پیشبینی سیمرغ بازیگری زن دشوار می باشد

پیشبینی سیمرغ بازیگری زن دشوار می باشد به گزارش آبی طرح كارشناس رسانه، اظهار داشت: جشنواره سال جاری بازیگرانی چون فرامرز قریبیان یا پیمان معادی می توانند كاندیدای سیمرغ بشوند ولی درباره خانم ها این پیشبینی دشوار می باشد.



به گزارش روابط عمومی برنامه «نقد سینما »، این برنامه تلویزیونی به تهیه كنندگی یوسف بچاری، در هشتمین روز از برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، با حضور منتقدان و كارشناسان مختلف به روی آنتن شبكه پنج رفت.

در نخستین بخش این برنامه محمد كلهر (دبیر هنری خبرگزاری فارس) و پریسا ساسانی (خبرنگار سینما) با آرش خوش خو درباره رویدادها هشتمین روز جشنواره گفتگو كردند.

كلهر اظهار داشت: روز جمعه روز خیلی شلوغی برای جشنواره فیلم فجر بود اما جشنواره هفته رو با یك روز(شنبه) آرام آغاز كرد و فیلم های «تعارض»، «پدران» و «من می ترسیم» در سالن سینمای رسانه نمایش داده شد و روز آرامی را پشت سر گذاشتیم.

او افزود: عوامل فیلم «تعارض» به احترام اصحاب رسانه، ایستادند و خبرنگاران و روزنامه نگاران را تشویق كردند، اتفاق ویژه امروز (شنبه) حضور صالحی وزیر ارشاد در سینمای رسانه بود كه در پاسخ به سؤالی درباره فیلم «خروج » گفتند كه جشنواره باید محل همدلی و همگرایی باشد و ما اگر سلیقه ما نباشد ناراحت نیستیم.

این خبرنگار اضافه كرد: مطلب دیگر بحث سینماهای مردمی و آرای مردمی بود كه مسئول شمارش آراء اذعان كردند كه ما در ۳۴ سینما شمارش آرا داریم و تمام ۲۱ فیلم را شمارش می نماییم البته فیلمی مانند «خورشید» در این رأی گیری حضور ندارد به علت نرسیدن و هیچ بحث مهندسی مطرح نیست و تا روز آخر هم تمام رأی ها را می شماریم.

آرش خوش خو هم در ادامه اظهار داشت: درباره آرا مردمی این نكته هم قابل توجه است كه آرای بالای مردمی به یك فیلم در جشنواره الزاماً به معنای تضمین فروش بالای فیلم در گیشه نیست. مثلاً سال گذشته ما فیلم «تختی» را داشتیم كه تا روزهای آخر جزو آرای بالابود ولی بعداً فروش خوبی نداشت، یعنی تماشاگری كه می آید جشنواره فجر سلیقه اش با تماشاگری كه بعداً می آید فیلم را می بیند یكی نیست.

پریسا ساسانی دیگر خبرنگار حاضر در این برنامه در ارتباط با آرای مردمی افزود: اساساً جشنواره غیرقابل پیشبینی است چون ما در طول این جشنواره وقتی كه اسم كارگردانی را می شنیدیم چشم اندازی از كاری كه تولیدشده نداشتیم. مثلاً من می دانستم كه محمد كارت در سینمای كوتاه و مستند موفق بوده ولی فكر نمی كردم كه «شنای پروانه» بتواند ورود خیلی خوبی به سینمای اجتماعی باشد روز اول در سینمای مطبوعات همه رو شگفت زده كرد.

او اضافه كرد: حضور رسول صدر عاملی بعنوان تهیه كننده این فیلم خیلی مهم می باشد اما بهرحال فیلم های كوتاه محمد كارت در این فیلم دیده می شد. نكته دیگر تنوع در سوژه ها، كارگردانی ها و بازی ها، مثلاً جواد عزتی و هادی حجازی فر خیلی بازی های متنوعی داشتند از فیلم «شنای پروانه» تا فیلم شاعرانه و عاشقانه خیلی خوب « آتابای » نیكی كریمی در این جشنواره دیده می شود. البته مثل همیشه جای سینمای كودك در جشنواره خیلی خالی بود و حضور این سینما می توانست مجموعه ژانرها را كامل كند.

خوش خو در ادامه بیان نمود: شاخص هایی در جشنواره امثال است كه به نظرم خیلی باید موردمطالعه قرار بگیرد مثل مساله خانواده، مساله پدران و بزهكاری های اجتماعی به نظرم این ها مسائلی است كه پس از جشنواره باید موردبررسی قرار بگیرد.

او افزود: یكی از نكته های جشنواره سال جاری كمبود نقش آفرینی های زنانه است البته سال گذشته هم همین مشكل بود كه حضور شاكردوست این نقص را پوشش داده بود.

كلهر در ادامه اظهار داشت: دقیقاً چون بازیگران مرد جشنواره مثلاً آقای قریبیان یا پیمان معادی می توانند كاندیدای سیمرغ بشوند ولی درباره خانم ها این پیشبینی دشوار می باشد به شخصه من از بازیگران خانم بازی شاخصی ندیدم.

در این ادامه برنامه « نقد سینما» آرش خوش خو، امیر مافی و خدایار قاقانی درباره فیلم «آتابای» گفتگو كردند.

آرش خوش خو اظهار داشت: نمایش این فیلم جزو غافلگیری های روز جمعه بود و خیلی ها ازجمله خود من این فیلم را دوست داشتند.

خدایار قاقانی منتقد میهمان این برنامه هم بیان نمود: من فكر می كنم كه یكی از متفاوت ترین كارهای خانم كریمی را دیدیم و می خواهم بگویم كه شما خیلی در اقلیت نیستید. می توانم بگویم تعجب برانگیز بود این فیلم، خیلی امیدوار نبودم كه این فیلم در این سطح باشد بخصوص اینكه فضای این فیلم خیلی نزدیك است به فضای امروز جامعه، «آتابای» دارد درباره عصبیتی كه در جامعه است صحبت می كند.

مافی هم در ادامه این بحث اظهار نمود: این فیلم در آثار خانم كریمی قابل توجه است. به نظر من هادی حجازی فر در ساخته شدن این فیلم خیلی تأثیرگذار است. فیلم آرامی است و جاهایی كند می شود و فكر می كنم كه این سبب می شود كه مخاطب از فیلم فاصله بگیرد، فیلم هایی كه ما سال جاری در جشنواره دیدم را من بعنوان « سینمای انكار» توصیف می كنم. سینمای انكار یعنی طرد وضعیت موجود ما. سال جاری با فیلم هایی مواجه بودیم كه فیلم سازها در آنها به وضع موجودی كه تصویر كردن تاختند اما با توجه جهان بین و شناختشان نتوانستند وضع آتی ای را متصور بشوند، فقط انكار كرده و وضعیت موجود را طرد كردند، «آتابای» از این قاعده مستثنا بود یعنی به هیاهوی زمانه كاری نداشت و سوژه را به جایی دور برده بود و داستانی عاشقانه را تعریف كرده. بازی هادی حجازی فر را دوست داشتم اینكه فیلم به زبان تركی ساخته شده بود به نظرم مشكلی نداشت و خوب بود همچنان نمی دانم چرا جواد عزتی این قدر سال جاری فیلم بازی كرده است!

آرش خوش خو در ادامه اضافه كرد: من فكر می كنم فیلم «آتابای» در كنار فیلم های عاشقانه و شاعرانه ای كه در این سالها ساخته شده است كه هرچند سال یك مرتبه یكی از این ها ایجاد می شود. مثل «پله آخر»، «چیزهایی هست كه نمی دانی»، «در دنیای تو ساعت چند است» و «باغ های كندلوس». فیلم هایی كه یك فضای انتزاعی و جدا از فضای امروزی به وجود می آورند. اما این فضای كه به وجود می آورند انگار كه یك تنفسی است برای ما به دوراز ماجرای قمار، دلار و مواد مخدر و این ها تا بفهمیم چیزهای مهم تری هم در زندگی وجود دارد.

این روزنامه نگار افزود: كارگردانی فیلم هم یك هارمونی مناسبی دارد كه پس از آخر فیلم در ذهن مخاطب ادامه پیدا می كند و استفاده از زبان آذری فضاسازی خوبی برای فیلم به وجود می آورد.

قاقانی در ادامه این بحث اظهار داشت: این فیلم خیلی فیلم جزئیات و خیلی دقیق است و همه اجزای فیلم به هم ارتباط دارند، قرینه های گوناگونی در فیلم است كه جزئیات فیلم را كامل می كند. من با این ایده « فضای انكار» موافقم و حتی این فضا به نقد ما هم واردشده و یك عده ای نشسته اند همه چیز را از بیخ و بن می زنند و می گویند هیچ چیز خوب نیست مثلاً یكی ایراد گرفته بود چرا زبان این فیلم تركی است بعد من این پرسش را داشتم مگر تو فیلم خارجی نمی بینی ؟

در بخش بعدی این برنامه تلویزیونی امیر مافی و محسن بیگ آقا درباره فیلم «تعارض» گفتگو كردند.

مافی در مورد «تعارض» اظهار داشت: فیلم عجیبی بود.

بیگ آقا هم بیان نمود: با شروع نیمه دوم جشنواره این فیلم، فیلم پیچیده ای است، فیلمی بود كه من را سرحال آورد و كارگردان آن عضو انجمن منتقدان است. به نظرم فیلم هایی كه منتقدان می سازند شاید فیلم های بدی باشد اما هیچ گاه مبتذل نیست و همیشه حرفی برای گفتن دارند. كارگردان این فیلم به سراغ یك پروژه بسیار پیچیده ای رفته و ریسك بسیار بزرگی بوده است، بازی رضا بهبودی هم خیلی خوب بود.

مافی هم افزود: «تعارض » فیلمی است كه خیلی می شود درباره آن صحبت كرد، این فیلم دكوپاژ خاصی دارد وازدید دوربین های مداربسته ما همه چیز را می بینیم. امروز جهان به علت پیشرفت تكنولوژیكی كه وجود دارد و نسل چهار و پنج اینترنت و اینترنت اشیاء، همه چیز در حال رؤیت شدن است، وقتی همه چیز مرئی بشود مفهوم خودش را از دست می دهد. فیلم «تعارض» ازاین جهت برای من اهمیت دارد، چونكه ما با فیلمی مواجه هستیم كه هیچ جای پوشیدن ندارد. می خواهد نشان بدهد كه بشر امروز زیر دوربین های گوناگونی قرارگرفته، كه این چشم ها به علت تكنولوژی پیشرفته اینترنت امكان این رادارند كه ما را در مقابل چشم های بی شماری كه در اقصی نقاط جهان وجود دارند، ما را مرئی كنند. هرچقدر ما مرئی تر باشیم مبتذل تر می شویم. «تعارض» ازاین جهت برای من فیلم قابل توجهی است و به نظرم كار خوبی است هرچند در اكران عمومی ممكنه مخاطب عام را جلب نكند.

در بخش آخر برنامه « نقد سینما» فیلم «پدران» نقد و بررسی گردید.


1398/11/20
14:39:34
5.0 / 5
4008
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است