نگاهی به حاشیه های روز پایانی اجراها در جشنواره موسیقی فجر

نگاهی به حاشیه های روز پایانی اجراها در جشنواره موسیقی فجر به گزارش آبی طرح جشنواره موسیقی فجر در حالی بعد از ۷ روز اجرای رسمی، شامگاه چهارشنبه به ایستگاه پایانی رسید كه بعضی از اجراها با حاشیه ها و اتفاق هایی همراه بودند.


به گزارش آبی طرح به نقل از ایسنا، جشنواره موسیقی فجر بعد از ۷ روز اجرای رسمی شامگاه چهارشنبه به پایان رسید. در هر یك از شب های جشنواره؛ ۱۲ كنسرت موسیقی در ۱۰ سانس، به روی صحنه رفتند كه بعضی از آنها با حاشیه ها و اتفاقاتی همراه بودند.
خبرنگار ایسنا در این گزارش مروری دارد بر مهمترین اتفاق ها و حاشیه های روز پایانی جشنواره موسیقی فجر.



تالار وحدت
این سالن در ۲ سانس با اجرای اركستر ملی همراه بود و برخلاف شب های گذشته این اجراها با تاخیر همراه بودند. در سانس اول جایگاه ویژه ای كه برای حضور اهالی رسانه در نظر گرفته شده بود، توسط افراد دیگری پر شده بود؛ تا جایی كه بعضی از خبرنگاران به سالن همكف رفته و در صندلی های خالی آنجا نشستند.
در سانس نخست تالار وحدت، اجرای سالار عقیلی و قطعاتی كه برای ایران خواند با استقبال خوبی مواجه گردید. در این اجرا قطعه بی كلامی هم به سردار قاسم سلیمانی تقدیم شد. همینطور رئیس دفتر رئیس جمهور هم به این اجرا آمد و با آخر كنسرت، به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.




اما در سانس دوم تالار وحدت دیگر جایی حتی در همكف هم برای خبرنگاران نبود و نمایندگان رسانه ها مجبور بودند برای پیدا كردن یك صندلی خالی برای نشستن مدتها منتظر بمانند. كنسرت پرواز همای برخلاف خیلی از اجراهای چند شب اخیر تالار وحدت شب گذشته با استقبال مخاطبان روبه رو شده بود و تعداد انگشت شماری صندلی خالی وجود داشت. در این اجرا قطعاتی از مولوی، سعدی و دیگر شاعران مطرح ایرانی خوانده شد.





تالار رودكی
در شب پایانی اجراها در تالار رودكی، حسین ضروری خواننده و سرپرست گروه آوای شفق، اجرا در این تالار را «توفیق اجباری» عنوان نمود و خطاب به تماشاگران اظهار داشت: این سالن مناسب نمی باشد و اگر برنامه ریزی جشنواره این نبود ما مثل كنسرت قبلی و بعدی مان تالار وحدت را انتخاب می كردیم. اما در هر صورت مهم نیست كه كجا هستیم، مهم این است كه شما مقابل ما هستید.
در اواخر اجرا برگه ای به دست حسین ضروری رسید كه گویا توضیحی بود درباره انتقادش از تالار رودكی. ضروری بعد از خواندن این یادداشت عنوان نمود كه منظورش این نیست عوامل تالار رودكی با آنها مشكلی دارند بلكه از اینكه به سالنی كه ظرفیت گروهشان را ندارد زحمت داده اند، ناراحت است و عوامل تالار رودكی بسیار هم با آنها همكاری كرده اند.
در این اجرا مشكلات صدابرداری هم وجود داشت.




تالار رودكی در آخرین روز از سی و پنجمین جشنواره موسیق فجر و در دومین سانس خود میزبان دو گروه از بخش ساز و آواز بود. این اجرا هم همانند كنسرتهای وحدت در این شب با تاخیر رو به رو بوده است. در این اجرا هادی مظفری كمانچه می نواخت و مظفر شفیعی می خواند. فضای اجرای ساز و آواز مظفر شفیعی و هادی منتظری شاید برای مخاطب جوان كمی سنگین و یكنواخت به نظر می آمد اما در جایگاه موسیقی اصیل ایرانی و سنتی با ارزش و اثرگذار بود.
محمود مخدوم خواننده، محمد عشقی نوازنده سنتور و سهیل الله دادیان تنبك زن گروه بعدی بودند.
گروه مخدوم در زمینه موسیقی كلاسیك ایرانی دستگاهی فعالیت می كند و قطعات سازی كه در این اجرا نواخته شد همگی بر پایه بداهه هایی از پیش ساخته شده، اجرا شد و طرح آوازی هم بر همین اصل، بنا بر امكانات ساختاری دستگاه نوا تصنیف شده بود.





سالن سوره و اهدای نشان های هنری
در سانس اول این سالن در آخرین شب از جشنواره موسیقی فجر ۹۸، سالن سوره از دو گروه آذربایجانی میزبانی كرد؛ بخش اول این اجرا كه به عاشیق های تبریزی به سرپرستی حسن اسكندری اختصاص داشت، با بزرگداشتی نمادین از این هنرمند پیشكسوت در عرصه موسیقی نواحی همراه بود.
تقدیر نمادین از این هنرمند در حالی قبل از اجرا برگزار گردید كه جای خالی مسئولان جشنواره كاملا احساس می شد.




سالن سوره در سانس دوم میزبان گروه های هامون سیستان، ساحل مكران و موسیقی گلداز بود؛ سه گروهی كه در اجراهای متفاوت، نوای موسیقی سیستان و بلوچستان را در پایتخت زنده نگه داشتند.
در ابتدای این اجرا، با حضور سید محمد طباطبایی - دبیر شورای ارزشیابی هنرمدان، نویسندگان و شاعران - و محمد اله یاری - مدیركل دفتر موسیقی - نشان درجه یك هنری به حبیب الله قادر آتشگر، بركت شكل زهی، خداداد شكل زهی و محمد نور محب زهی (نوازندگان یا سازنده دونلی، سرنا و قیچك) اهداء شد.





سالن آزادی و موسیقی تلفیقی
در آخرین شب از سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، كنسرت گروه لیرا در بخش موسیقی تلفیقی به روی صحنه رفت. این گروه كه تابحال دو آلبوم «تهران - مریخ» و «هشت دقیقه و بیست ثانیه» را منتشر نموده است، در این كنسرت قطعاتی از این آلبوم ها و تعدادی قطعه منتشر نشده را اجرا كردند. صندلی های این اجرا حدودا پر شده بودند.






ظافر یوسف و منع عكاسان خبری
ظافر یوسف در شب آخر سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در حالی در بخش پاپ در ملاد نمایشگاه به روی صحنه رفت كه به درخواست او اجازه عكاسی به عكاسان رسانه های داخلی داده نشده بود.




به گزارش آبی طرح به نقل از ایسنا، سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر پنجشنبه (اول اسفند ماه) با اجرای یك كنسرت پاپ (بهنام بانی) و همینطور مراسم اختتامیه در تالار وحدت به كار خود آخر می دهد.



1398/12/02
14:05:49
5.0 / 5
3357
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است