لیلی رشیدی:

قصه گوها باید خود واقعی شان باشند

قصه گوها باید خود واقعی شان باشند به گزارش آبی طرح لیلی رشیدی معتقد است: گذاردن نام خاله و عمو بر روی قصه گویان این اشتباه را ایجاد می كنند كه باید صیمیت و یا شیطنت زیادی داشته باشند و در كل خودشان نباشند اما قصه گوها باید خود واقعی شان باشند.



لیلی رشیدی، بازیگر، صداپیشه و مدرس تئاتر كودك، این روزها در اپلیكیشن آی قصه، برای كودكان قصه می گوید، آی قصه داستان یك شهر خیالی است كه سینا و مینا، شخصیت های اصلی آن هستند و یك دایناسور به نام داینا ماینا، یك كرگدن به نام كرگدن، یك آدم فضایی به نام آدام فاضایا، یك سگ به نام هاپ هاپ و گربه های زیادی كه یكی از آنها گربه شماره ۶ است، قصه هایی برای كودكان می سازند.

رشیدی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، درباره همكاری هایش با كارهای كودك اظهار داشت: سابقه كاری من در زمینه كار كودك زیاد نیست، یكی قصه های تابه تاست و دیگری هم فیلم دربه درها ولی چون قصه های تا به تا خیلی محبوب بود و مخاطبان بسیاری داشت، به یاد همه مانده است، وقتی صحبت از كارهای من می شود، همه تابه تا را به یاد می آورند و فكر می كنند من كارهای زیادی انجام داده ام، من هم دوست دارم كه زیاد كار كرده باشم اما متاسفانه از یك دوره ای دیگر كار خوبی در تلویزیون درست نشد كه من را وسوسه كند كه برای بچه ها كار كنم. در تئاتر البته كارهای زیادی برای بچه ها انجام داده ام و همین حالا هم كلاس های آموزش تئاتر برای كودكان دارم. البته سریال آب پریا هم بود كه مخاطب آن خانواده است اما بچه ها هم از تماشای آن لذت بردند.

این بازیگر در پاسخ به این كه چرا روایت آی قصه را پذیرفت، چنین اظهار داشت: پوریا عالمی، روایت آی قصه را پیشنهاد كرد و من همیشه كار كردن برای بچه ها را دوست داشتم و دارم و این كار هم خیلی خوب بود. هر زمان پیشنهاد خوبی برای كار كودك داشته باشم حتما آنرا می پذیرم.



وی اضافه كرد: با شناختی كه از عالمی داشتم و صحبت هایی كه شد، می دانستم او كارش را درست انجام می دهد، ازاین رو با كمال میل این پیشنهاد را قبل كردم. از طرفی آی قصه به نظرم كار تازه و جالبی بود كه شبیه آنرا ندیده و نشنیده بودم. كسانی كه در این مجموعه مشغول بودند، دلیل دیگری برای پذیرش این پیشنهاد بودند، چون همه این ها سبب شد به نظرم بیاید كه نتیجه كار خوب خواهد شد.

رشیدی قصه های قرنطینه و قصه های سیل را از بهترین قصه های آی قصه دانست و افزود: این دو قصه، خیلی خوب بودند، ما این كار را از قبل ضبط نمی نماییم و این مسئله خیلی خوب است چون ماجراهای روز هم در كار ما اثرگذار می باشد، به خصوص ماجراهایی كه بچه ها هم به شكلی با آن درگیر هستند. به نظرم به روز بودن امتیازی است كه بر مبنای آن هم با بچه ها ارتباط بهتری می گیریم و هم می توانیم كارآمدتر باشیم.

راوی آی قصه درباره واكنش هایی كه در این مدت گرفته است، تصریح كرد: یكی از جذابیت های كار كودك این است كه عكس العمل را از بچه ها می گیریم و بچه ها بسیار قشنگ و بدون غرض نظرشان را می گویند، از این نظر كار برای كودك، شیرینی خاصی دارد.

این مدرس تئاتر كودك، در پاسخ به این كه یك كار جدید چقدر برای او نگران كننده یا ترسناك بوده است، اظهار داشت: من نترسیدم، چون با گروهی كار را آغاز كردم كه همگی حرفه ای بودند و در كار خودشان موفق هستند. گروه صدا، نوشته ها، خود تصویرسازی و كارهای دیگر، همه موارد در كنار هم به من می اظهار داشت كه گروه خوبی هستیم و كار خوب پیش می رود، بنابراین با اطمنیان پیش رفتم.



رشیدی با بیان این كه تجربه روایت آی قصه، شبیه هیچ یك از تجربه های قبلی نیست، افزود: ما داستان گوهای حرفه ای زیادی داریم اما برای من كه قصه گوی حرفه ای نیستم، روایت گری كاری حسی است، بیشتر مثل حرف زدن با یك بچه است، نه دلم می خواهد دانای كل باشم، نه دلم می خواهد به او بگویم كه نمی فهمد و فقط من می فهمم، نه دلم می خواهد معلمش باشم.

در روایت یا داستان گویی برای بچه ها مهم می باشد كه بچه احساس نكند، من خیلی داناترم و فقط من می توانم تفاوت خوب و بد را بگویم. كودك باید حس كند كه منم مثل او هستم، گاهی اشتباه می كنم. من هم شك دارم، من هم فكر می كنم. این رفتار، وجه صداقتی به راوی می دهد كه سبب می شود، بچه ها از شنیدن قصه خوش شان بیاید و لذت بیشتری ببرند.

رشیدی، تصورات غلط در ارتباط با كودكان را صدمه زننده دانست و اظهار داشت: این تصور غلط در برنامه هایی كه برای بچه هاست یا در عموم ما وجود دارد كه برای صحبت كردن با بچه ها صدایمان را به خیال خودمان كودكانه می نماییم، به نظرم این از اشتباهات بزرگ است، تصور غلطی است كه فكر می نماییم آنها این كار را دوست دارند. گاهی هم خودمان را پراشتباه نشان می ‎دهیم كه مثلا من نمی فهمم اما بهترین حالت این است كه با بچه ها صادقانه برخورد نماییم.

این بازیگر و صداپیشه، با بیان این كه «شناخت دنیای كودكان ممكن نیست اما باید برای درك آن تلاش كنیم»، افزود: من برای درك دنیای بچه ها، مطالعه می كنم، با بچه ها كلاس تئاتر دارم و همیشه با آنها در ارتباط هستم اما باز هم می دانم كه شناخت دنیای بچه ها دشوار می باشد، نمی توان خیلی زود وارد آن شد و به آسانی درباره آن نظر داد و قضاوت كرد. باید احتیاط كرد، چه در ارتباط با بچه ها، چه در نظر دادن درباره بچه ها، چون خیلی ساده امكان دارد به بیراهه برویم.

لیلی رشیدی، فرزند مرحوم داوود رشیدی بازیگر و احترام برومند، از نویسندگان و قصه گویان كودك است، وی در پاسخ به این كه فرزند احترام برومند بودن چه تاثیری روی كارش گذاشته است، چنین اظهار داشت: بطور قطع این مورد روی من اثر دارد، نمی توانم بگویم ندارد اما من قصه گوی حرفه ای نیستم و آی قصه، نخستین تجربه طولانی ام بوده است، من قبلا قصه های كوتاه تری برای بچه ها خوانده ام ولی آی قصه تجربه جدیدی است كه حتی نمی دانم چقدر موفق یا چقدر درست بوده است.

او افزود: چیزی كه از مادرم به یاد دارم و بر مبنای شنیده هایم از دیگران، فكر می كنم چیزی كه سبب موفقیت مادرم بعنوان مجری برنامه های كودك یا گوینده كاست های قصه گویی برای كودكان بوده، این نكته است كه وقتی برای بچه ها قصه می گفته، خودش را عوض نكرده و خاله نشده است! از روزی كه نام خاله روی این قصه گوها یا مجریان می آید، همه فكر می كنند كه باید، صمیمیت داشته باشند یا زیادی شیطنت كنند و در كل خود واقعی شان نباشند.



رشیدی بیان نمود: من در كلاس لیلی هستم حتی در یكی از قصه ها كه نام خاله لیلی آمد، خواهش كردیم كه این جمله را عوض كنند، چون این ماجرای خاله و عمو، آدم را به اشتباه می اندازد و ناخودآگاه روی آدم اثر می گذارد. علت موفقیتی كه مادرم داشته است، این است كه آن زمان خانم برومند بوده است، شخصیت خودش را داشته و مدل خودش بوده است. همان طوری كه با یك بزرگتر صحبت می كرده، همان گونه هم با بچه ها صحبت می كرده است. نمی خواسته به زور صمیمی باشد یا آنها را وادار كند كه دوستش داشته باشند، به خاطر این پیشوند خاله امكان دارد رفتار بچه ها مصنوعی شود اما وقتی قصه گو خود واقعی اش باشد، صمیمیت و محبت كم كم پیدا می شود و شاید حتی نیاز نباشد با یك قصه گو اینقدر صمیمی شد.

این بازیگر، آزمون و خطا در دنیای كودكان را خطا دانست و سخنانش را اینگونه به پایان برد: دنیای بچه ها، جایی است كه هنوز ناشناخته است، نمی توانیم در آن آزمون و خطا نماییم، چون خطا دشوار می باشد و بهترین كار این است كه از كلیشه ها جلوگیری نماییم.


1399/02/02
16:37:00
5.0 / 5
1424
تگهای خبر: آموزش , بازیگر , تصویر , عكس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است