هیات های حسینی در انتظار سیاست های عزاداری محرم هستند

هیات های حسینی در انتظار سیاست های عزاداری محرم هستند آبی طرح: جامعه ایمانی مشعر به نمایندگی از ۱۰ هزار هیات مذهبی با صدور اطلاعیه ای اعلام نمود: جامعه دینی از آزمون كرونا سربلند بیرون آمد و هیات های حسینی منتظر تدوین هرچه سریع تر ابلاغ سیاست هایی هستند كه زمینه برگزاری هرچه باشكوه تر عزاداری محرم را در ضمن حفظ سلامت جامعه فراهم آورد.



به گزارش روز شنبه جامعه ایمانی مشعر، در بیانیه اجتماع هیات های حسینی آمده است: در این دوران که عده ای به تقابل علم و دین چشم طمع دوخته بودند، جامعه دینی ما با هدایت و راه بری فقیهی فرزانه، از خود چنان فرهیختگی عقلانیتی به خرج داد که چشم طمع دشمن را کور کرد. تعامل سازنده و پشتیبانی بی نظیر جامعه دینی و بزرگان دین از مجاهدت های پزشکان و پرستاران، تصویر ماندگاری از عقلانیت شیعی و پیوند علم و دین را برای تاریخ برجای گذاشت.
این بیانیه اضافه کرد: خادمان هیأت، خادمان مردم و مدافعان سلامت اند، از آغاز کرونا هیات ها به میدان آمدند و دوشادوش مجاهدان سلامت و کادر درمان از هیچ خدمتی فروگذار نکردند تا جایی که شهدایی را هم در این راه تقدیم نمودند.

بر اساس این بیانیه، هیأت ها مردانه پای کار خدمت به مردم بودند و در بین مردم تا آخر ایستاده اند و هم چنان رسالت حفاظت از جان و سلامت مردم را بر دوش خود می بینند و این نبرد را تمام شده نمی بینند. چه بسا اگر از زحمات خادمان حوزه سلامت، پشتیبانی لازم می شد و آن سخت گیری ابتدای امر با دقت و ظرافت استمرار می یافت و اماکن غیرضروری مانند مراکز خرید، بوستان ها، سینماها، استخرها و... بازگشایی نمی شد، شاهد اوج گیری باردیگر مبتلا شدن و هدررفتن زحمات مجاهدان این عرصه نبودیم و بسیار زودتر از فرارسیدن محرم این ویروس منحوس ریشه کن می شد.

در این بیانیه آمده است: به قول کارشناسان خواه ناخواه دوره ای طولانی را باید با این ویروس منحوس بگذرانیم و به سبک زندگی جدیدی همراه با دستورالعمل های بهداشتی عادت نماییم. از این رو به جای قرنطینه کور، لزوم دارد اقدامات هوشمندانه ای نسبت به مصونیت جامعه صورت گیرد. در مواجهه فعّال و هوشمندانه با این ویروس، جامعه دینی ما از این آزمون سربلند بیرون آمد و نشان داد علم در زیر سایه حکمتِ دینی است که به اوج بالندگی می رسد و ضمانت التزام پیدا می کند. برگزاری اجتماعات دینی و نمازهای جماعت مساجد با رعایت کامل و حتی سخت گیرانه تر از حدود تعیین شده، حاکی از همین تعهد و التزام مؤمنان به الزامات و اصول بهداشتی است، امری که در سایر محیط های اجتماعی کم تر به چشم می خورد.
اجتماع هیات های حسینی افزودند: مساجد و هیأت ها در این مواجهه، حقیقتاً تبدیل به یک پایگاه هم بستگی اجتماعی شدند و بعنوان مزیت نسبی جامعه اسلامی ایران، فرصتی بی بدیل را برای حل یک مسأله ملی ایجاد نمودند، امری که خیلی از جوامع غربی از آن بی بهره هستند. بنابراین از تمامی مسؤلان خواهشمندیم که این ظرفیت عظیم را به درستی ببینند و از آن به درستی بهره برند. صِرف برخورد سلبی، تعطیل کردن، بستن و گرفتن با عنایت به مردمی بودن این نهادها، بدترین مواجهه با این ظرفیت عظیم و فرصت سوزی آشکار است.
این بیاینه اضافه کرد: مساجد و هیات ها در این بحران که صدمه های اجتماعی بسیاری را هم به دنبال داشته، می توانند بازوی حاکمیت باشند و بعنوان مراکز اجتماع نور ایمان و رحمت و مودت به کمک مردم شتافته و در حوزه های مختلف اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی از مردم دستگیری کنند. نقش هیأت ها در سلامت روحی و روانی، بهداشت معنوی تسلی خاطر مردم غیرقابل انکار است. ضمن آن که محرم بهترین فرصت برای تعظیم شعائر و احیای امر اهل بیت(ع) است که همچون مصادیق مهم آن خدمت به محرومان است. هیئآت حسینی کار رزمایش مواسات و همدلی را تازه آغاز کرده اند و در روزهای محرم با قوت بیش تر دنبال خواهند کرد.

بیانیه جامعه ایمانی مشعر اضافه کرد: شکل گیری ستاد ملی محرم در ذیل ستاد ملی مقابله با کرونا که با مشورت کارشناسان و گروه های مرجع و هم نهادهای مختلف، دور از حب و بغض های شخصی، جناحی و سیاسی، سیاست های معقول در زمینه برگزاری مراسم ها را تدوین نموده و بر حسن اجرای آن نظارت نماید، اتفاقی مبارک است. ازاین رو انتظار می رود، مسؤلان دولتی و حاکمیتی و هم سایر صاحبان تریبون و رسانه، به جای اظهارنظرهای غیرمسؤولانه در فضای جامعه، به ایفای نقش هرچه بهتر این ستاد کمک کنند.
هیا ت های حسینی هم با حسن نظر، منتظر تدوین هرچه سریع تر و ابلاغ سیاست هایی هستند که زمینه برگزاری هرچه باشکوه تر عزاداری محرم را در ضمن حفظ سلامت جامعه فراهم آورد و اساسا همگی ملتزم به رعایت این سیاست ها خواهند بود و فتنه بدخواهان را کور خواهند کرد اما آن چه مهم می باشد سرعت عمل در تدوین و اعلام سیاست ها می باشد تا دراین فرصت کوتاه، امکان فراهم آوری شرایط تحقق سیاست ها را داشته باشند و نکته دیگر پرهیز از تذبذب و تشتت آراء و یا خدای ناکرده سوءاستفاده از ولایت پذیری و صبر جامعه هیأتی می باشد که از آن بوی بازی با احساسات و عواطف جامعه دینی به مشام برسد و خود می دانید عواقب دنیوی و اخروی چنین موردی چه قدر تلخ و ناگوار خواهد بود.

این بیانیه اضافه کرد: تمام دولت ها به حفظ ارزش های مورد وفاق ملی خود اهتمام دارند و به جرأت می توان گفت هیچ آیینی به گستردگی و اهمیت محرم بین مردم ما نیست. از طرفی شرایط اقتصادی سخت مردم و از طرفی، برگزاری مراسم در فضای باز و پیاده سازی کامل دستورالعمل ها، هزینه مضاعفی را به هیأت ها تحمیل خواهد نمود که البته خود مردم و بانیان خیر تأمین خواهند نمود، اما اساسا هم راهی دل سوزانه و مساعدت مسؤولانه نهادها و دستگاه های مختلف دولتی و حاکمیتی برای تحقق کامل این امر ضروری می باشد.

بیانیه اجتماع هیات های حسینی افزود: شاید معدود نفراتی با اقدام نابه جا در برگزاری بی قاعده مراسم ها به هر شکل و قیمتی و با به خطرانداختن سلامت مردم درصدد لطمه زدن به وجهه هیأت ها باشند، اما جامعه ایمانی هیأت ها، این امر را مذموم دانسته و اعلام می نماییم این رویکرد غالب جامعه دینی ما نیست و از هر گروه و فرقه ای که قصد سنگ اندازی و فتنه گری در این ایام را دارند، تبری می جویند؛ چه در جهت به خطر انداختن سلامت مردم و چه در جهت خاموشی چراغ مجالس آل الله(ع) باشد که «انّ لقتلِ الحسینِ حرارهٌ فی قلوبِ المومنین لا تَبردُ ابداً» که این مشعلِ فروزان، خاموشی ناپذیر است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته (جمعه) همزمان با عید قربان، معیار در برگزاری عزاداری های محرم را ضوابط کارشناسان بهداشتی و ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرده و افزودند: هرچه آنها لازم بدانند، باید مراعات شود. همه سوگواران حسینی، هیأت ها و مداحان موظف می باشند به هرچه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام می کند، عمل کنند؛ چونکه مبحث بسیار مهم می باشد.
ایشان اضافه کردند: سفارش و تاکید من به همه عزاداران، هیات ها، منبری ها و مداحان هم این است که ضوابط ستاد ملی مقابله با کرونا باید رعایت شود، چون که اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه ای بزرگ پدید خواهد آمد.



منبع:

1399/05/11
15:22:43
5.0 / 5
1584
تگهای خبر: تصویر , خرید , دستگاه , زندگی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است