آغاز هفته خوشنویسی - گفت وگو با علی شیرازی

آموزش خوشنویسی كفاف كرایه ماشین را هم نمی دهد!

آموزش خوشنویسی كفاف كرایه ماشین را هم نمی دهد! به گزارش آبی طرح علی شیرازی، هنرمند پیشكسوت خوشنویسی ضمن مروری بر جایگاه این هنر در ایران و سایر كشورهای خارجی، از دغدغه های انجمن خوشنویسان سخن گفت و همینطور تصریح كرد: نسل حاضر این رشته بسیار حرفه ای هستند و آینده درخشانی خواهند داشت.


این هنرمند خوشنویس در اولین روز از هفته خوشنویسی در گفت وگویی با ایسنا درباره جایگاه این رشته در بین هنرهای تجسمی، اظهار نمود: هنر خوشنویسی بسیار ریشه دار و عمیق است و شاید كمتر هنری سراغ داشته باشیم كه تا این اندازه ریشه تاریخی داشته باشد. هنر خوشنویسی همواره مورد استقبال مردم بوده، از دل خود مردم این هنر بیرون آمده و هم مورد تایید حكومت ها و هم دین بوده است؛ بنابراین در طول تاریخ بدون وقفه این هنر ادامه داشته و در حوزه های كاربردی و هنری بسیار پركار بوده است.
او خاطرنشان كرد: اگر تحقیقی سرانگشتی در زمینه آثار هنری ایرانی در موزه های خارج از كشور انجام داده شود، متوجه می شویم كه در بیشتر موزه های جهان از نیویورك و واشنگتن گرفته تا انگلیس و فرانسه و روسیه و كشورهای همسایه بیشترین آثاری كه در طول چند قرن از ایران به موزه های خارجی راه یافته، خوشنویسی و كتاب آرایی ایرانی از قبیل قرآن، شاهنامه، نظامی گنجوی، حافظ و... بوده است. از جانب دیگر هنر خوشنویسی نه تنها در كشور ایران، بلكه در سایر كشورهایی كه به شكلی با این حروف و كلمات سر و كار دارند، بعنوان هنری اصیل شناخته می شود.
این هنرمند خوشنویس همینطور در پاسخ به پرسشی مبنی نگاه نهادهای دولتی به هنر خوشنویسی، تصریح كرد: انجمن خوشنویسان ایران حدود ۷۰ سال بدون وقفه برای آموزش و ترویج هنر خوشنویسی فعالیت نموده است و اگر دولت وزارتخانه ای را هم به این كار اختصاص می داد، نمی توانست تا این اندازه موفق باشد. در این میان حداقل توقع ما این است كه از جانب دولت بودجه ای برای كمك به این انجمن در نظر گرفته شود؛ چونكه این انجمن در واقع كارهایی را انجام می دهد كه بخش اعظمی از آنها وظیفه دولت می باشد.
شیرازی افزود: خیلی از كسانی كه علاقه مند به این رشته هستند و در این عرصه تدریس می كنند، عاشقانه این كار را انجام می دهند. با شرمندگی می گویم كه هم اكنون خیلی از مدرسینی كه در تهران هم تدریس می كنند، مبلغ حق التدریس آنها كفاف كرایه ماشین آنها را هم نمی دهد؛ با این وجود تابحال حتی یك مدرس هم نداشته ایم كه كلاس خویش را به این علت ترك كرده باشد، چونكه حقیقتاً حضور در این رشته عاشقانه است و همه ما حسی درونی نسبت به این هنر داریم و چه بودجه ای باشد و چه نباشد وظیفه خودمان را انجام می دهیم. در نهایت فكر می كنم توقع داشتن بودجه برای انجمن خوشنویسان حداقل توقعی این است كه می توانیم داشته باشیم.
وی همینطور درباره جایگاه هنر خوشنویسی در بین نمایشگاه های هنری كه برگزار می شود، اظهار نمود: به صورت كلی نمایشگاه های هنری را باید به دو دسته تقسیم كرد؛ دسته اول نمایشگاه هایی است كه حرفه ای و هنرمندان آنها آدم های دارای شهرت هستند. این نمایشگاه ها معمولا موفقند و تا حدودی هم فروش خوبی دارند و هنرمندان در این سطوح می توانند از همین راه امرار معاش كنند. سایر نمایشگاه ها هم معمولاً نمایشگاه هایی هستند كه كارنامه انجمن خوشنویسان را عرضه می كنند و بنابراین اینگونه نمایشگاه ها باید از جانب سازمان های فرهنگی و دولتی بیشتر مورد حمایت قرار بگیرند. چونكه طبیعتا مشكل است كه چند هنرمند با هم نمایشگاه برگزار كنند، متحمل هزینه شوند و به جای آن هیچ دریافتی هم نداشته باشند.
شیرازی درباره نسل آینده خوشنویسی ایران هم خاطرنشان كرد: با عنایت به اینكه در اغلب جشنواره ها خوشنویسی حضور دارم در جریان كل خوشنویسی نه فقط در ایران بلكه در سایر كشورهای اسلامی هم هستم، این نوید را می دهم كه نسلی تربیت شده كه سن آنها نهایتا به ۴۰ سالگی می رسد و خیلی خوب كار و حرفه ای كار می كنند. فكر می كنم ۵ تا ۱۰ سال آینده این چهره ها برای عموم هم شناخته و بهتر از نسل ما ظاهر خواهند شد.



1398/07/21
23:12:29
5.0 / 5
27
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است