نگارگری اصیل ترین هنر ایرانی – اسلامی
آبی طرح: نگارگری ایرانی بعنوان هنری برگرفته از مفاهیمی چون تعالی روح و رسیدن به عالم معنا و جاودانگی با نگرش حقیقت گرا و هنر قدسی در سراسر دنیا شناخته شده است. در حقیقت نگارگری مفهوم عام دارد و روش ها و سبك های گوناگون نقاشی ایرانی را شامل می شود؛ چه آنها كه در كتاب و نسخه های خطی صورت گرفته شامل تذهیب، تشعیر، حاشیه سازی، جدول كشی، گل و مرغ و چه آنها كه بر دیواربناها و بوم های دیگر انجام شده است. درواقع هنرمند نگارگر آنچه را كه در پرده خیال دیده است به تصویر می كشد و در این راه با چنگ انداختن به ریسمان الهی و بهره گیری از تعالیم اسلامی به خلق اثر هنری ایرانی اسلامی می پردازد.
به گزارش آبی طرح به نقل از ایسنا، شاید تا چند سال پیش كمتر كسی فكر می كرد كردستان به جایگاهی در هنر كشور برسد كه هنرجویان مركز و دیگر نقاط كشور جهت كسب دانش هنری به سنندج رجوع كنند و در محضر اساتید این خطه آینده هنری خویش را تعیین كنند. همیشه متداول بوده است كه هنرمندان جهت طی مدارج بالاتر هنری به شهرهای بزرگ بخصوص پایتخت رجوع كنند تا در آنجا اساتید تراز اول كشوری سرمشق بگیرند و كارهای صورت گرفته قبلی را بررسی و باز هم با اتوبوس و یا هر وسیله دیگر خویش را به شهر محل زندگی خود برسانند.
زبیر سعیدی یكی از این هنرمندان است كه در سال 1383 با هدف تلمذ در محضر استاد اردشیر مجرد تاكستانی به مدت یك سال، مسیر دهگلان به تهران را می پیماید تا امروز خود بعنوان یك استاد برجسته هنر نگارگری كشور در سنندج با مهیا كردن شرایط توسط حوزه هنری كردستان میزبان هنرجویانی از نقاط مختلف كشور باشد.
برگزاری نمایشگاه "مشق ناب" آثار هنرجویان این استاد جوان و با آتیه هنر نگارگری كشور در محل گالری سوره پردیس سینمایی بهمن سنندج از 16 لغایت 22 دی ماه 97 فرصتی فراهم نمود تا گفتگویی را با این هنرمند توانمند استان داشته باشیم كه حاصل آن در ذیل می آید.
زبیر سعیدی سال 1367 در دهگلان دیده به جهان گشود و در سال 1394 در مقطع كارشناس ارشد پژوهش هنر دانشگاه هنر اسلامی تبریز فارغ التحصیل شد و به صورت تخصصی در زمینه هنر نگارگری و گرافیك فعالیت هنری می كند.
وی كه تابحال عناوین مختلف كشوری در زمینه هنر نگارگری را در كارنامه هنری خود به ثبت رسانده است در مورد نحوه ورودش به عالم هنر می گوید: از همان مقطع راهنمایی و متوسطه علاقه شدیدی به طراحی و مطالعه كتب مربوطه داشتم و بدون هیچ استادی در حال فعالیت بودم و به صورت خود آموز خیلی از مراحل مقدماتی ورود به عرصه تخصصی نگارگری را پیموده بودم.
وی ادامه می دهد: با عنایت به مطالعه كتب تخصصی، كارهای استاد اردشیر مجرد تاكستانی را بسیار دوست داشتم. در سال 1383 به هر صورت بود به محضر درس این استاد رسیدم و به مدت یك سال كسب دانش كردم و امروز خویش را مدیون راهنمایی ها و قلم این استاد توانمند می دانم. كسب رتبه اول نگارگری در سومین جشنواره ملی مهارت های هنری هنرستان های كشور و كسب امتیاز ورود به دوره كاردانی بدون آزمون در همان سال در اصفهان حاضر این حضور بود.
سعیدی به دیگر موفقیت های خود در این عرصه اشاره می كند و می گوید: در سال 1386 در ارومیه و در چهاردهمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی كشورهای اسلامی منطقه در بخش نگارگری اثر بنده شایسته تقدیر شناخته شد. در سال 1393 در نهمین دوسالانه ملی نگارگری معاصر ایران نگارگر تحسین شده كشور شناخته شدم و یك سال بعد در دومین جشنواره ملی خلاقیت و نوآوری در تبریز عنوان اول كشور و در سال 1395 در دهمین دوسالانه ملی نگارگری معاصر ایران رتبه اول و مدال طلای كشوری را به همراه دیپلم افتخار این جشنواره را بدست آوردم.
وی به چاپ مقالات متعددی در این زمینه اشاره و اظهار داشت: امسال با دعوت و حمایت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان كردستان كلاس آموزش نگارگری را در سنندج برپا كردم كه خوشبختانه با استقبال خوبی هم روبرو شد و در كنار هنرجویان با استعداد سنندجی، هنرجویانی از دهگلان، همدان و تهران هم در این كلاس ها حاضر شدند و در مدت شش ماه، دو دوره سه ماهه مقدماتی و پیشرفته را برگزار كردیم كه خیلی خوب و مفید بوده است.
سعیدی معتقد است: هنر نگارگری از اصیل ترین و ایرانی ترین هنرهای ایران زمین به حساب می آید كه به صورت كامل در برگیرنده فرهنگ و باورهای مردمان این سرزمین كهن است. هنر نگارگری می تواند خیلی از دیدگاه های فرهنگی ایرانی - اسلامی را احیاء و از فرهنگ و هنر اصیل ایرانی پاسداری كند.
وی در این خصوص همینطور اظهار داشت: هنر نگارگری بعنوان یك هنر كاملا مستقل، ریشه در ادبیات و هنر این كشور دارد و در همین كشور و برپایه فرهنگ و آداب و آئینهای این مردم شكل گرفته است و می تواند پاسخگوی مناسبی برای نیازهای هنری خودمان باشد.
این هنرمند كردستانی اضافه كرد: در گذشته در معماری اسلامی هنر نگارگری نقش بسزایی را در ماندگاری این معماری داشته است و هنر فرش ما از دوران صفویه و یا شاید پیش از آن هم متأثر از این هنر كاملا ایرانی بوده است.
وی با اشاره به نقش و نگاره ها بر روی پارچه ها، كاشی ها و خیلی از دست ساخته های دیگر می گوید: این هنر نگارگری بوده است كه به آن حیات داده است و بطور قطع با حمایت مسئولان، این هنر پرارزش می تواند ضمن انتقال فرهنگ و اهنر اصیل ایرانی اسلامی از لحاظ اقتصادی هم بسیار كشور را كمك نماید.
سعیدی در مورد وضعیت هنر نگارگری در كشور می گوید: متأسفانه چندین سال این هنر زیاد مورد توجه واقع نبود اما امروز با عنایت به نیازهای كشور و همینطور افزایش علاقه مندان به فراگیری شاهد پیشرفت بسیار خوبی بوده ایم. برگزاری منظم كنفرانس ها و همایش های مربوط به هنر نگارگری، برگزاری جشنواره های مختلف در كنار كلاس ها و كارگاه های آموزشی با سختگیری های خاصی كه در امر انتقال تجربیات و آموزش صورت می گیرد چهره های جوان و بسیار مستعد هنری را در جامعه معرفی كرده است كه نویدبخش این واقعیت است كه این هنر می تواند جایگاه واقعی خویش را پیدا كند.
این پژوهشگر هنری در مورد جایگاه این هنر در كردستان هم اظهار داشت: نگارگری در كردستان هنری نوپاست و نیاز به حمایت و معرفی دارد. از چند سال قبل تابحال استاد بهرام مهربان كردستانی از مفاخر هنری كشور و استان در زمینه آموزش تذهیب كه زیر شاخه ای از هنر نگارگری است فعالیت های بسیار ارزشمند ای را داشته اند كه منجر به معرفی هنرمندانی مستعد و جوان در عرصه تذهیب شده است و الان جمع زیادی از شاگردان این استاد به صورت تخصصی در حال فعالیت هنری هستند. اما در زمینه نگارگری تا كنون كار زیادی صورت نگرفته و حدودا یك سالی است كه با نگاه و توجه رئیس حوزه هنری كردستان زمینه آموزش این هنر در حوزه هنری كردستان فراهم شده كه خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی هم مواجه شدیم و با عنایت به استعداد بالای هنرجویان شركت كننده در یك دوره بسیار كوتاه شش ماهه به تولید اثر هم رسیدیم.
وی در مورد شرایط لازم جهت فراگیری هنر نكارگری اظهار داشت: هنر نگارگری به نسبت سایر هنرهای تجسمی هنر ارزانی به حساب می آید چراكه یك نگارگر در عین اینكه نیازمند وسایل زیادی از قبیل رنگ، نقش، گواش، آبرنگ، آكریلیك برای كار بر روی كاغذ، وسایل قلم مو، پالت، پرگار و قلم های ویژه جدول كشی است، اما با عنایت به اینكه میزان مصرف هر یك كم است با تهیه یك بسته گواش می توان مدت ها و در تابلوهای مختلف از این بسته و یا سایر مواد مورد نیاز استفاده نمود.
مطالعه، استعداد ذاتی و پشتكار، رمز موفقیت در هنر است
ایشان در ادامه اظهار داشت: یكی از مهمترین نیازمندی های ورود به این عرصه در كنار استعداد ذاتی هنرجو، توانایی و پشتكار در طراحی بعنوان مادر تمامی رشته های هنری بخش تجسمی است و همینطور مطالعه كامل در این زمینه و بررسی آثار قدما و ممارست و تمرین زیاد دركنار ریز بینی و توجه جدی به جزئی ترین موارد كه شاید در سایر هنرها دیده نشود.
سعیدی در مورد عنوان این نمایشگاه و آثار به نمایش گذاشته شده هم اظهار داشت: مشق ناب با همان هدف مطالعه و بررسی آثار قدمای این هنر، مشقی است توسط شش هنرجوی مستعد این كارگاه شش ماهه كه در نهایت منجر به خلق 22 تابلوی نگارگری شده است.
وی ادامه داد: یكی دیگر از اهداف این نمایشگاه علاوه بر افزایش انگیزه در میان هنرجویان این كارگاه، معرفی این هنر در استان و ترغیب علاقه مندان فراگیری هنر نگارگری به ورود در این عرصه است.
این هنرمند نگارگری در مورد معرفی هنرمندان صاحب اثر در این نمایشگاه اظهار داشت: در این نمایشگاه 3 اثر از خودم كه دو اثر آن تابحال نمایش داده نشده است در كنار آثاری از هنرجویان "مینا میرزایی" كه از همدان در این كارگاه حضور داشته اند، " نرگس پویا" از هنرجویانی كه از تهران به سنندج می آیند و "شراره خورشیدی" و "اعظم حسینی" از سنندج و دو هنرمند دهگلانی "فریده پیره محمدی" و "محمد امیری حسینی " به مدت یك هفته در محل گالری سوره پردیس سینمایی بهمن سنندج در معرض نمایش گذاشته شده است.
او در آخر تصریح كرد: متنی از استاد روح الله جهان بین، از اساتید مطرح هنر نگارگری كشور هم در ورودی این نمایشگاه قرار گرفته كه می تواند سبب انگیزه هنرمندان مستعد شركت كننده در این نمایشگاه به ادامه فعالیت حرفه ای شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب