در حاشیه چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان
بزرگان سینمای كودك و نوجوان، تجربه خودرا به مخاطبان منتقل می كنند
حبیب ایل بیگی مدیر چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان، اهداف، چشم انداز و جزئیات اجرائی این رویداد را برشمرد و اعلام نمود در قسمتی از این المپیاد سه روزه، مرضیه برومند، رسول صدرعاملی و ایرج طهماسب، تجربیات خودرا به نوجوانان منتقل می كنند.
به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از ستاد اطلاع رسانی جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، «حبیب ایل بیگی» مدیر چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان در ارزیابی این دوره المپیاد و تفاوت هایش با دوره های پیشین اظهار داشت: پس از دوره سوم که به شکل با شکوهی در اصفهان برگزار شد، امسال چهارمین دوره در شرایط ویژه ای برگزار می شود، همانگونه مدارس در شرایط کرونا تعطیل نشده و دانش آموزان به شکل غیر حضوری به تحصیلات خود ادامه می دهند، المپیاد هم امسال تعطیل نشده و غیر حضوری و با روشی متفاوت از قبل برگزار می گردد تا نوجوانان این فرصت را داشته باشند تا با اساتید حوزه فیلمسازی در ارتباط باشند و کسب تجربه کنند.
در این دوره تعداد متقاضیان و صاحبان فیلم کوتاه بیشتر از سال قبل است
او اضافه کرد: در این دوره تعداد متقاضیان و صاحبان ایده و فیلمسازان المپیاد بیشتر از سال قبل است. امسال نوجوانان با ابزارها و وسایلی که در دست دارند با اساتید به صورت برخط در ارتباط خواهد بود. البته به این جهت که نوجوانان نسل امروز بیشتر با فضای مجازی و محیط برخط آشنا هستند، این تجربه برای آنها عجیب نخواهد بود و به آسانی با این مساله کنار می آیند. طبیعتا برگزاری حضوری و ارتباطی که بین نوجوانان و اساتید شکل می گیرد، بهتر است اما شرایط ایجاب می کند که المپیاد چهارم، به شکل غیرحضوری اجرا شود.
به گفته او، در این دوره از المپیاد ۶۴ نوجوان ۱۲ تا ۱۷ ساله از میان بیش از هشتصد نوجوان متقاضی شرکت در المپیاد از شهرهای مختلف برای حضور در این دوره انتخاب شده اند. تهران در این دوره کم ترین شرکت کننده را دارد و بیشتر شرکت کنندگان از شهرهای دیگر متقاضی شرکت در المپیاد هستند.
افتتاحیه المپیاد با گروه بندی نوجوانان و رونمایی دو نوجوان فیلمساز
ایل بیگی در ادامه گفت: روز یکشنبه ۲۷ مهر ساعت ۱۶ افتتاحیه المپیاد فیلمسازی نوجوانان به شکل غیرحضوری و بوسیله تلویزیون اینترنتی تیوا پخش خواهد شد.
او افزود: در آیین افتتاحیه گروه بندی ها انجام و نوجوانان در هشت گروه هشت نفره تقسیم بندی می شوند. در آیین افتتاحیه این دوره دو نوجوان که در دوره اول جزو برگزیدگان المپیاد بودند و امروز فیلمساز شده اند، معرفی می گردند.
مرضیه برومند، رسول صدرعاملی و ایرج طهماسب داوران این دوره المپیاد
به گفته مدیر المپیاد فیلمسازی نوجوانان، امسال گروه های نوجوان در سه روز با اساتید در ارتباط خواهند بود. نوجوانان از روز ۲۸ مهرماه از ساعت ۹ بامداد تا ۱۲با اساتید و مربیان درباب ایده هایی که به المپیاد راه پیدا کرده اند، گفتگو و ایده راپرورش می دهند ودر نهایت از هر گروه یک ایده به داوری نهایی راه پیدا می کند.
برنامه تعامل داوران با نوجوانان و «انتقال تجربه» در سه روز
ایل بیگی گفت: در سه روزی که المپیاد چهارم برگزار می شود، سه فیلمساز (مرضیه برومند، ایرج طهماسب و رسول صدرعاملی با نوجوانان گفتگو می کنند و انتقال تجربه خواهند داشت که برنامه «انتقال تجربه»، به ترتیب در روز دوشنبه ۲۸ مهر با حضور «مرضیه برومند»، سه شنبه ۲۹ مهر با حضور «ایرج طهماسب» و چهارشنبه سی ام مهر با حضور «رسول صدرعاملی» هر روز پس از ظهر از ساعت ۱۴ تا ۱۵: ۳۰ برگزار می شود.
او اضافه کرد: نیمی از نوجوانانی که متقاضی حضور در المپیاد چهارم بودند با فیلم های کوتاه در این دوره شرکت می کنند. داوری این فیلم ها از ۲۵ مهر آغاز و سه فیلم برگزیده در این بخش در روز اول آبان اعلام خواهد شد.
اول آبان؛ اختتامیه المپیاد چهارم
او درباره اختتام این دوره المپیاد نیز گفت: کار المپیاد چهارم یک روز زودتر از اختتام جشنواره سی و سوم تمام می شود و مراسم اختتامیه «چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان»، ساعت ۱۶: ۳۰پنجشنبه اول آبان برگزار می گردد.
ایل بیگی گفت: در طول برگزاری المپیاد هم فیلم های راه یافته به بخش مسابقه بوسیله سایت آپارات به معرض نمایش گذاشته می شوند. ضمن آن که جلسات نقد و بررسی فیلم ها هم توسط اساتید این حوزه به صورت برخط برگزار می شود.
او اشاره کرد: برگزاری آنلاین چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، تجربه متفاوتی است که امیدواریم برای نوجوانان خاطره انگیز باشد.
هدف المپیاد فقط این نیست که نوجوانان فیلمساز شوند
قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به دست آوردهای دوره های پیشین این رویداد گفت: هدف المپیاد فیلمسازی نوجوانان فقط این نیست که نوجوانان فیلمساز شوند؛ شاید خیلی از آن هایی که ایده عرضه کرده اند هم علاقه ای به ساخت فیلم های خود نداشته باشند.
او گفت: تجربه یک کار گروهی، پرورش ایده و ارائه درست آن در فضایی با نشاط، می تواند به رشد و تربیت نوجوانان کمک نماید. المپیاد بستری فراهم می آورد تا نوجوانانی که به آسانی امکان دسترسی و برقراری تعامل با فیلمسازان مطرح را ندارند، بتوانند با اساتید این حوزه تعامل داشته باشند.
ایل بیگی اظهار داشت: سال قبل سوال بعضی از اساتید این بود که چرا با وجود تفاوت سنی که با نوجوانان دارند، برای گفت و گو و تعامل با آنها انتخاب شده اند. درست است که اساتید این حوزه، تفاوت سنی بسیاری با نوجوانان دارند اما هنوز برای حوزه کودک و نوجوان فیلم می سازند. از طرفی حضور این اساتید در المپیاد هم انتقال تجربه است و هم کمک می نماید تا آنها با علایق و خاصیت های نوجوانان این نسل آشنا گردند.
ما نیازمند گفت و گو دو طرفه هستیم/ کمک المپیاد به تبیین عدالت فرهنگی
مدیر چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان اظهار داشت: سال قبل اساتیدی که با نوجوانان در ارتباط بودند، اعتقاد داشتند که المپیاد بستری فراهم نمود تا آنها با سلایق نسل جدید آشنا شود. ما نیازمند گفت وگوی دو طرفه هستیم. تعاملی که در برگزاری المپیاد، میان اساتید و نوجوانان شکل می گیرد، فراتر از حضور نوجوانان در هر رویداد دیگری است.
او اشاره کرد: منظور این است که حتی اگر این نوجوانان فیلمساز هم نشوند، توانسته اند خیلی راحت با هنرمندان سینمای کودک و نوجوان در ارتباط باشند و از آنها کسب تجربه کنند. این مساله می تواند به عدالت فرهنگی هم کمک نماید و المپیاد فرصت کوچکی برای نوجوانان علاقمند در شهرهای کوچک است که شاید فضای مناسبی برای کارهای فرهنگی نداشته باشند و المپیاد کمک می نماید تا علاقه خودرا ادامه دهند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب