حسام الدین سراج:

امیدوارم بامداد امید موسیقی را ببینیم

امیدوارم بامداد امید موسیقی را ببینیم آبی طرح: به گزارش آبی طرح، حسام الدین سراج که به عرضه توضیحاتی در رابطه با موسیقی آئینی پرداخت، به صورت کلی در رابطه با وضعیت موسیقی در ایران گفته است که دولت ها موسیقی را به چشم ابزاری برای سرگرمی جوانان می بینند. حال می بینیم که بازار کنسرت ها گرم است فقط به جهت اینکه جوان ها سرگرمی داشته باشند.


به گزارش آبی طرح به نقل از ایسنا، موسیقی آئینی در ایران نمادی از کردار اجتماعی است؛ خواه بر گلدسته و مناره های مساجد باشد و یا بر طبل های مراسم عاشورا در محله ای از ایران. این آواها رشته ای ناگسستنی میان مردم، فرهنگ، اعتقادات و مراسمی دارند که هویتی اجتماعی تاریخی ما را شکل می دهند.
در برنامه «مرصع» از تولیدات شبکه چهار سیما، حسام الدین سرج ـ خواننده موسیقی ایرانی ـ به بحث و گفتگو در رابطه با موسیقی آئینی ایران پرداخت.
وی در ابتدا در پاسخ به این سؤال که «اساسا موسیقی چیست و موسیقی آئینی ایران کجای ساختار موسیقایی ما قرار می گیرد؟» اظهار داشت: ما از اصوات لذت می بریم، گاهی این اصوات برخاسته از دل طبیعت هستند؛ مانند صدای قناری یا صدای ریزش ملایم آب که البته صدای ریزش قوی آب گاهی وحشت آور است.
این هنرمند افزود: حال انسان بعضی از این صداها را که برایش لذت بخش است، به صورت مصنوعی درست می کند، مثلاً یک ساز می سازد یا با حنجره خود اصوات را به صورت منظم اجرا می کند؛ یعنی اصل موسیقی همان موسیقی ناب است که در انواع موسیقی جریان دارد. در تقسیم بندی موسیقی ایران، موسیقی فولکلور را داریم.
او بیان کرد که واژه «فولکلور» از زبان انگلیسی وارد زبان فارسی شده است ولی اگر بخواهیم از ترجمه این کلمه؛ یعنی موسیقی عامیانه استفاده نماییم، مفهوم را به درستی منتقل نمی کند.
سراج خاطرنشان کرد: موسیقی نواحی، محلی، مقامی و... عنوان های مختلفی برای موسیقی فولکلور ایران است که طی دوران های مختلف تغییر یافته است. موسیقی فولکلور آن چیزی است که افراد در مناطق مختلف ایران می نوازند و بدینگونه سابقه اقلیمی و تاریخی خویش را با حنجره یا یک ساز اجرا می کنند.
«موسیقی آئینی کجای این موسیقی قرار می گیرد؟» پاسخ می دهد: موسیقی آئینی همه آئین ها را شامل می شود؛ آئین هایی که در زندگی عادی خود داریم، مثل زورخانه، آئین عزا یا سوگ، آئیین شادی و عروسی. همه اینها آئین هستند؛ یعنی روش هایی از زندگی هستند که بمناسبت آنها موسیقی خلق و بوجود آمده است. این آئین ها با موسیقی مقامی، نواحی و اصطلاحاتی که باب شده هم پوشانی دارند و یک جایی موسیقی آئینی با موسیقی نواحی با هم تداخل دارند، به این صورت که خیلی نمی توانیم آنها را از هم جدا نماییم.
این خواننده عنوان نمود که امکان دارد گاهی هم از فرم موسیقی نواحی در موسیقی پاپ استفاده گردد ولی عجین شدن ژانر موسیقی پاپ با مذهبی ممکن نیست؛ چونکه اساسا موسیقی مذهبی ژانر نیست. این اصطلاح اشتباه است.
او توضیح داد: آن چیزی را مذهبی می دانیم که اشعار مذهبی یا نیایش و راز و نیاز دارد. ولی این که نوع موسیقی را بنابر این المان ها مذهبی بدانیم، غلط است؛ چونکه امکان دارد آن قطعه موسیقی را در فرم موسیقی سنتی یا موسیقی پاپ بخوانند.
«اوضاع موسیقی اینروزها خوب است؟» بیان می کند: خوب نیست، آن نوعی از موسیقی که دولت دوست دارد اشاعه شود نوعی از موسیقی پاپ سرگرم کننده است؛ یعنی قصدش اینست که جوان ها سرگرم باشند و برایش مهم نیست که اثر محتوای زیبایی داشته باشد، اندیشه ای پشت آن باشد یا موسیقی آن با فرهنگ ما سازگاری داشته باشد.
این هنرمند در رابطه با آینده موسیقی ایرانی بیان نمود: امروز در زمینه فرهنگ و هنر درحال محاق هستیم؛ چونکه امروزه از موسیقی پاپ فقط در زمینه سرگرمی استفاده می شود و به انواع موسیقی کم توجهی می شود. موسیقی در جریان است ولی همانند خورشید زیر ابر است؛ یعنی همه درحال کار کردن هستند و نتیجه در آیندگان مشخص خواهد شد. امیدوارم بامداد امید را ببینیم.




منبع:

1402/03/16
12:02:27
5.0 / 5
176
تگهای خبر: خواننده , زندگی , زیبایی , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است