فاضل لنكرانی:
حفظ جان از اهم واجبات است
آبی طرح: آیت الله محمدجواد فاضل لنكرانی رئیس مركز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به شیوع بیماری كرونا دركشور، حفظ جان خود و دیگران را از از اهم واجبات دانست.
وی در سخنانی پیرامون چگونگی وظایف دینی انسان دربلا و گرفتاری گفت: یكی از آثار و تبعات این بیماری كه امروز دركشور ما محقق شده، این است با شرایط موجود بنا به دستوری كه مسئولان بهداشت كشور دادند، نمازهای جمعه وجماعت و اجتماعات دعا تعطیل شده است و ما موظف به اجرای قانون هستیم.
وی اضافه كرد: در كلمات حضرت امیرالمؤمنین(ع) هست و شاید در كلمات ائمه دیگر هم باشد كه هیچ مستحبی نمی تواند با واجب مزاحمت كند. برای ما حفظ جان خودمان و دیگران از اهم واجبات است یعنی ما وقتی به فقه مان بازگشت می نماییم یكی از واجباتی كه برای انسان در كنار وجوب نماز، روزه و حج، یكی از واجبات حفظ جان انسان می باشد.
رئیس مركز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: البته ما نیازی به یك آیه یا روایتی برای وجوب حفظ نفس نداریم، عقل به صورت قطعی می گوید حفظ نفس انسان واجب است و این از مستقلات عقلیه ای است كه می توانیم كشف از حكم خدای تبارك و تعالی را هم به دنبالش داشته باشیم.
وی اظهار داشت: در اسلام دستور داریم كه اگر غذایی سبب ضرر جان انسان است خوردنش حرام است، اگر خوردن خاك باشد حرام است. پس حفظ نفس واجب است. نماز جماعت، نماز جمعه، این ها مستحب است قانون می گوید، روایات و عقل می گوید هیچ مستحبی نمی تواند مزاحمت با واجب كند، یعنی واجب مقدم بر مستحبات است، پس بدین سبب مردم عزیزمان مراقبت كنند تا وقتی كه ان شاء الله شرایط عادی بشود و امیدواریم خدا ثواب این نمازهای جماعت و جمعه از دست رفته را به همه ما عنایت خواهد فرماید.
خداوند عقاب و عذاب انسان های گناهكار را به قیامت موكول كرده است
وی دربخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: یكی از نكات مهمی كه قرآن كریم و روایات مورد توجه قرار دادند، ولی متأسفانه یك تفسیر دقیق و عمیق و صحیحی از آن برای مردم عزیز ما ارائه نشده، این مطلب است كه گاهی اوقات می بینیم چنین حوادثی به وجود می آید بلافاصله می گویند این در اثر گناهی است كه این انسان مرتكب شده، یا در اثر گناهانی است كه اشخاص كرده اند و خدا این بلا را برای آنها قرار داده است.
فاضل لنكرانی اضافه كرد: اولا خدای تبارك و تعالی این دنیا را دار مجازات و عقوبت قرار نداده، خداوند در سوره مباركه فاطر آیه ۴۵ می فرماید «وَلَوْ یُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِمَا كَسَبُوا مَا تَرَكَ عَلَی ظَهْرِهَا مِن دَابَّةٍ» اگر خدا بنایش بر این باشد كه به خاطر این گناهانی كه مردم می كنند، آنان را مؤاخذه كند، اصلا هیچ جنبنده ای روی زمین باقی نمی ماند. سنت اولیه خدای تبارك و تعالی این است كه خداوند عقاب و عذاب این انسان های گناهكار را به قیامت موكول كرده است.
وی اظهار داشت: خدای تبارك و تعالی در آیه ۳۰ سوره شوری می فرماید هر مصیبتی و هر شرّ و بدی كه به شما می رسد به خاطر كارهایی است كه خودتان كردید، حق كسی را پایمال كردید، ظلم به دیگران و به خدا و به خودتان كردید، گناه كردید، اما باز همین جا می فرماید از خیلی از این ها خدا صرف نظر می كند، یعنی بسیاری از كارها را انجام دادی، ولی خدا نمی گذارد اثرش در همین دنیا كه یك مصیبتی باشد به شما برسد.
گناه علت تامه برای عذاب در دنیا نیست
فاضل لنكرانی اظهار داشت: نكته بسیار مهم و دقیق این است كه گناه علت تامه برای عذاب در دنیا نیست، بلكه به اصطلاح ما مقتضی است، یعنی متون دینی ما این را دلالت دارد كه گناه مقتضی و زمینه ساز است برای این كه این انسان در همین دنیا گرفتار شود.
وی اضافه كرد: اما این نكته را هم باید دقت كنیم، گرفتاری را در همین روایات طوری هدفمند كرده كه انسان وقتی گرفتار می شود برای این است كه باز خدا می خواهد تطهیر ذنوب پیدا كند، یعنی این جا نمی خواهد او را عذاب كند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم اظهار نمود: اگر انسانی هم گناه كرده اولا این گناه مقتضی است یعنی علت این كه صد در صد بگوییم حالا اگر زلزله ای در یك جا آمد مردم گناه كردند، مطابق با متون دینی ما نیست.
وی اظهار داشت: گناه اقتضای مصیبت و گرفتاری را دارد و مصیبت هم كه بیاید خدا می فرماید من برای این كه شما را تطهیر كنم، برای این كه گناهان تان را پاك كنم این كار را انجام می دهم، یعنی این عنوان عذاب را ندارد.
وی افزود: امام سجاد(ع) یك شخص بیماری را دید و بیان فرمود الحمدلله خوب شدی باید به تو تبریك اظهار داشت كه از گناهان پاك شدی، خیلی تعبیر عجیبی است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اشاره كرد: پس ما به مردم نگوییم هر كسی مریض شد، حتما گناهی كرده، این بر اثر آن گناه است.
وی اظهار داشت: بلا و مرض را باید از زوایای مختلف نگاه كرد، برای ظالم عقوبت است، برای مؤمن امتحان است، برای پیامبر مقام و رفعت است و برای اولیا خدا كرامت است «إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِیَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِیَاءِ كَرَامَة» بدین سبب باید این مساله را یك تفسیر دقیق كنیم؛ نیاییم بگوییم هر جا مرضی بود پس گناه است، البته اگر گناهی هم كرده باشد این مرض او را تطهیر می كند و كفاره گناهان او هست.
وی اظهار داشت: امیدوارم در این شرایط معارف دینی ما بروز پیدا كند، در دوران دفاع مقدس واژه های مقدسی مثل شهادت، ایثار، فداكاری، جانبازی خیلی بروز كرد و این ها عنایات خدای تبارك و تعالی باشد، باید در این بحران و در این شرایط بحث امتحان الهی و مصیبت هایی كه بر انسان وارد می شود، این ها را كاملا مورد توجه قرار بدهیم.
پزشكان و پرستاران ثواب جهاد در راه خدا را دارند.
استاد حوزه علمیه قم در ادامه سخنانش اشاره كرد:
بیماران عزیزی كه امروز در اثر این ویروس كرونا گرفتار شدند و در بیمارستان ها هستند یا در منازل قرنطینه هستند، نكات بسیار مهمی را باید توجه داشته باشند.
یكی از نكات توجه به این روایت شریفه است، پیامبر اكرم (ص) به امیرالمؤمنین مقابل السلام فرمودند«یَا عَلِیُّ أَنِینُ المُومِن الْمَرِیضِ تَسْبِیحٌ» ناله یك مؤمن مریض تسبیح خداست، خیلی حرف عجیبی است. اگر یك مؤمنی در اثر تب، در اثر تنگی نفس، در اثر این بیماری ناله می كند، ناله اش را خدا ثواب تسبیح خودش قرار داده، می گوید تسبیح من چقدر ثواب دارد، نه اینكه بگوید سبحان الله، همین ناله ای كه این مؤمن می كند. و صیاقه تهلیل وقتی كه از درد فریاد می زند خدا این فریاد را به منزله لا اله الا الله قرار می دهد«وَ نَوْمُهُ عَلَی الْفِرَاشِ عِبَادَةٌ» وقتی این مریض خواب است خوابش عبادت است، عجیب است ما این تعابیر را در ماه مبارك رمضان داریم و خدای تبارك و تعالی همین تعابیر را برای انسان مریض قرار داده«وَ تَقَلُّبُهُ جَنْباً إِلَی جَنْبٍ فَكَأَنَّمَا یجَاهِدُ عَدُوَّ اللَّهِ»این مریض وقتی از این پهلو به آن پهلو می شود خدای تبارك و تعالی می گوید من همین حركت كوچك یك مریض را به اندازه جهاد در راه خدا برای او ثواب قرار می دهم، فإن اوفیَ اگر از كسالت سلامت بیرون آمد«وَیمْشِی فِی النَّاسِ وَ مَا عَلَیهِ ذَنْبٌ»تمام گناهان او را می بخشیم، مثل اینكه انسانی كه از ماه رمضان بیرون می آید خدا همه گناهانش را می بخشد یك مریض این چنین است.
ناله مریض تسبیح و مجاهدت پزشك و پرستار جهاد فی سبیل الله است.
این روایت یك بشارت بزرگی است برای كسانی كه گرفتار هر مرضی هستند، اگر كسی در خانه اش هم مریض است و كسالت دیگری دارد بداند كه خدای تبارك و تعالی چه معامله ای با او می كند. كسانی كه مراقبت از این مریض می كنند، كسانی كه پرستاری از این مریض می كنند در اسلام بسیار ثواب دارد. كه در بین اولیاء و ائمه ما بوده، امیرالمؤمنین مقابل السلام حضرت زهرا سلام اله علیها را پرستاری می كرد.
ناله مریض تسبیح است، این پرستاری كه این مریض را مراقبت می كند، این اجر بسیار زیادی دارد كه قابل حدّ و اندازه نیست«وَ مَنْ أَحْیَا نَفساً فَكَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا»اگر كسی یك نفر را احیا كند گویا همه بشر را احیا كرده.
با رعایت ودستورات كادر پزشكی، پرستاران و خدمتگزاران وزارت بهداشت تشكر كنیم
من به پزشكان، پرستاران، مسئولین بهداشت، خدمتگزاران به بهداشت این مردم كه در این شرایط كه دارند جهاد فی سبیل الله می كنند، اگر خود مریض از این پهلو به آن پهلو بشود این جهاد در راه خداست، آن كسی كه در كنار این مریض ایستاده مراقبت از او می كند او هم بطور قطع جهاد در راه خدا دارد، اینها شعار نیست، اینها یك واقعیت است، ما باید قدر برادران و خواهران پزشك و كادر پزشكی، پرستاری، خدمتگزاران وزارت بهداشت، همه مسئولینی كه امروز برای حل این مشكل تلاش می كنند را بدانیم و از همه تشكر نماییم، من همین جا به مردم عزیز عرض می كنم تخلف از دستور مسئولین در این شرایط بحرانی ممكنست حرام باشد اگر مسئولین می گویند امور بهداشتی را مراقبت كنید و یك كسی بی اعتنایی كند این خودش كار حرامی انجام می دهد، اگر در اثر سهل انگاری سبب شود عده دیگری گرفتار این مریضی بشوند، یك كسی اگر مریض است باید مراقبت كند، نمی كند، عمداً با دیگران ارتباط برقرار می كند و می داند در اثر این ارتباط دیگران هم گرفتار این مرض می شوند این علاوه بر اینكه كار حرامی انجام می دهد ضامن این مسئله است. مردم عزیز ما مراقبت كنند، ممكنست دیه آن انسانی كه گرفتار این مرض می شود و از دنیا می رود به عهده اش باشد.
مسلمین در رعایت مسائل بهداشتی باید بر كفار مقدم باشند، برای ما خیلی دشوار است كه امروز بگویند مردم چین كاملاً به دستورات مسئولین توجه دارند ولی در ایران ما مسئولین می گویند سفر نكنید باز ملاحظه می نماییم سفرها گسترش پیدا می كند.
برادران و خواهران امروز آنهایی كه سالم هستند باید با آنهایی كه مریض هستند هم دردی كنند، آنهایی كه سالم هستند رعایت دستورات را بكنند كه مبادا خدای ناكرده این ویروس گسترش پیدا كند همه باید همكاری نماییم این یك وظیفه شرعی همه ماست كه همه همكاری نماییم تا این مشكل از كشور قلع و قمع بشود.
تاكنون هزار و ۴ تَن از شهروندان قمی به ویروس كرونا مبتلا شده اند و ۸۷۰ تن در بیمارستان های كامكار، فرقانی، امام رضا(ع)، علی ابن ابیطالب(ع) و شهید بهشتی بستری هستند.
به گزارش آبی طرح به نقل از ایرنا، برمبنای آخرین آمار تا ساعت ۱۴ روز یكشنبه ۱۳ هزار و ۹۳۸ تن در كشور بطور قطعی به ویروس كرونا مبتلا شده و ۷۲۴ تن به سبب مبتلاشدن به این ویروس فوت كرده و ۴ هزار و ۵۹۰ تن نیز بهبود یافته اند.
شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس كرونا می توانند با شماره تلفن های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش شماره ۰۲۵) تماس بگیرند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب