گفت وگو با آهنگساز سریال برادر جان

در اردیبهشت موسیقی نیستیم اما

در اردیبهشت موسیقی نیستیم اما آبی طرح: یك آهنگساز می گوید: قبول دارم در اردیبهشت موسیقی نیستیم اما باور دارم اگه یك قطره گلاب اصل به مردم بدهیم آنها گلستان هویت و اصالت موسیقی ایرانی را كشف می كنند.


فرید سعادتمند - آهنگساز - در گفت و گو با ایسنا اظهار می كند: ذائقه موسیقایی مردم در حال عوض شدن است؛ البته به اعتقاد شخصی من این دوران گذراست كه باید از سر گذرانده شود. قبول دارم در اردیبهشت موسیقی نیستیم اما باور دارم اگه یك قطره گلاب اصل به مردم بدیم آنها گلستان هویت و اصالت موسیقی ایرانی را كشف می كنند. باید دید چه كاری كرده ایم كه گوش های مردم از موسیقی خوب فاصله گرفته است. با همه این احوالات بازهم قطعات خوب تولید می شود اما نسبت به گذشته حجمش پایین تر است.
او درباره ماندگاری یك قطعه در ذهن مردم بیان می كند: ساختار ملودی، ترانه، اجرای خواننده، تنظیم و اركستراسیون، حتی فضای حاكم بر جامعه در ماندگاری یك قطعه می تواند تأثیرگذار باشد. از طرفی مرور زمان قضاوت خواهد كرد؛ یك هنرمند همیشه باید از خودش بپرسد در كجای جهان ایستاده و علاوه بر حساسیت به قطب نما باید به تقویم هم دقیق نظر كند. بعنوان مثال سال ها پس از كه من سریال «ارمغان تاریكی» را كار كردم، از این اثر استقبال بیشتری شد.

یك آهنگساز حتی یك سوم از موسیقی فیلم را نمی تواند با اركستر ضبط كند
سعادتمند كه موسیقی متن و تیتراژ سریال «برادر جان» را آهنگسازی كرده، می گوید: در حوزه موسیقی متن فیلم و سریال ما آهنگسازان خیلی خوبی داریم اما در این میان دغدغه های مالی وجود دارد؛ یعنی نمی توانند آثارشان را به شكل ایده آلی ارائه نمایند. این به نگاه مدیریتی برمی گردد كه به موسیقی فیلم و سریال توجه بیشتری كنند و قطعاتی كه آهنگسازان می نویسند به بهترین شكل نمایش شود، یعنی حداقل آهنگساز بتواند قطعات را با اركستری مناسب اجرا و ضبط كند.
او اضافه می كند: البته زمانی آثار درخشانی مانند «سربداران»، «بوعلی سینا»، «هزار دستان» یا حتی «شب دهم» نمایش شدند، ولی كم كم با نگاه های مدیریتی غلط و نازل به موسیقی شاهد این هستیم كه امروز یك آهنگساز حتی یك سوم از موسیقی فیلم را به سبب هزینه های زیادش نمی تواند با اركستر ضبط كند. متولیان امر هم كه فقط درصدد انجام كارشان هستند. امروزه می بینیم برخی آهنگسازان درجه یك به سبب این گونه مشكلات دیگر كار نمی كنند.
این آهنگساز درباره سریال «برادر جان» كه در ماه مبارك رمضان روی آنتن شبكه سوم سیماست اظهار می كند: موسیقی متن برای من بسیار حائز اهمیت بوده و هست. سوژه سریال «برادر جان» را دوست داشتم؛ در مقطعی متوجه شدم باید از موسیقی دستگاهی ایران در موسیقی متن این سریال استفاده كنم و به سمت چهارگاه و شوشتری رفتم كه مقداری جسارت می خواست، حتی در نوع سازبندی و اركستراسیون نیز این مساله را در نظر گرفتم.
او معتقد است: تیتراژ ابتدایی، موسیقی متن و تیتراژ پایانی یك سریال باید یك انسجام درونی داشته باشند و می گوید این را در كارهایش رعایت می كند.

امیدوارم اساتید برجسته موسیقی حضور پررنگ تری در این حوزه داشته باشند
سعادتمند همین طور در بخش دیگری از صحبت هایش بیان می كند: مغز انسان یك سیستم مدیریتی یك جهته و ساده است؛ درست شبیه یك خط تولید، اینجا كیفیت مواد اولیه موجب مرغوبیت می شود. ای كاش ما آگاهانه تر موسیقی را برای شنیدن انتخاب نماییم. باور كنید از ملودی ذهن آدم ها و زمزمه هایشان می شود آنها را شناخت و فهمید.
وی همینطور می گوید: درانتها امیدوارم اساتید برجسته ای مانند فرهاد فخرالدینی و احمد پژمان مجید انتظامی و … حضور پررنگ تری در موسیقی داشته باشند و به عرصه فعالیت بازگردند؛ حضور این اساتید خیلی مهم می باشد.



1398/03/01
23:41:36
5.0 / 5
3768
تگهای خبر: آنتن , آهنگ , آهنگساز , اركستر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است