معاون دبیر كل كمیسیون ملی یونسكو در ایران:

شورای راهبردی شهرهای خلاق تاسیس می شود

شورای راهبردی شهرهای خلاق تاسیس می شود به گزارش آبی طرح معاون دبیر كل كمیسیون ملی یونسكو در ایران، اظهار داشت: تجربه 2 شهر خلاق ایران نشان داده كه یكی از معضلات پس از پیوستن به شبكه شهرهای خلاق نداشتن برنامه ای جهت استفاده از این ظرفیت توسط بانیان آن است و بنا بر این در حال شورای راهبردی شهرهای خلاق هستیم.



امیر روشن بخش، معاون دبیر كل كمیسیون ملی یونسكو در ایران، اظهار داشت: در سالیان متمادی شهرهای مختلف برای پیوستن به شبكه شهرهای خلاق با هم رقابت می كردند و این رقابت فشرده بود تا اینكه روند انتخاب شهر خلاق دوسالانه شد از همین رو در سال ۲۰۰۴ یك شهر، در سال ۲۰۱۷، شصت و دو شهر و در سال ۲۰۱۹، شصت و شش شهر به شبكه شهرهای خلاق پیوستند كه از این میان چهار شهر متعلق به كشور ما بود. البته باید توجه داشت كه در انتخاب این شهرها بهره مندی از هفت هنر مانند پخت غذا، موسیقی، صنایع دستی، ادبیات و... دخیل است و این شهرها بر طبق این هنرها دسته بندی می شوند. این شبكه شهرها موجب ایجاد جایگاهی برای این شهرها می شود كه برمبنای آن دست اندركاران شهرها تجارب و موفقیت های خودرا با هم به اشتراك می گذارند و می توانند هدف های مشترك داشته باشند در واقع آنها از یك همكاری جدید با هم حمایت می كنند.

وی اضافه كرد: برمبنای آمارها بیشترین اقبال در شبكه شهرهای خلاق مربوط به هنر صنایع دستی است اما در این میان ۱۷ شهر هم در حوزه هنر مدیا آرت شناخته شده اند. ضمن اینكه بطور كلی شهرهای خلاق باید آوردگاهی برای مردم و كسب و كارهای بومی باشد. از همین رو شهرهای خلاق به حوزه های مختلف توجه می كنند اما در این سال ها بیشترین تمركز روی بحث گردشگری بوده است.

معاون دبیر كل كمیسیون ملی یونسكو در ایران اظهار نمود: به نظرم شهر خلاق برای همه یك فرصت است كه اگر شهری بتواند به این شبكه بپیوندد می تواند به موقعیتی خوب برسد و سفیر فرهنگی باشد. برای مثال شهر رشت می توانست به این شبكه بپیوندد و در سطح جهان از تجارب این شهر در حوزه خوراك شناشی استفاده گردد.

روشن بخش توضیح داد: یونسكو هر ۲ سال ۴ شهر را بعنوان شهر خلاق معرفی می كند ما هم سال قبل شهر سنندج، مشهد، بندرعباس و شیراز را معرفی كردیم كه از این میان سنندج و بندرعباس انتخاب شدند.

در ادامه روشن بابایی همتی، عضو پژوهشكده گیلان شناسی و مدیر مركز گردشگری خلاق ایرانی، اظهار داشت: در جهان كتاب هایی درباره رشت و آشپزی این شهر نوشته شده كه باارزش است و در آنها به غذاهای گیلانی اشاره شده است همین موضوع نشان میدهد كه این استان قابلیت زیادی در این عرصه در جهان دارد. ما در دوره ای به شهر رشت بها دادیم و اقداماتی همچون راه اندازی موزه خوراك شناسی و... انجام دادیم. البته مدیریت خوب و پیشرفته حجت الله ایوبی دبیر كل یونسكو در ایران موجب بهبود وضعیت این شهر شده است.

سپس روشن بخش عنوان كرد: تجربه ۲ شهر خلاق ایران نشان داده كه یكی از معضلات این است كه پس از پیوستن به شبكه شهرهای خلاق، بانیان آنها هیچ برنامه ای جهت استفاده از این ظرفیت ندارند. بنا بر این ما به جهت اینكه در این دام نیفتیم در حال ایجاد شبكه ای از صاحبان و شورای راهبردی شهرهای خلاق هستیم كه بتوانیم برنامه خوبی جهت استفاده از خلاقیت این شهرها داشته باشیم. چونكه اگر برنامه ای نباشد نمی توانیم به نتیجه مطلوب برسیم. در عین حال یكی از آفت های این شهرها این است كه وقتی بدنه دولتی درگیر مسایل آنها می شود عملا كارهای آنها به یك حركت نمادین تبدیل می شود و بدون دستاورد به كار خود ادامه می دهند. بنا بر این همه ذی نفعان شبكه شهرهای خلاق باید اتاق فكری تشكیل دهند و به ارائه برنامه های خود در شورای راهبردی بپردازند تا بتوانیم به توسعه فرهنگی برسیم.

معاون دبیر كل كمیسیون ملی یونسكو در ایران اظهار نمود: ما در سطح جهان شهرهایی داریم كه حتی بیشتر از نام كشورشان معروفیت دارند برای مثال دبی چنین است. یا شهر كوچكی مانند كن در فرانسه به علت بهره مندی از یك جشنواره سبب شده همه جهان این شهر كوچك را بشناسند. یعنی ما در بحث توریسم می توانیم با یك موضوع خاص كار نماییم.

وی اظهار داشت: معتقدم اگر بخش خصوصی در حوزه های مختلف ورود كند می تواند موجب پیشرفت بخش های مختلف شود در این صورت توسعه ای صورت می گیرد كه این توسعه هم باید از دل مردم بومی باشد. در این صورت توسعه اقتصادی هم پیش می آید البته همانطور كه گفتم اگر در این راه بخش خصوصی ورود پیدا كند وضعیت بهبود می یابد.

روشن بخش اضافه كرد: طبق آمار و ارقام به نظرم در دوره بعد تعداد شهرهای خلاق افزوده می شود. ما هم چیزی حدود صد شهر داریم كه می توانند به این شبكه بپیوندند. بنا بر این به بحث های مختلف فكر كرده ایم. این نكته را هم باید عنوان كنم كه وزارت ارشاد طرحی با نام شهرهای خلاق فرهنگ و هنر به وجود آورده كه این مساله ربطی به شهرهای خلاق ندارد.

وی توضیح داد: ما در نظر داریم در شورای راهبردی برنامه ها را منسجم تر ادامه دهیم تا شهرها در حوزه های مختلف تقویت شوند. همانطور كه گفتم هم اكنون شهرهایی در جهان وجود دارند كه پرآوازه تر از نام كشورشان هستند و این به علت اقدامات سیتی برندینگ است كه این امر می تواند یكی از ابزارهای بازاریابی فعالیت ها باشد. ما هم در نظر داریم شهر طوس مشهد را به همین ترتیب معرفی نماییم.

معاون دبیر كل كمیسیون ملی یونسكو در ایران تصریح كرد: هم اكنون برنامه ای در سطح جهان وجود دارد كه برمبنای آن شهرهای خلاق جهان می خواهند به صورت مجازی تجارب خود درباره كرونا را با هم به اشتراك گذارند.



منبع:

1399/01/27
17:16:20
5.0 / 5
2291
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است