گذر فرهنگی در هفته ای كه گذشت

گذر فرهنگی در هفته ای كه گذشت آبی طرح: خبر برگزاری رویدادهای هنری همچون سیزدهمین دوره حراج تهران، شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت و چهاردهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت به شكل آنلاین و درگذشت منوچهر سلیمی نویسنده ادبیات كودك و نوجوان و منوچهر طیاب كارگردان نام آشنای سینمای مستند ایران را می توان سرخط مهم اخبار فرهنگی هنری هفته گذشته عنوان نمود.


با گذشت بیشتر از ۶ ماه از شیوع کرونا که در روند اجرای خیلی از رویدادهای هنری و فرهنگی طی این مدت اختلال جدی ایجاد کرد، اماکن هنری را به تعطیلی کشانده و موج کوچ رویدادها به فضای آنلاین و مجازی را سبب شد، تصمیم گیری برای برگزاری رویدادهای هنری به شکل آنلاین همچنان ادامه دارد. همچون این رویدادها سیزدهمین دوره «حراج تهران»، شانزدهمین جشنواره بین المللی «فیلم مقاومت» و چهاردهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» است که طی هفته گذشته در نشست های برنامه ریزی، برای برگزاری آنلاین آنها چشم انداز ترسیم شد.
** سیزدهمین دوره «حراج تهران» که قرار بود با دو ماه تاخیر جمعه ۲۸ شهریورماه برگزار گردد به فصل پاییز موکول شد.
** معاون ارتباطات و اطلاع رسانی شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت از برگزاری بخش اول این رویداد سینمایی به صورت آنلاین اطلاع داد.
سیداحد میکاییل زاده اظهار داشت: در نهایت با عنایت به انتشار کرونا و توجه به شیوه نامه های بهداشتی تصمیم بر این شد فعلا بخش نخست جشنواره در اواخر شهریور و اوایل مهرماه به صورت آنلاین برگزار گردد.
** در اولین جلسه شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت»، اعضای شورا بر لزوم برگزاری این رویداد حتی در چارچوب پلتفرم های آنلاین تاکید نمودند.
** انجمن نویسندگان کودک و نوجوان از درگذشت منوچهر سلیمی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان، اطلاع داد و درگذشت او را پنجشنبه، ۳۰ مرداد ماه در اثر بیماری و کهولت سن، اعلام نمود.
منوچهر سلیمی متولد سال ۱۳۰۷ در ساوجبلاغ، کار نویسندگی را به صورت حرفه ای از سال ۱۳۴۸ شروع کرده بود. او تألیف آثاری، چون مورچه و شیر، غول، آب حیات، سر بر افلاک، نام پرافتخار، لاشخوران، افسانه های طوطی سخنگو و گردآوری مجموعه افسانه های ایرانی در انتشارات گوتنبرگ را در کارنامه ادبی خود داشت.
** دوازدهمین نمایشگاه تصاویر برتر سال دوربین. نت شامل ۲۲۱ فریم عکس منتخب سال ۹۸ از ۲۲۱ عکاس در شهریور ۹۹ به نمایش درخواهد آمد.
** سامانه حافظه ملی ایرانی ها و سامانه سنا به عنوان جامع ترین پایگاه های لیست، کتب، نشریات، اسناد و نسخ خطی کشور در سازمان اسناد و کتابخانه ملی رونمایی گردید.
** منوچهر طیاب کارگردان نام آشنای سینمای مستند ایران صبح سه شنبه، ۴ شهریور در سن ۸۳ سالگی در بیمارستانی در وین دار فانی را وداع گفت.
افتخارات جهانی
** فیلم سینمایی خانمهایی که با گرگ ها دویده اند به کارگردانی امیراطهر سهیلی در دوازدهمین حضور جهانی خود موفق شد بین ۳ نامزد نهایی بخش بهترین فیلم داستانی در کنار ۲ نماینده از ترکیه و آفریقای جنوبی در این جشنواره به نام جشنواره مسلمانان استرالیا / Australian Muslim Film Festival بایستد.
** فیلم کوتاه کلاس رانندگی ساخته مرضیه ریاحی از دوازدهمین جشنواره جهانی فیلم SiciliAmbiente ایتالیا جایزه گرفت.
** فیلم کوتاه ناطق اولین تجربه کارگردانی مهرشاد رنجبر به بخش مسابقه دانشجویی هجدهمین دوره جشنواره بین المللی تیرانا کشور آلبانی راه پیدا کرد.
** در فاصله چند روز مانده به اکران آنلاین فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی به تهیه کنندگی علیرضا شجاع نوری در ایران، اکران این فیلم در آمریکا و کانادا هم شروع شد.
** کارگردان فیلم کوتاه شاهد از رقابت این فیلم کوتاه در جشنواره برک اوت اسکاتلند اطلاع داد.
** فیلم بلند سینمایی اقیانوس پشت پنجره به بخش چشم انداز شصتمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان زلین در کشور چک راه پیدا کرد. این فیلم به کارگردانی بابک نبی زاده و تهیه کنندگی سیدجلال چاوشیان از تولیدات امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اولین حضور بین المللی خویش را در جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان زلین تجربه می کند.
** فیلم دختر آبی در جشن تولد شصت سالگی جشنواره فیلم کودک و نوجوان زلین که از ۱۴ تا ۲۰ شهریور ماه سالجاری در جمهوری چک برگزار می شود، به نمایش در می آید.
** مستند عاشقانه گِلک (Gelak) به کارگردانی سیروس کفاش به بخش فینال جشنواره pune هندوستان راه پیدا کرد.
** فیلم کوتاه مینا به نویسندگی و کارگردانی آوازه شهنواز و تهیه کنندگی محمدرضا رسولی که محصول مشترک ایران و کانادا است که در هفتمین حضور بین المللی خود نامزد جایزه بهترین فیلمنامه در جشنواره فیلم مستقل استکهلم شد.
** دو انیمیشن کوتاه خرچنگ و گرگم و گله می برم از ساخته های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۲ جایزه از جشنواره انیمیشن هیروشیما دریافت نمودند.
** فیلم کوتاه آخر هفته در ادامه حضورهای بین المللی خود در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه سائوپائولو حضور دارد.
فراسوی مرزها
** درهای موزه «متروپولیتن» نیویورک بعد از تعطیلی شش ماهه به علت شیوع ویروس کرونا، از ۲۹ اوت (۸ شهریور ۹۹) به روی بازدیدکنندگان باز می شود.
** هفتادوچهارمین دوره اهدای جوایز «تونی» به بهترین های دنیای تئاتر که پیشتر به علت انتشار کرونا به تعویق افتاده بود، پائیز سال جاری به صورت مجازی برگزار می گردد.
** جایزه اصلی رقابت عکاسی «ولکام» (Wellcome) به سلف پرتره های یک عکاس ازبکستانی با مبحث رنج ناشی از افسردگی رسید.
** کتابخانه های شهر ملبورن استرالیا در ایام قرنطینه و خانه نشینی در ابتکاری جالب با تمام هشت هزار عضو بالای هفتاد سال خود تلفنی تماس گرفتند تا احوالشان را جویا شده و به آنها خدمت رسانی کنند.
** دهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم پکن شنبه اول شهریور، ۳۴ روز پس از بازگشایی سینماهای چین در پکن راه اندازی شد.
** نسخه لگویی (قطعات خانه سازی) «جنگ ستارگان: قسمت ویژه تعطیلات» (Star Wars Holiday Special) با همکاری شرکت لگو و دیزنی ساخته شده و روز ۱۷ نوامبر (۲۷ آبان ۹۹) روی سرویس پخش اینترنتی دیزنی پلاس منتشر می شود.
**جان ریدلی فیلمنامه و رمان نویس آمریکایی برنده جایزه اسکار با همکاری نیک درینگتون تصویرگر یک مجموعه کوتاه از کتابهای مصور بتمن خلق می کند که از ژانویه سال آینده (دی-بهمن ۹۹) منتشر خواهد شد.
** «اولیویا وایلد» هنرپیشه و کارگردان آمریکایی برای ساخت فیلمی با محور یکی از شخصیت های زن دنیای مارول با کمپانی سونی پیکچرز قراردادی امضا کرده که برپایه اطلاعات تائید نشده داستان «زن عنکبوتی» را روایت خواهد نمود.
** با عنایت به تداوم شیوع ویروس کرونا، استفاده از ماسک های تنفسی به هنگام تماشای حضوری فیلم های جشنواره بین المللی ونیز الزامی شد.
هفتادوهفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز از ۲ تا ۱۲ سپتامبر (۲۲ تا ۱۲ شهریور ۹۹) در جزیره لیدو برگزار می گردد. این فستیوال نخستین جشنواره حضوری فیلم بعد از انتشار کرونا و نخستین رویداد جهانی مهم می باشد که ایتالیا بعد از تبدیل شدن به کانون انتشار کرونا در اروپا، میزبانی می کند.
** شکارچیان گنج در سودای طلا با دستگاه های غول پیکر حفاری، محوطه باستانی «جبل مراغه» در سودان را به صورت کامل تخریب کردند.
** انجمن سلطنتی هواشناسی انگلیس ۲۶ عکس را بعنوان نامزدهای نهایی رقابت برای جایزه بهترین عکس آب وهوایی سال ۲۰۲۰ برگزید.
** جشنواره بین المللی فیلم برلین از سال آینده سنت اهدای جوایز بازیگری جداگانه به هنرپیشه های مرد و زن را متوقف کرده و این جوایز فارغ از جنسیت به برگزیدگان اهدا خواهد شد.



منبع:

1399/06/07
13:57:39
5.0 / 5
1686
تگهای خبر: آواز , ادبیات , انیمیشن , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است