سراج: نهادهای فرهنگی به سمت بیزینس رفته اند

اركستر ملی ایران وداع سر می دهد

اركستر ملی ایران وداع سر می دهد آبی طرح: حسام الدین سراج می گوید: متاسفانه در سال های اخیر نهادهای فرهنگی و هنری كشور بیشتر به سمت سرمایه گذاری هایی رفتند كه جنبه بیزینس دارد.


به گزارش آبی طرح به نقل از ایسنا، مقرر است اركستر ملی ایران به رهبری نادر مرتضی پور، ۱۴ آبان روی صحنه برود. حسام الدین سراج می خواهد در این كنسرت قطعاتی را از آلبومش با نام «وداع» كه اثری عاشورایی است، بخواند.
این آلبوم توسط سید محمد میرزمانی آهنگسازی و سال ها پیش انتشار یافته است. فریدون شهبازیان هم بعنوان مدیر هنری اركستر در این اجرا حضور دارد و سید جواد یحیوی راوی آن خواهد بود.


حسام الدین سراج ـ خواننده ـ درباره این كنسرت می گوید: از سوی بنیاد رودكی با من تماس گرفتند كه كنسرت وداع برگزار شود، من چون نسبت به مبحث علاقه مندم و شعرهای عمان را دوست دارم قبول كردم. آقای میرزمانی پارتیتور را بازنویسی كرده است. همان جلسه اولی كه شروع كردیم گروه خیلی خوب و منسجم است و صدادهی خوبی دارد. امیدوارم اركستر در سال های آینده موفق باشد.
او درباره اینكه چرا آلبوم هایی مانند «وداع» دیگر در فضای موسیقی كشور تولید و منتشر نمی شود؟ ادامه می دهد: فكر می كنم بخشی ذوق و نوآوری هنرمند و بخشی سرمایه گذاری است كه باید وسط بخش خصوصی یا توسط سازمان های فرهنگی صورت گیرد. من فكر می كنم بخش اول وجود دارد و اگر بخش دوم وجود داشته باشد كارهای خوبی تولید می گردد.
سراج اظهار می كند: هنرمند همیشه نوعی كار می كند كه به روز باشد. هنرمند به مخاطب فكر می كند، مخاطب باید از كار او خوشش بیاید. اما گاهی مشكل بودجه مطرح است و امكان دارد كاری نوشته شود كه نیازمند نوازندگان زیاد یا زمان استودیوی بالا داشته باشد.
خواننده آلبوم «وداع» در حاشیه تمرین این كنسرت به خبرنگاران می گوید: متاسفانه در سال های اخیر نهادهای فرهنگی و هنری كشور بیشتر به سمت سرمایه گذاری هایی رفته اند كه جنبه بیزینس دارد. تاب و تب برخی انواع موسیقی بنابراین است؛ البته من با هیچ كدام از انواع موسیقی مخالف نیستم و معتقدم هركدام از آن ها باید به نحو عالی صورت گیرد.




فریدون شهبازیان ـ مدیر هنری اركستر سمفونیك تهران ـ هم كنسرت «وداع» و كنسرت «حدیث سرافرازی» به خوانندگی محمد اصفهانی را دو پروژه مناسبتی محرم و صفر معرفی می كند.
او می گوید تمرین های فشرده ای برای این كنسرت در نظر گرفته اند و ابراز امیدواری می كند كه اجرای خوبی به مخاطبان عرضه شود.





نادر مرتضی پور ـ رهبر میهمان اركستر ملی ایران ـ هم در سخنانی می گوید: از من دعوت نمودند و من با قلبم آمدم. فوق العاده، عالی و ممتاز. نظم و انظباط كوك و هماهنگی چنین آنسامبلی سابقه نداشته است. اگر نگویم بی نظیر لااقل كم نظیر است.
محمد میرزمانی ـ آهنگساز اثر وداع ـ هم در این باره اظهار می كند: آلبوم وداع اواخر دهه ۷۰ با حمایت حوزه هنری به شكل كاست و سپس به شكل لوح فشرده منتشر گردید. این كنسرت سه سال در برج میلاد اجرا داشت كه من آن كنسرت ها را رهبری كردم.
وی در ادامه بیان می كند: سال قبل قرار شد «وداع» در تالار وحدت اجرا شود اما متاسفانه موفق به اجرا نشدیم. امسال دوباره پیشنهاد كردند اجرا شود و قرار شد از آقای مرتضی پور بعنوان رهبر میهمان برای این كنسرت دعوت شود.
میرزمانی همینطور درباره اینكه چرا خودش اجرای پیش رو را رهبری نمی كند؟ می گوید: این اواخر كسالت دارم و [پزشكان] اجازه ندادند خودم رهبری كنم.





جواد یحیوی ـ روای كنسرت وداع ـ هم اظهار می كند: من با دعوت آقای سراج به مجموعه ملحق شدم. یكی از اجراهای این كار را با روایت شعرها از سوی وحید جلیلوند دیده بودم. امسال به هر علت آقای جلیلوند نتوانستند حضور پیدا كنند و من این افتخار را داشتم كه برای این كار به سراغ من آمدند.
او با اشاره به اینكه كنسرت «وداع» برای او تجربه جذابی است، اضافه می كند: به علت مضامین و زبان شعر و فضایی كه كنار موسیقی تجربه می گردد این كار را برای من جذاب می كند. اشكال این است من پیش تر با اركستر كلاسیك به این شكل كار نكرده بودم و شاید باید دانش موسیقاییم برای این كار باید افزایش پیدا كند. من شاید قبلا رهاتر و آزادتر با موسیقی انتخاب شده ای دكلمه می كردم اما اینجا میزان ها مورد بحث است.
این بازیگر اظهار می كند: به نظرم كار خوب پیش می رود و من هم آهسته آهسته خودم را پیدا می كنم و امیدوارم نتیجه خوبی داشته باشد.
یحیوی درباره اینكه آیا قصد ندارد در آینده پروژه های موسیقایی داشته باشد؟ می گوید: به این مورد فكر نكردم. اما این تجربه می تواند زمینه ای برای این فكر باشد. شعر خواندن روی موسیقی هر گوینده ای تجربه كرده باشد اما همراهی با اركستر زنده و مفصل كار دقیقی است كه من باید برای آن بیشتر موسیقی بیاموزم. به لطف آقای مرتضی پور این شانس برایم پیش آمده است.
به گزارش آبی طرح به نقل از ایسنا، كنسرت «وداع» ۱۴ آبان ساعت ۲۰ در تالار وحدت اجرا خواهد شد.



1397/08/09
20:24:49
5.0 / 5
4577
تگهای خبر: آهنگ , آهنگساز , اركستر , بازیگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است