گفت وگو با مهدی قاسمی ـ رهبر گروه كُر شهر تهران

فریاد بلند مظلومیت موسیقی كلاسیك در مقابل پاپ

فریاد بلند مظلومیت موسیقی كلاسیك در مقابل پاپ به گزارش آبی طرح گروه كُر «شهر تهران» مقرر است ۲۵ مرداد ماه گزیده ای از ترانه های نوستالژیك بین المللی سال های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۰ میلادی را در تالار وحدت به روی صحنه ببرد. در همین راستا ایسنا تصمیم گرفت مصاحبه ای با مهدی قاسمی، رهبر اركستر كه از سال ۱۳۷۸ این گروه را تاسیس كرده داشته باشد تا پرسش هایی را درباره ی نحوه كار آنها و میزان آشنایی مردم با این سبك از موسیقی مطرح كند.


تاریخچه موسیقی كرال در ایران به دهه ۲۰ بازمی گردد، در همین راستا از قاسمی درباره جایگاه كنونی موسیقی كرال در ایران سوال كردیم. او پاسخ داد: خوشبختانه دید و شناخت مردم نسبت به این سبك از موسیقی رو به بهبود است. در سال ۷۸ كه این گروه را تشكیل دادیم، بجز ما تنها دو گروه كُر دیگر در تهران فعالیت داشت كه دولتی بودند. یكی از آنها وابسته به صدا و سیما و دیگری به تالار وحدت بود. در آن زمان گروه های كر دیگری به سبك ما تشكیل شده بود كه عمر طولانی نداشتند و بعد از یكی دوتا كنسرت منحل می شدند. ولی هم اكنون حداقل چهار یا پنج گروه كر ثابت و خوب در تهران داریم كه هر كدام جایگاه و سبك خویش را پیدا كرده اند. وقتی گروه های كری كه در چند ساله اخیر اضافه شده اند، ثابت مانده و منحل نشده اند، می توان اظهار داشت كه مخاطب خویش را دارند و اگر مخاطب نداشتند تشكیل نمی شدند و پایدار نمی ماندند.


وی در ادامه به توجه بیشتری كه نسبت به موسیقی پاپ در كشور وجود دارد، اشاره نمود و اظهار داشت: موسیقی كلاسیك در ایران نسبت به موسیقی پاپ گرفتار مظلومیت است. بعنوان نمونه كنسرت یك بند مطرح پاپ را در مقایسه با یك گروه موسیقی كلاسیك خیلی خوب كه دارای نوازندگان حرفه ایست، در نظر بگیرید. در نتیجه خواهید دید كه به علل فرهنگی و اجتماعی مختلف همه بلیط های كنسرت پاپ به فروش خواهند رسید.
مقرر است این گروه در كنسرت ۲۵ مرداد خود ترانه های نوستالژیك جهانی را از گروه های مختلفی همچون كویین، استینگ، آبا و... اجرا نماید. تمرین این كنسرت از فروردین ماه شروع شده است. رهبر این گروه درباره دلیل انتخاب این ترانه ها و این سبك از اجرا بیان كرد: روند كاری ما همیشه به این صورت بوده كه همه نوع ادبیاتی را اجرا كنیم؛ یعنی در سال های فعالیت خود موسیقی كلاسیك غربی را از دوره باروك تا دوره معاصر اجرا كرده ایم. همینطور در اجراهای خود قطعات محلی و معاصر ایرانی داشته ایم و حتی به اجرای آثار منتخب دانشجویان هم پرداخته ایم و كارمان مختص به یك سبك نبوده است. درواقع همه گروه های موسیقی فعال، متنوع كار می كنند؛ حتی اركستر سمفونیك لندن هم آثار كویین را اجرا كرده است.
او افزود: البته امكان دارد بعضی از گروه های كُر دیگر تنها كلاسیك، فولك یا... اجرا كنند؛ ولی رویكرد ما از ابتدا این بوده كه همه چیز اجرا نماییم بگونه ای كه شاخص گروه ما چند سبكی بودن آن است.



قاسمی در انتها درباره برنامه كاری آینده گروه «كُر تهران» اظهار داشت: یك آلبوم در دست تهیه داریم كه آثار آهنگسازان معاصر ایرانی همانند احمد پژمان، محمدسعید شریفیان، امیر اسلامی و... را در آن كار كرده ایم. در زمستان اواسط دی ماه هم احیانا برای دو شب در تالار وحدت اجرا نماییم. سبك این كنسرتمان كلاسیك خواهد بود و یك قطعه از بتهوون را همراه با اركستر در آن اجرا خواهیم كرد. همینطور یك قطعه از یك آهنگساز قرن بیستمی انگلیسی و احیانا یك قطعه ایرانی هم با كُر و اركستر اجرا نماییم.



1398/05/24
08:48:53
5.0 / 5
3593
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است