جشنواره فرهنگ اقوام در گنبدكاووس نمایش وحدت و هنر ایرانی

جشنواره فرهنگ اقوام در گنبدكاووس نمایش وحدت و هنر ایرانی آبی طرح: برگزاری سیزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام به میزبانی گنبدكاووس، فرصتی مناسب برای نمایش وحدت و جلوه هایی از شكوه هنر مردم سختكوش و هنردوست ایران زمین برای علاقه مندان به گذران ساعاتی شاد و مفرح در استان گلستان است.


وحدت آفرینی در بین اقوام و مذاهب مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران در ۴۰ سال قبل بشمار می رود و بخش كوچكی از هنر دست و اتحاد و برادری حاكم بر اقوام مختلف ایران زمین شامل فارس، كرد، لر، آذری، سیستانی، بلوچ، عرب و تركمن و حتی قزاق هایی كه در این سرزمین سكونت دارند با برگزاری رویدادهای فرهنگی مانند جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین به معرض نمایش گذاشته می شود.
جشنواره فرهنگ اقوام فرصتی را فراهم نموده تا برای ۱۳ سال متوالی شاهد به نمایش درآمدن قسمتی از هنردست، نوای جاودانه موسیقی كهن و غذاهای لذیذ ساكنان ایران زمین همراه با نشان دادن وحدت و همدلی آنان در استانی كه به سبب میزبانی از ۱۶ قومیت بعنوان نگارستان ایران شناخته می شود باشیم؛ استانی كه مردم آن هر سال پرشورتر از سال پیش از این رویداد فرهنگی استقبال می كنند و امسال نیز با وجود بارندگی و سرمای هوای روزهای اخیر، استقبال مردم از این جشنواره به میزبانی گرگان و گنبدكاووس چشم گیر بوده و نشان دهنده ارج گذاری گلستانی ها به هویت غنی ایرانی ه است.
هنرمندان ۳۱ استان بعد از چهار روز اجرای برنامه های فرهنگی هنری و ارائه خدمات در ۲۰۰ غرفه شامل صنایع دستی، هنرهای سنتی، سوغات، غذاهای سنتی، سیاه چادرها، آلاچیق عشایر و روستاها در سیزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام ایران زمین به میزبانی گرگان، از یكشنبه شب هفته جاری ( ۲۶ آبان ) با حضور در گنبدكاووس در سومین دوره این جشنواره در گنبدكاووس حاضر شدند كه برمبنای مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا می توان گفت استقبال مردمی از این رویداد فرهنگی و وحدت آفرین از همان ساعات آغازین خوب و قابل توجه بوده است.
با هماهنگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، مجریان جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام هر ساله بوسیله فراخوان از هنرمندان صنایع دستی، روستاییان و عشایر و گروه های موسیقی برتر استان های مختلف كشور و این استان در چند بخش موسیقی سنتی و آیینی، صنایع دستی، سوغات و بوم گردی روستایی و عشایری دعوت می كنند تا بخش كوچكی از هنر خودرا برای مردم این دیار به نمایش بگذارند كه بگفته مریم آق آتابای رئیس میراث فرهنگی گنبدكاووس امسال هنرمندان ۲۵ استان جهت شركت در جشنواره فرهنگ اقوام در این شهرستان گردهم آمده اند.
مشاهدات خبرنگار ایرنا از حال و هوای این جشنواره در گنبدكاووس گویای استقبال بسیار عالی مردم از آن است و كسانی كه قصد حضور در جشنواره فرهنگی اقوام در گنبدكاووس را دارند باید فكری برای پارك خودرو خود بكنند چونكه دو طرف خیابان منتهی به محل برگزاری در مجموعه ورزشی المپیك توسط وسایل نقلیه بازدیدكنندگان اشغال شده و نشان میدهد كه سرمای هوا هم نقشی در كمرنگ كردن استقبال مردم از این برنامه ملی نداشته برای اینكه مردم به دنبال شادی و نشاط هستند و حضور در این جشنواره بطور قطع خلق كننده ساعاتی مفرح و شاد برای آنان خواهد بود.
نخستین نكته قابل توجه پیش از ورود به محل برگزاری این جشنواره در گنبدكاووس، هیجان حاصل از شنیدن صدای موسیقی سنتی و ساز و دهل هنرمندان ایران زمین است كه در داخل سالن اصلی و محوطه مشغول اجرای برنامه زنده هستند و حتی برخی بازدیدكنندگان را می توان در بین این هنرمندان مشاهده كرد كه با در دست گرفتن چوب همراه با آنان به اجرای برنامه می پردازند و لبخند را بر لبان خانواده های حاضر می آورند.
بدون تردید جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام، فارغ از هرگونه حب و بغض و یا نگاه قومیتی و سیاسی، زیبایی ها و جلوه های خاص از هنردست ایرانی و وحدت و همدلی را به نمایش می گذارد كه نمی توان به راحتی از كنار این زیبایی ها، شادی و نشاط انبوه بازدیدكنندگان گذشت، جمعیت در هر بخش جشنواره موج می زند و این خود عاملی برای ترغیب بازدیدكننده برای تماشای بهتر و صرف وقت بیشتر است تا زیبایی های پیدا و پنهان آداب و رسوم و نیز فرهنگ اقوام و هنرمندان را بهتر ببیند.
بیشترین علاقه مندی بازدیدكنندگان به موسیقی زنده و بخش گردشگری
موسیقی سنتی و آیینی تلفیقی از صدای خواننده، نوع اجرا و حركات موزون به صورت همزمان است كه فرهنگ و آیین كهن نقاط مختلف ایران زمین را معرفی می كند و هیچ گروه موسیقی سنتی را نمی توان برتر از دیگری قلمداد كرد چونكه شنیدن اجرای همه این گروه ها روح انسان را به عرش برده و هیجان ناشی از آن قابل وصف نیست و وجود این صفات باعث شده تا بیشترین تجمع و حضور مردمی در جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در گنبدكاووس را در سالن اجرای موسیقی زنده شاهد باشیم.
حضور گروه های سنی مختلف از كودك تا سالمند در سالن اجرای موسیقی زنده اقوام با مفهوم وحدت آفرینی، گواه دیگر بر پرطرفدار بودن این رشته در بین مردم است و مردم همواره به دنبال شركت در مراسم و برنامه های این گونه برای تغییر روحیه و ثبت خاطرات خوش برای خود و خانواده هایشان هستند.

بیشترین بازدیدكنندگان مربوط به سالن اصلی مجموعه ورزشی المپیك گنبدكاووس كه به اجرای موسیقی سنتی و آیینی ۲۰ گروه هنرمند كشوری اختصاص یافته و غرفه های بخش گردشگری روستایی و عشایری می شود كه این نشان از آن دارد مردم در اولین مرحله به دنبال افزایش شادی و نشاط و خلق كردن ساعاتی خوش هستند و در مرحله بعدی به سراغ خرید صنایع دستی و سوغات می روند.
در بخش گردشگری روستایی و عشایری نیز اقوام مختلف از سراسر ایران اسلامی با پوشیدن لباس های رنگارنگ خود و به نمایش گذاشتن قسمتی از فرهنگ و آداب و رسوم شان، زیبایی خاصی به جشنواره داده و توانسته اند با برگزاری چادرهای عشایری و خانه های روستایی و پخت انواع غذاها، نان و شیرینی سنتی مردم زیادی را به سمت خود جلب كنند.
سرمای هوا هم در افزایش علاقه مندی مردم برای خرید غذاهای سنتی و آش گرم اقوام مختلف در غرفه های روستایی و عشایری نقش داشت و در كنار آن می توان شاهد خرید خوراكی های ترش و لواشك های محلی مورد علاقه كودكان نیز بود.
اجرای موسیقی سنتی در كنار خانه های روستای و یا چادرهای عشایری از دیگر بخش های جذاب حوزه گردشگری بود كه گروه های مختلف مردم را نیز به همراهی با آوای موسیقی اقوام تشویق می كرد.
غرفه داران بخش گردشگری با قدردانی از برگزاری جشنواره های این چنینی با هدف معرفی بهتر اقوام ایران زمین و تحكیم وحدت اعتقاد داشتند اگر محوطه خانه های روستایی آسفالت می شد بهتر بود چونكه در حالت عادی با تردد مردم شاهد بلندشدن خاك هستیم و در زمان بارندگی با ایجاد گل و لای تردد برای بازدیدكنندگان سخت تر می شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدكاووس می گوید: در بخش گردشگری روستایی و عشایری جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین در این شهرستان، زندگی و معیشت اقوام بومی ایرانی با حفظ اصالت در لباس محلی و معماری سنتی، زبان و گویش همراه با پخت غذاهای سنتی در ۶ خانه روستایی، ۱۵ چادر عشایری و ۱۲ آلاچیق تركمنی به نمایش درآمده است.
مریم آق آتابای با قدردانی از استقبال بسیار عالی مردم اضافه كرد: علاوه بر نصب بنر و تبلیغات صدا و سیما، با انجام هماهنگی لازم و استفاده از یك خودرو و بلندگو و چرخیدن در سطح شهر مردم را به روش سنتی جهت شركت در این رویداد مهم فرهنگی و وحدت آفرین دعوت كردیم.
مشاهده جذابیت های فرهنگی اقوام با حضور در غرفه های صنایع دستی و سوغات
هنرمندان سراسر كشور با برگزاری ۴۵ غرفه صنایع دستی محصولات زیبا و جذاب قومیت های مختلف از كیف و كفش چرم، پوشاك محلی، انواع زیورآلات، ظروف دست ساز تا انواع گلیم، قالیچه و پارچه های ابریشمی و نمدی، تابلوها و مجسمه های چوبی معرق كاری را برای فروش عرضه نموده اند كه تا به امروز شاهد استقبال بسیار عالی مردم از این غرفه ها بوده ایم.
صنایع دستی زنان و مردان ایران اسلامی نماد فرهنگ اصیل و تاریخ كهن و هنر بی مثال مردم این سرزمین است كه به دست پرتوان صنعتگران، هنرمندان و بافندگان اقوام مختلف تولید شده و برگزاری جشنواره فرهنگ اقوام در چند سال متوالی فرصت بسیار خوبی برای معرفی این ظرفیت های بی بدیل در سایه وحدت حاكم بر اقوام مختلف ایران اسلامی فراهم نموده است.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدكاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ابزار خرسندی به خاطر زندگی در استانی كه به نگارستان اقوام مشهور است اظهار داشت: ۵۰ هنرمند كشوری و ۶۰ هنرمند از شهرستان های مختلف استان در این جشنواره چهار روزه اجرای برنامه دارند كه ۳۲ نفر از این هنرمندان اهل شهرستان گنبدكاووس هستند.
آق آتابای اضافه كرد: ۲۵ استان كشور با برگزاری غرفه در این جشنواره، صنایع دستی، آداب و رسوم، سوغات و غذاهای محلی خودرا در معرض نمایش گذاشتند تا بتوان با معرفی خوب این ظرفیت های هنری بیشتر از گذشته برای احیای آنها كوشش كرد.
وی اشاره كرد: همین طور می توان این جشنواره را نمادی از وحدت حاكم بر اقوام ایران اسلامی به ویژه استان گلستان دانست كه سال های سال است كه زندگی مسالمت آمیز در سایه دوستی و برادری را در كنار هم تجربه می كنند و هیچ گاه پشت هم را خالی نكرده اند.
به گفته وی، این جشنواره فرصتی را فراهم نمود تا میهمانان كشوری با حضور در شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدكاووس در شرق استان گلستان با اقوام، فرهنگ ها، آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری مختلف آن همچون برج قابوس بعنوان بلندترین برج آجری جهان، شهر تاریخی جرجان، امامزاده یحیی بن زید (ع)، سه تالاب بین المللی، گمرك و بازارچه مرزی بهتر آشنا گردند.
استان های مختلف كشور با برگزاری ۴۷ غرفه در این جشنواره انواع و اقسام خوراكی ها و شیرینی های سنتی و رنگارنگ مانند گز، سوهان، باقلوا، عسل و شكلات های مختلف، عرقیات گیاهی و ادویه و نیز انواع ترشی و لبنیات محلی سوغات اقوام ایران اسلامی را هم برای عرضه ارائه كرده اند كه همه روزه تا ساعات پایانی شاهد حضور جمعیت زیادی در این غرفه ها برای خرید هستیم كه نشان از علاقه مردم به این محصولات خوشمزه دارد.

غرفه داران بخش سوغات كه به ادعای خودشان بر طبق محل قرار گرفتن برای اجاره هر غرفه در مدت چهار روز حضور در جشنواره فرهنگ اقوام در گنبدكاووس بین ۱۰ تا ۳۵ میلیون ریال پول پرداخت كرده اند، امیدوارند با این سطح از استقبال مردمی در این چند روز بتوانند فروش قابل توجهی داشته باشند.
به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدكاووس غرفه های بخش سوغات با هماهنگی بخش خصوصی دایر شده و غرفه داران اجاره را به پیمانكار پرداخت می كنند اما سایر بخش ها به صورت رایگان در اختیار غرفه داران قرار گرفته است.
سیزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام از ۲۱ تا ۲۴ آبان در گرگان انجام شد و در ادامه، گنبدكاووس از ۲۶ آبان به مدت چهار روز میزبان این جشنواره است و چهارشنبه شب (۲۹ آبان) مراسم اختتامیه آن در مجتمع ورزشی المپیك این شهرستان برگزار می گردد.



منبع:

1398/08/29
09:25:25
5.0 / 5
3995
تگهای خبر: جاذبه , جشنواره , خدمات , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است