شخصیت قنبری مهر دم مسیحایی است كه به سازهایش دمیده

شخصیت قنبری مهر دم مسیحایی است كه به سازهایش دمیده «انسان هایی كه خداوند دوستشان دارد، گل وجودشان را با ˮشرابا طهوراˮ می سازد. در روایات گفته می شود كه انسان هایی كه انتخاب می شوند؛ بزرگانی مانند سعدی یا حافظ، دائم المستند. استاد هم شرابی كه در وجود خود داشت را درون تك تك سازهایش تزریق كرده است.»


بخش هایی از صحبت های هادی منتظری ـ آهنگساز و نوازنده ـ در بزرگداشت استاد ابراهیم قنبری مهر.
به گزارش آبی طرح به نقل از ایسنا، مراسم پاسداشت ابراهیم قنبری مهر ـ هنرمند برجسته سازسازی ـ روز شنبه(۱۱ مرداد) به صورت مجازی برگزار گردید. در این مراسم که یک روز بعد از ۹۲ سالگی استاد ابرهیم قنبری مهر، با حضور کیوان ساکت (نوازنده و آهنگساز)، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی)، محمدجواد حق شناس (عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر)، علی مرادخانی (مدیر موزه موسیقی ایران)، رسول کشت پور (شهردار منطقه دو).... در بوستان شقایق سعادت آباد برگزار شد، عنوان پارک از «شقایق» به «شقایق مهر» تغییر داده شد.
در ابتدای این برنامه ویدیویی از نواخته شدن قطعه "تولد" با پیانو توسط سامان احتشامی پخش گردید.
همینطور در ادامه ویدیویی از سیدعباس سجادی پخش گردید ـ شاعر و منتقد ادبی، که در آن درباره استاد قنبری مهر اظهار داشت: استاد قنبری مهر علاوه بر این که نامی بسیار معتبر و تأثیرگذار در هنر سازسازی دارد، باید او را دریای اخلاق، ادب و معنویت دانست. زمانی که سازساز، اثری را می سازد و مقرر است آنرا تحویل یک نوازنده دهد، عمری ققنوس وار دارد؛ یعنی این که هر سازساز در یک سازی که می سازد می میرد و برای ساخت ساز دیگر جانی باردیگر می گیرد. پیشنهادات و ابداعاتی که آقای قنبری مهر در حوزه سازسازی داشته است، او را در جهان هنر ماندگار خواهد نمود. ایشان در پیشرفت و پیشگامی حوزه سازسازی نقش کم نظیری داشته است. اگر سازهای استاد قنبری مهر امروز از اعتبار بالایی برخوردار می باشند، به خاطر مهر و شخصیت والای ایشان است و این سازها منعکس کننده صدای شخصیت و مهر ایشان هستند.
سازی که مورد استقبال یهودی منوهین قرار گرفت
کامبیز روشن روان، آهنگساز هم با بیان این که آشنایی او با استاد قنبری مهر به سال های پایانی دهه ۴۰ بازمی گردد، افزود: زمانی که دانشجو بودم و در ارکستر صبا به رهبری استاد حسین دهلوی، نوازندگی می کردم، محل تمرین ما در تالار فارابی در وزارت فرهنگ و هنر بود که در کنار آن سالنی قرار داشت که کارگاه، ساخت ساز بود که استاد قنبری مهر در آنجا به ساخت ساز مشغول بودند. به یاد دارم که ایشان همیشه در صدد رفع اشکالات آکوستیکی سازهای ایرانی بودند و تلاش می کرد سازهای جدید برای موسیقی ایران که کمبود آنها را در ارکستر احساس می کردند، به وجود بیاورد. در همان زمان سازهای ساخت ایشان در ارکستر استفاده می شد. ایشان به فکر ساختن کمانچه و قیچک آلتو و باس هم بودند که این دو را هم ساختند. به یاد دارم که ایشان ویولنی ساخت که صفحه زیرین آن از تمام ویولن هایی که تاکنون ساخته شده، متفاوت بود و صدای خیلی ویژه و گرمی داشت و زمانی که یهودی منوهین به ایران آمد بسیار از این ساز استقبال کرد.
او افزود: استاد قنبری مهر یکی از چهره های برجسته موسیقی ایرانی است که در شکل دهی سازهای جدیدی که امروزه در ایران استفاده می شود، نقش بسزایی داشته است. آخرین تلاش ایشان برای کوک بهتر و طراحی سیستمی برای تغییر نت ها در ساز قانون بود که با کمک خانم ملیحه سعیدی و همسرش صورت گرفت.
هادی منتظری ـ آهنگساز ـ هم بیان نمود: من اعتقاد دارم انسان هایی که خداوند دوستشان دارد، گل وجودشان را با "شرابا طهورا" می سازد. در روایات گفته می شود که انسان هایی که انتخاب می شوند؛ بزرگانی مانند سعدی یا حافظ، دائم المستند. استاد هم شرابی که در وجود خود داشت را درون تک تک سازهایش تزریق کرده است.
او افزود: زمانی که سال ۵۴ به نزد استاد رفتم تا از ایشان سازی بگیرم، به یاد دارم که منزل ایشان در منیریه، پشت یک درمانگاه بود. پیش از من یک محصل دبیرستانی به نزد ایشان رفت تا سازی بگیرد. استاد به او اظهار داشت که «تا یک ماه به پولت دست نمی زنم، برو اگر دیدی ساز بد است یا گران است بیا ساز را تحویل بده و من پولت را پس می دهم ولی اگر پس از یک ماه نیامدی مطمئن می شوم که با ساز مشکلی نداری.» ولی سازی که ایشان به من دادند، کمانچه ای زیبا بود که دراصل لطف کردند و آنرا به من کادو دادند. در همان مقطعی که من داشتم برای پول ساز چک ناقابلی می کشیدم، سه برابر همان پول را رئیس بیمارستان جم به استاد قنبری پیشنهاد کرد ولی استاد نپذیرفت و اظهار داشت که فرق شما با منتظری این است که او با این ساز خواهد نواخت ولی شما می خواهید این ساز را در ویترین خانه آویزان کنید و بگویید که ساز قنبری مهر را دارید. روزی که کمانچه را به من دادند گفتند که هیچ منتی بر سرت نمی گذارم ولی بدان که زمانی که برای ساخت آن صرف کرده ام به اندازه ساخت سه ویولن بود.
صبا دلیل قنبری مهر برای ادامه راهش بود
فاضل جمشیدی ـ خواننده ـ هم اظهار داشت: زمانی که در سال ۸۵ جشن خانه موسیقی برگزار شد، از ایشان خواهش کردیم که حضور پیدا کنند ولی همسرشان گفتند که ایشان نباید در مکان های پرهیجان حضور پیدا کنند. در نتیجه ایشان پیامی ارسال کردند و گفتند که « آقای صبا به من گفتند که ابراهیم چرا کارگاه خویش را تعطیل کردی؟ من گفتم که فعلا وضع مالیم خوب نیست. استاد صبا مرا به بانک شاه آباد قدیم (جمهوری فعلی) بردند و از ۴۰۰ تومان پس اندازی که داشت، ۳۰۰ تومان را به من داد و گفت برو کارگاهت را راه بینداز و ۱۰۰ تومان را هم برای من بگذار. من سخاوت را از استاد صبا یاد گرفتم.»
علی مرادخانی ـ مدیر موزه موسیقی ایران ـ هم بیان نمود: موزه موسیقی میزبان سازهای استاد قنبری مهر است. ایشان سال های روی این سازها کار کرده اند و هر کدام از سازهای ایشان یک جواهر است. به یاد دارم روزی که از ایشان سازها را تحویل گرفتیم، گفتند که «من امشب راحت می خوابم؛ چون تمام دغدغه ام این بود که مبادا این سازها در خانه گرفتار مشکل شوند.» شاید در کشور افراد زیادی صاحب نام باشند ولی انسانیت و مهربانی ایشان، او را از دیگران متمایز می کند.
محمدجواد حق شناس ـ عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر ـ هم برای لحظاتی به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: هنرمندان بزرگ ایران سال ها حال دل مردم را با سازهای ساخت استادقنبری مهر شاد کرده اند. پیشنهاد نام گذاری این پارک را به نام استاد قنبری مهر، سال قبل دو نهاد خانه موسیقی و موزه موسیقی مطرح نمودند که در کمیسیون نام گذاری انجام شد و بعد به شورای شهر رفت که در آنجا هم با استقبال روبه رو شد. البته تردید زیادی برای اجرای حضوری این مراسم با عنایت به شرایط حاضر وجود داشت و در نهایت قرار شد مراسم با حضور ۲۰ نفر برگزار گردد.




منبع:

1399/05/12
14:06:50
5.0 / 5
1434
تگهای خبر: آهنگ , آهنگساز , اركستر , استاد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است