سازنده مسابقه استعدادیابی موسیقی:

هرگونه حاشیه در رابطه با آوای جادویی را تکذیب می کنم

هرگونه حاشیه در رابطه با آوای جادویی را تکذیب می کنم آبی طرح: به گزارش آبی طرح، تهیه کننده مسابقه «آوای جادویی» تصریح کرد: هرگونه حاشیه را در زمینه نداشتن مجوز برای این مسابقه تکذیب می کنم.


او همین طور اشاره کرد: مهم، اتفاقی است که الان رخ داده و مردم برنامه را دوست داشتند و همین طور کمک کردیم تا استعدادهای پنهان جوانان کشورمان نمایان شود.
محمد طهرانی ـ سازنده مسابقه استعدادیابی «آوای جادویی» ـ در گفتگویی با ایسنا درباره ی روند کلی این مسابقه استعدادیابی موسیقی از زمان تولید تا گرفتن مجوز، حواشی که به همراه داشت، تاثیرگذاری اش در جامعه و اهمیت به قشر جوان و استعدادهای پنهان کشور صحبت کرد و به ذکر نکاتی پرداخت.
چرا میان تولید و پخش «آوای جادویی» فاصله افتاد؟
تهیه کننده «آوای جادویی» ابتدا با اشاره به اتفاقاتی که برای پخش مسابقه رخ داد و فاصله ای که میان تولید و پخش «آوای جادویی» بوجود آمد، توضیح داد: ضمن تشکر از دستگاه های مربوطه و ساترا باید اشاره کنم «آوای جادویی» از سال ۱۳۹۹ مجوز تولید داشته و باتوجه به رسالتی که داشتیم و کیفیت برنامه برای ما اهمیت داشت، زمان تولید برنامه با یک برنامه فقط نمایشی متفاوت شد. در مسابقه ای مثل «آوای جادویی» داوران ساعت ها برای آموزش یک هنرجو وقت می گذارند اما بیننده فقط یک اجرای پنج دقیقه ای را می بیند. درباره ی پخش محصول هم ماجرای خاصی وجود نداشت. این یک محصول خصوصی است و در زمانی که مقرر بود منتشر شود، با مجموعه های مختلفی مذاکره شده است.
وی بیان کرد: هر مجموعه شرایط خاص خودرا دارد و در معامله ها بعضی وقت ها ممکنست توافق حاصل نشود. مشکلات یا اختلال در راه هر کاری وجود دارد. «آوای جادویی» از همان ابتدا مجوز داشته است و هرگونه حاشیه ای دراین زمینه را تکذیب می کنم. به هر حال موضوعات حاشیه ای اهمیتی ندارد. مهم اتفاقی است که امروز در «آوای جادویی» افتاده است و مردم مسابقه را دیده اند و از آن استقبال کرده اند.


هدفمان توجه به استعدادهای فرهنگی کشور بود
او سپس درباره ی نوپا بودن حوزه تولید مسابقات استعدادیابی موسیقی در ایران و چالش هایی که ممکنست در راه ساخت این نوع برنامه ها وجود داشته باشد، توضیح داد: هیچ گاه احساس نکردم که تولید این کار مشکل تر از تولید یک سریال یا محصول نمایش خانگی است؛ ضمن این که این اتفاق برای نخستین بار نیست که می افتد. در خود پلت فرم فیلم نت برنامه «بندبازی» پخش شده است. پیش از آن هم برنامه «شب کوک» در صداوسیما پخش گردید و همین الان یک مسابقه جذاب با عنوان «هماهنگ» درحال پخش است. در سه فصل برنامه «عصر جدید» هم بسیاری از شرکت کنندگان خواننده بودند، بدین سبب فکر نمی کنم این مساله جدید باشد. شاید اگر کسی وارد این حوزه نشده است به دلیلهای دیگری بوده است.
طهرانی اشاره کرد: هدفمان فقط تولید یک برنامه نمایشی نبوده و به رسالت فرهنگی مان برای پیدا کردن استعدادهای داخل کشور توجه کرده ایم.
تهیه کننده «آوای جادویی» تولید مسابقات استعدادیابی موسیقی را مستلزم توجه به نیازهای جامعه دانست و بیان کرد: افرادی که این محصولات را تولید می کنند باید ببینند آیا جامعه ظرفیت پذیرش این فضای استعدادیابی را دارد و می خواهد این برنامه ها را ببیند یا خیر. «آوای جادویی» برنامه ای بود که نشان داد مردم فضای استعدادیابی خوانندگی را دوست دارند.
ماجرای جوایز ویژه برای فینالیست ها چه بود؟
وی سپس درباره ی انتشار خبری در خصوص جوایز ویژه «آوای جادویی» برای فینالیست ها (از جمله ساخت یک قطعه با آهنگسازی علیرضا افکاری) و انتقادی که از برخی برنامه های قبلی استعدادیابی موسیقی به خاطر کم تاثیر بودن آنها در آینده استعدادهای موسیقی می شد، به این اشاره نمود که اساسا فکر کردن او به تولید یک برنامه استعدادیابی موسیقی به خلأ موجود در این زمینه مرتبط بود.
طهرانی افزود: برای همه محتواهایی که در این زمینه تولید شده اند احترام قائلم اما رسالت هر برنامه می تواند با برنامه های دیگر متفاوت باشد. زمانی هدف از تولید یک اثر فقط سرگرمی و نمایش جهت جلب رضایت مخاطب است ولی یک وقت در کنار این موضوع، هدف بزرگ تری وجود دارد. در «آوای جادویی» از ابتدا این هدف وجود داشت که اینجا یک آکادمی تخصصی باشد که رقابت در آن عادلانه باشد، تیم تولید هیچ دخل و تصرفی در انتخاب ها نداشته باشد و داوران مستقلا کار خودرا پیش ببرند.
وی عنوان کرد: آقای افکاری هم خودشان دوست داشتند این جایزه را به فینالیست هر گروه هدیه بدهند و ما هم تدابیری اندیشیده بودیم که فضایی را فراهم نماییم که هنرجویان فقط با یک هدیه مالی از مسابقه بیرون نروند. جنبه هنری و زحمت هنرجویان برای ما ارزش دارد و این مسئولیت برای تیم «آوای جادویی» وجود داشت که در حد توان خودش به عنوان یک مجموعه خصوصی از این استعدادها حمایت کند و خروجی اش محدود به قطعاتی نباشد که هنرجویان در مسابقه به اصطلاح کاور کرده اند.


شباهت «آوای جادویی» به نسخه خارجی
این تهیه کننده سپس در پاسخ به پرسشی درباره ی شباهت نسخه های داخلی مسابقات استعدادیابی به نمونه های خارجی اظهار داشت: مسابقات تولید شده در دنیا الگویی دارند که اگر از آنها استفاده نکنیم اشتباه است. بطورمثال این که یک خواننده صدای یک فرد را بدون توجه به ظاهر آن فرد در عرصه موسیقی انتخاب نماید، خیلی منطقی و الگویی درست است. برای رسیدن به چنین هدفی این ایده را پیدا کرده اند که داوران پشت به صحنه روی صندلی بنشینند. بهره برداری کردن از این ماجرا اشتباه نیست؛ ضمن این که اصول تاک شوها و رئالیتی شوها کپی است. در همه دنیا آدم های خلاق وجود دارند و هر کشوری بنا بر فرهنگ و شرایط خودش آن الگوها را بومی سازی می کند. «آوای جادویی» هم می تواند برداشت آزادی از یک نسخه بین المللی باشد.
او درباره ی نحوه انتخاب داوران و اعلام اسامی تعدادی از چهره های مطرح دیگر موسیقی در دوران پیش تولید «آوای جادویی» که در نسخه نهایی حضور نداشتند هم اظهار داشت: این اشتباه است که بگوییم ما داوران را انتخاب کردیم. ما با این تیم داوری افتخار همکاری را داشتیم و نگاه ما هم این بود که اهتمام نماییم از تمام طیف هایی دعوت نماییم که امکان حضور در برنامه دارند. با بسیاری از عزیزان گفت و گو کردیم که حتی اسم هایشان در خبرگزاری ها ذکر نشد اما گاهی اوقات آن شخصیت به خاطر زمان بندی کاری یا اتفاقاتی که در زندگی اش رخ می دهد امکان حضور در پروژه را ندارد.
وی تصریح کرد: عزیزانی که هم اکنون در خدمتشان هستیم هم نهایت همکاری از نظر زمان بندی با پروژه را داشتند و هم نسبت به موضوع استعدادیابی دغدغه داشتند. از طرف دیگر نمی توانستیم از اشخاصی دعوت نماییم که ممکن بود انتقاداتی نسبت به جایگاه آنها به عنوان مربی وجود داشته باشد. افرادی که حالا در جایگاه داور-مربی حضور دارند هم اسطوره های خوانندگی کشورمان هستند، هم کارنامه های درخشانی دارند و هم دانش کافی را برای انتقال به نسل بعدی دارند.
از استقبال مردم خوشحال شدیم
تهیه کننده «آوای جادویی» همین طور درباره ی ویژه برنامه «آوای جادویی» با عنوان «صدای داوران» که با حضور سامان احتشامی بوسیله پلت فرم فیلم نت انتشار یافت، بیان کرد: این کار از یک طرف یک اتفاق دلی و جذاب بود به جهت اینکه شاید با اینکار بتوانیم قدردان استقبال مخاطبان برنامه باشیم. خود ما از استقبال پر شور مردم خوشحال شدیم و این جذاب بود که خود داوران را روی استیج غافلگیر کردیم و دوست داشتیم این اتفاق بیفتد که داوران به شکل بداهه روی صحنه حضور پیدا کنند. اینطور توانایی ستودنی اساتید در اجرا آن هم بدون آمادگی برای چندمین بار به مردم نشان داده شد و این شاید مهم ترین شاخصه حضور این داوران بود. استودیوی «آوای جادویی» استودیوی برنامه سازی است و نه استودیوی تخصصی ضبط موسیقی، پس خیلی توانایی می خواهد که بدون تمرین در آن استودیو بتوانی اجرای زنده داشته باشی. داوران «آوای جادویی» این کار را انجام دادند و خدا را شکر مردم هم استقبال کردند.
او به احتمال وجود غافلگیری های دیگری تا انتهای برنامه اشاره و اعلام نمود: اساسا تا انتهای برنامه سورپرایزهای خیلی جذابی خواهیم داشت اما اگر بخواهیم الان بگوییم دیگر سورپرایز محسوب نمی شوند.


«آوای جادویی» ادامه دارد؟
طهرانی درباره ی احتمال تولید فصل های بعدی «آوای جادویی» هم اعلام نمود: اساسا چنین برنامه ای باید تکرار شود چون مخاطبان از آن استقبال کرده اند و اینطور برنامه ها می توانند با احترام به سلیقه موسیقیایی مخاطب در تولید و انتشار آثار فاخر و اصیل به مرور زمان موثر باشند، اساسا دوری از تولید آثار ضعیف و ضد ارزش امروز دغدغه هر متخصص موسیقی می باشد.
وی افزود: این دست برنامه ها می تواند به استعدادهایی کمک نماید که در کشور و خاک خودشان هستند و تلاش می کنند تا در رشته ای موفق شوند که در آن تخصص دارند. ما در «آوای جادویی» چیزی حدود هشت هزار کلیپ از جوانان داشتیم که از بین آنان حدود ۵۰ نفر وارد برنامه شدند. ذات این مسابقه رقابت است ولی حضور این جوانان و معرفی آنان به مخاطب به خودی خود جذاب است. مهمست که بدانیم در کشورمان جوانانی هستند که خود سرمایه هستند اما سرمایه مادی یا تهیه کننده ندارند و یا شاید مسیر معرفی آنها به مخاطب وجود ندارد اما صداهای خیلی فاخری دارند و احتیاج به تریبونی دارند که صدای خودرا به مردم برسانند.
تهیه کننده «آوای جادویی» در آخر اشاره کرد: تعداد این جوانان کم نیست. هر کدام از این هنرمندان می توانند در بازار اقتصادی کشور موثر باشند و سلیقه موسیقیایی مخاطب را در کنار خیلی از خواننده های شناخته شده و خوب کشورمان از محتوای ضد ارزش و هجویات دور کنند. اگر هر کدام از این استعدادها بتوانند جایگاه خودرا در تخصص شان پیدا کنند سبب اشتغال گروههای مختلف و ارتزاق خیلی از افراد پیرامون خود می شوند. فکر می کنم تکرار برنامه هایی از قبیل «آوای جادویی» هم از جهت نمایشی و جلب رضایت مخاطب و ساختن لحظه هایی قشنگ و جذاب برای مردم مفیدست و هم از این جهت که بار فرهنگی و مثبتی در جامعه دارد.
به گزارش آبی طرح به نقل از ایسنا، پخش مسابقه استعدادیابی موسیقی «آوای جادویی» که تولید آن در سال ۱۴۰۰ شروع شده بود با تاخیری بیش از یک سال از ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ در پلت فرم فیلم نت شروع شد. فصل اول این مسابقه اکنون به مراحل پایانی اش رسیده است.




منبع:

1402/04/06
09:29:04
5.0 / 5
299
تگهای خبر: آموزش , آهنگ , آهنگساز , تخصصی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است