی است، اظهار داشت: درباره هنری صحبت می كنیم كه هنوز یك مانیفست دقیق برای آن وجود ندارد و از شعر مولانا تا شعر ادبی و بی تربیتی به اسم ترانه نوشته و خوانده می گردد.



به گزارش آبی طرح به نقل از ایسنا، بمانی بعنوان دبیر اولین دوره جایزه ترانه «افشین یداللهی» كه نشست خبری آن امروز (یكشنبه، ۱۲ آذرماه) در خانه ترانه برگزار شد، اظهار داشت: در طول سالیان گذشته و پیش و بعد از انقلاب همیشه جای خالی یك جشن، مسابقه و جایزه مختص ترانه احساس می شد. البته در جوایز دیگر گاهی ترانه بعنوان یك بخش مجزا از آن جایزه دیده شده است، اما تاكنون جایزه ای مختص ترانه نداشته ایم. رفتن افشین یداللهی شوكی بزرگ و حسرتی همیشگی برای جامعه ادبی و جامعه پزشكی ما به وجود آورد. البته نام او همیشه باقی خواهد ماند، اما ما تلاش كرده ایم با اختصاص نام جایزه ترانه به او، اسمش را زنده نگه داریم. افشین یداللهی یكی از تأثیرگذارترین ترانه سراهای ما در پیش و بعد از انقلاب است.

این ترانه سرا اضافه كرد: یكی از مهمترین اهداف ما در برگزاری این جایزه این است كه معیاری برای سنجش ادبیات شفاهی ما باشد.

او همینطور اظهار داشت: یكی از كارهای ما در این جایزه پرداختن و كارشناسی كردن آثار بچه های كم تجربه در حوزه ترانه سرایی است. تلاش می كنیم بچه هایی را كه به خصوص در شهرستان ها فعال می باشند ببینیم و آثارشان را كارشناسی كنیم تا به این واسطه راهی باز كنیم تا صدای شان به گوش برسد.

دبیر جایزه «افشین یداللهی» اظهار داشت: ترانه اجتماعی و ترانه عاشقانه دو بخش این جایزه است كه در هر بخش داوری های جداگانه صورت می گیرد.

روزبه بمانی همینطور اظهار نمود: یكی از سختی های ما در این جایزه نحوه داوری آثار در بخش های مختلف است، اما ما كوشیده ایم داوری ها به گونه ای باشد كه نه تنها در این دوره بلكه در دوره های بعد این جایزه هم به مشكل برنخوریم. بر همین مبنا در نظر گرفته ایم كه دست اندركاران داوری و اجرایی این جایزه آثارشان در مسابقه شركت نداشته باشد؛ به همین منظور داوران و هیأت اجرایی جایزه هر سال می توانند تغییر كنند.
وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به این سوال كه چرا در گذشته جایزه ای در حوزه ترانه وجود نداشته است، اظهار داشت: سال ها صحبت برگزاری جایزه ای برای ترانه سراها وجود داشت اما مشكل این بود كه این صنف هنوز بعنوان یك صنف شناخته نشده بود كه ناشی از نبود اعتماد ما به همدیگر بود. اما زمانی یك اتفاق بد مثل درگذشت دكتر یداللهی ما را متحد كرد. درگذشت او سبب همدلی ترانه سراها شد و متأسفانه این اتحاد این جا به وجود آمد؛ جایزه ای كه برگزاری آن در این حوزه یكی از دغدغه های افشین یداللهی بود.
بمانی درباره این كه چه تضمینی وجود دارد كه جایزه در سال های بعد برگزار گردد هم اظهار داشت: در سرزمینی هستیم كه شما نمی توانید برای فردای خود ضمانتی بدهید، اما با عنایت به این كه برگزاركنندگان این جایزه بخشی از پتانسیل ادبیات شفاهی كشور هستند ضمانت قلبی می دهیم كه این جایزه ادامه پیدا كند.
او همینطور اظهار داشت: تلاش می كنیم با انتخاب هیأت داوران موثق و بی طرف از حواشی داوری كه در همه جشنواره های داخلی و خارجی وجود دارد كم كنیم. البته هیچ جشنواره ای وجود ندارد كه داوری آن با حواشی همراه نباشد.
او اضافه كرد: در هیأت داوران حتما از افرادی كه خارج از خانه ترانه هستند استفاده می كنیم. در بخش «یك خاطره از امروز» جایزه هم اغلب اعضا غیر از ترانه سراهای خانه ترانه هستند كه حضور آن ها می تواند به بی طرفی در قضاوت آثار كمك نماید.
این ترانه سرا همینطور درباره حضور ترانه سراهایی كه در ایران زندگی نمی كنند یا خط قرمز هستند در این جایزه اظهار داشت: تمام ترانه سراهای خارج از كشور كتاب شان با مجوز ارشاد چاپ شده است. فكر نمی كنم در این بخش مشكلی وجود داشته باشد. فكر هم نمی كنم به صرف این كه كسی در داخل كشور نیست نتوانیم نام او را ببریم. امیدواریم با حفظ تمام خط قرمزها بتوانیم تقدیری را كه شایسته بسیارانی است داشته باشیم.
او درباره ساختار داوری های آثار هم اظهار نمود: درباره هنری صحبت می كنیم كه هنوز یك مانیفست دقیق برای آن وجود ندارد. از شعر مولانا تا شعر ادبی و بی تربیتی به اسم ترانه نوشته و خوانده می گردد. ازاین رو باید بپذیریم بخشی از انتخاب ها در هر جایزه ای همچون جایزه ترانه سلیقه ای است.

در بخش دیگری از این نشست مهدی ایوبی دبیر اجرایی جایزه «افشین یداللهی» با ابراز خرسندی از این كه بعد از یك دهه گفت وگو درباره تأسیس جایزه ای در حوزه ترانه این اتفاق رخ داد، اظهار داشت: چیزی كه برای ما انگیزه است حقی است كه افشین یداللهی بر گردن موسیقی و ترانه كشور ما دارد. امیدواریم بتوانیم حق شان را در یك جایزه معتبر به جا بیاوریم.

او اظهار نمود: جایزه در سه بخش یك خاطره از روز گذشته، یك خاطره از امروز و یك خاطره از فردا برگزار می گردد. در بخش یك خاطره از روز گذشته هر سال از یك ترانه سرای پیشكسوت تقدیر می گردد. همینطور در بخش یك خاطره از امروز به ترانه سرای برتر سال، ترانه برتر سال، ترانه برتر تیتراژ سریال ها و فیلم های سینمایی و بهترین خواننده ترانه بعنوان برگزیده تندیس و لوح تقدیر و هدایای نقدی تعلق می گیرد. همینطور در بخش یك خاطره از فردا، جایزه به ترانه سراهای جوان تعلق می گیرد.

حسن علیشیری قائم مقام جایزه «افشین یداللهی» هم برگزاری جایزه تخصصی در حوزه ترانه را از آرزوهای افشین یداللهی دانست و اظهار داشت: این جایزه با همكاری انتشارات نگاه بعنوان ناشر آثار افشین یداللهی و خانه ترانه برگزار می گردد. در این جایزه هر فرد در هر شاخه می تواند سه ترانه به نشانی سایت خانه ترانه رسال كند.

او اضافه كرد: فراخوان جایزه از ۴ آذر انتشار یافته و مهلت ارسال آثار تا اول بهمن ماه است كه به هیچ وجه تمدید نمی شود. همینطور آثار از ۱۰ بهمن تا ۱۹ اسفندماه داوری خواهند شد.





 

1396/09/12
22:52:57
5.0 / 5
4456
تگهای خبر: ادبیات , جشنواره , شعر , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است