چهره پژمان جمشیدی کشف گران سنگ یک دهه اخیر سینمای ایران

چهره پژمان جمشیدی کشف گران سنگ یک دهه اخیر سینمای ایران به گزارش آبی طرح، پژمان جمشیدی بعنوان کشف بزرگ یک دهه اخیر سینمای ایران، الان با ۲ فیلم علف زار و دوزیست، در سینما و آفتاب پرست در پلت فرم های اینترنتی حضور دارد.


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، پژمان جمشیدی، بعنوان کشف بزرگ یک دهه اخیر سینمای ایران، از مزیت های قابل توجهی در راه ستاره شدن برخوردار می باشد.
مهم ترین اتفاقی که در این راه برای جمشیدی رقم خورد، آن بود که وی به مانند خیلی از کشف های سینمایی، چندان به صورت اتفاقی وارد این عرصه نشد. وی در سال ۹۰ و از آنجاییکه با سروش صحت، رفاقتی دیرینه داشت، بعنوان مهمان، در یکی از قسمت های ساختمان پزشکان بازی کرد. جادوی دوربین و روانی بازی او، هم جمشیدی و هم صحت را به تداوم این همکاری، اما به صورت جدی تر امیدوار کرد.
جمشیدی خیلی زود، پیشنهاد سیناپس گونه ای از ساخت زندگی یک فوتبالیستی که چندان جدی گرفته نشده را به صحت می دهد و همین پیشنهاد، زمینه تولید سریال پژمان را فراهم می کند؛ سریالی که هنوز هم بعنوان اثری کالت در تاریخ تلویزیون کشورمان مورد توجه قرار دارد.
پژمان از بازیگری رونمایی نمود که موفق شد رابطه ای گرم با مخاطب برقرار کند. یک شیرینی جذابی در کلام و اکت های رفتاری او بود که مخاطب را جذب می کرد. روان صحبت می کرد و جنس شوخی هایش، خاص او بود که تا آن زمان، چندان از جانب بازیگری، عرضه نشده بود. تعادل خوبی در حفظ راکودهای حسی از خود نشان داد و باآنکه رزومه ای نداشت اما بسیار پخته و کارکرده نشان می داد.
مجموعه تمامی این عوامل سبب شد تا مخاطب، استقبال خوبی از این سریال به عمل بیاورد و درست در همان زمان، سیل پیشنهادها به سمت جمشیدی سرازیر شد.
هوشمندی بالایی که در آن زمان، از جانب جمشیدی به کار بسته شد، تامل در انتخاب پروژه ها بود. جمشیدی در همان زمانی که در کانون توجهات فیلمسازان سینمایی و تلویزیونی قرار داشت، به مطالعه در حوزه سینما و بازیگری پرداخت. تا توانست فیلمهای تاریخ سینما را دید و در رایزنی با صاحب نظران سینما، این گونه تشخیص داد که برای ورود کامل تر به سینما، به روی صحنه تئاتر برود.
به این ترتیب، او از زمستان ۹۲ تا آخر سال ۹۵، در ۱۵ نمایش به ایفای نقش پرداخت و توانست جاپای خویش را بعنوان یک بازیگر نوظهور در سینمای کشور ثابت کند.
در همان زمان، جمشیدی، فعالیت خویش را به صورت توامان در مدیوم های مختلف ادامه داد تا برخلاف خیلی از بازیگرانی که به شهرت می رسند، فعالیت خویش را تنها محدود به سینما نبیند.
طبق این فرمول، جمشیدی تا سال ۹۵، علاوه بر این که در ۱۵ نمایش به روی صحنه رفت، تجربه بازی در ۳ سریال پرمخاطب سالهای ابری، دیوار به دیوار ۱ و نفس را از سر گذراند و در سینما هم در آثاری چون آتش بس ۲، من ناصر حجازی هستم، ۵۰ کیلو آلبالو، خوب، بد، جلف، آذر و من دیوانه نیستم به ایفای نقش پرداخت.
این حسن انتخاب سبب شد تا جمشیدی معطوف به بازیگر کمدی نشده و علاوه بر این که در آثار جدی هم به ایفای نقش پرداخت، با گسترش فعالیتهای خود به تئاتر، سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی، از خود چهره ای محبوب ساخت که هیچ محدودیتی به لحاظ فکری برای فعالیتش قائل نشد.
این جریان در نیمه دوم دهه ۹۰ و درحالی که جمشیدی، تجربه کافی برای تداوم فعالیتهای خود به دست آورده بود، با شتاب بیشتری ادامه پیدا کرد.
همین رویکرد کافی بود تا جمشیدی، علاوه بر این که برای چند سال بعنوان پرفروش ترین بازیگر سینمای ایران لقب بگیرد، بلکه برای ۳ دوره، نامزد دریافت سیمرغ بلورین شود. نکته مهم این نامزدی ها در آن بود که باآنکه نامزدی اولیه جمشیدی، چندان جدی گرفته نشد اما در نوبت دوم و سوم، توانست منتقدان عملکرد خویش را تا جایی به سمت هنر خود معطوف کند که در جشنواره دوره چهلم، از او بعنوان ناکام بزرگ اختتامیه نام برده شد.
جمشیدی باآنکه موفق شد پاسخ منتقدان را با هنر خود بدهد اما برگ برنده در این حوزه، عدم گرایش به حواشی و نپرداختن به فرامتن بود. جمشیدی در تمامی این سال ها، همواره مورد انتقاد گروهی بود که وی را بعنوان یک بازیگر، قبول نداشتند اما وی هیچ وقت به رویارویی مستقیم با این گروه نپرداخت و تا توانست در مدیوم های مختلف، کار کرد و رکوردها را به نفع خود جابجا کرد.
جمشیدی در تلویزیون، در تریلوژی زیرخاکی بازی کرد که یکی از پرمخاطب ترین آثار تاریخ این رسانه به حساب می آید که رضایت مندی بالایی را به دست آورد. در سینما، در ۲۴ فیلم بازی کرد که هیچ یک از این فیلمها، علاوه بر این که در گیشه شکست نخوردند بلکه در صدر یا نیمه بالای جدول پرفروش ها قرار گرفتند که همچون آن آثار میتوان به ۵۰ کیلو آلبالو، تگزاس، دینامیت و جهان با من برقص اشاره نمود.
جمشیدی در سینمای ۹۸، با گیشه حدودا ۶۳ میلیاردی، پرفروش ترین بازیگر سال شد. در سال ۱۴۰۰ هم تنها یک فیلم دینامیت او ۶۰ میلیارد تومان فروخت و وی را برای دومین بار، در رتبه پرفروش ترین بازیگر سال قرار داد و برای سال جاری هم او تا همین جا، با درام اجتماعی علف زار، ۱۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان را در چنته خود می بیند. رقمی که با تداوم فروش علف زار، آغاز اکران دوزیست و احتمال نمایش چند فیلم دیگری که از وی در نوبت نمایش قرار دارد، وی را برای ۳ سال متوالی، به پرفروش ترین بازیگر سال برگزیده و رکوردی عجیب را برای این کشف نوظهور سینمای ایران رقم بزند.
جمشیدی این روزها، در پلت فرم های اینترنتی هم حسابی درخشیده و با آفتاب پرست موفق شده مخاطبان بسیاری را جذب این سریال کند. وی همینطور مقرر است بزودی مقابل دوربین بخارست برود تا با این کمدی، برای گیشه سالیان دیگر سینمای ایران هم شمشیر بکشد.
پژمان جمشیدی کشف ارزشمندی برای سینما، تلویزیون، تئاتر و شبکه نمایش خانگی محسوب می شود؛ بازیگری که در تمامی این ۹ سال فعالیت جدی، علاوه بر آن که سبک و شمایل بازی جدیدی را به سینمای ایران افزود بلکه ارزش آورده خوبی را نصیب مدیوم های تصویری و نمایشی کشور کرد که تراز مالی این صنعت را با رونق خوبی مواجه کرد.





منبع:

1401/05/21
12:44:07
5.0 / 5
446
تگهای خبر: اینترنت , بازیگر , تصویر , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است