رئیس موزه ملی ایران:

فردوسی را در جنگ 12 روزه رها کرده بودند!

فردوسی را در جنگ 12 روزه رها کرده بودند! به گزارش آبی طرح، رئیس موزه ملی ایران ضمن اشاره به مشکلاتی که برای محافظت از آثار تاریخی در ایام بحرانی جنگ ۱۲ روزه وجود داشت، اظهار داشت: علاوه بر محافظت از آثار موزه ای در آن شرایط، نمادهای فرهنگی دیگر در سطح شهرها مثل پیکره ها و بناهای یادمانی باید در دستور کار حفاظتی قرار گیرند، اما در جنگ ۱۲ روزه چنین نگاهی وجود نداشت و پیکره هایی مثل فردوسی بدون پوشش حفاظتی رها شده بودند.


به گزارش آبی طرح به نقل از ایسنا، در دهمین کنفرانس جامع مدیریت بحران که در محل موزه ملی ایران برگزار شد، جبرییل نوکنده، رییس کل این موزه، به صیانت از آثار موزه ای در زمان جنگ و تجربیات موزه ملی ایران در جنگ تحمیلی هشت ساله و 12 روزه پرداخت و ضمن اشاره به اهمیت برنامه ریزی عملی در وضعیت بحران، اظهار نمود: صیانت از آثار موزه ای در وضعیت جنگ، نیازمند برنامه ریزی عملی و واکنش سریع است. بااینکه کنوانسیون لاهه ۱۹۵۴ حمله به بناهای تاریخی و موزه ها را در زمان جنگ ممنوع اعلام نموده، اما موزه ها همیشه در معرض تهدیدات مستقیم و غیرمستقیم جنگ هستند.
رئیس موزه ملی ایران ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در دوران بحران اظهار داشت: ما با تأکید بر تجربیات گذشته، خصوصاً آموخته های دوران جنگ تحمیلی، اقدامات گسترده ای را برای صیانت از مجموعه های موزه ملی ایران به اجرا درآوردیم. این اقدامات شامل انتقال اشیای باارزش به مخازن امن، نصب دیوارهای محافظتی از کیسه های شن و عایق های حرارتی، تقویت سیستم های امنیتی و اجرای پروتکلهای ویژه حفاظتی بود.
او درباره ی همکاریهای بین المللی در این مورد اظهار نمود: با ایجاد کارگروه ویژه بحران، ارتباط با نهادهای بین المللی در رابطه با میراث فرهنگی برقرار شد و از تجربیات متخصصان جهانی در این مورد بهره برداری کردیم. نصب نشانه های بین المللی (سپر آبی) صیانت از میراث فرهنگی بر اساس کنوانسیون ۱۹۵۴ لاهه روی بام موزه نیز از دیگر اقدامات ما بود.
نوکنده در ادامه به چالش های پیش رو اشاره نمود و اظهار داشت: با وجود تمامی این تلاش ها، در حوزه تامین مواد و تجهیزات مورد نیاز برای صیانت از آثار در ایام بحرانی همانند خیلی از دستگاه ها با مشکلات مختلفی روبرو بودیم.
رئیس موزه ملی ایران تصریح کرد که نمایندگان نهادهای مدیریت بحران باید توجه ویژه ای به موزه ها و مراکز فرهنگی در وضعیت بحران داشته باشند.
او اضافه کرد: علاوه بر موزه ها و سایر مراکز فرهنگی، نمادهای فرهنگی دیگر در سطح شهرها مثل پیکره ها و بناهای یادمانی باید در دستور کار حفاظتی قرار گیرند.
نوکنده ضمن اشاره به اهمیت این نمادهای فرهنگی به تجربیات تعدادی از کشورها در صیانت از پیکره های یادبود در سطح شهرها اشاره نمود و اضافه کرد: در این خصوص در جنگ ۱۲ روزه چنین نگاهی وجود نداشت و پیکره هایی مثل فردوسی بدون پوشش حفاظتی رها شده بودند.
رییس موزه ملی ایران ضمن اشاره به نقش تجربیات کسب شده تاکید کرد: تجربیات عملیاتی ما نشان داده است که آمادگی قبل از بحران، آموزش کارکنان و اجرای پروتکلهای عملیاتی ساده اما مؤثر، می تواند خسارات وارده به آثار تاریخی و فرهنگی را به حداقل برساند. این تجربیات می تواند زمینه ساز تدوین برنامه های جامع تری برای صیانت از موزه ها و مراکز فرهنگی در تمام کشور باشد.
موزه ملی ایران بعنوان موزه مادر و یکی از مهم ترین موزه های باستان شناسی، میزبان بالاتر از سه میلیون شیء فرهنگی از دوره های یک میلیون سال پیش تابحال است و ساختمان های موزه ایران باستان و موزه هنر اسلامی نیز خود از یادگارهای مهم معماری معاصر ایران به شمار می روند و در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند.
این موزه در جنگ ۱۲ روزه به منظور صیانت از آثار بخش قابل توجهی از مجموعه خودرا به مخزن منتقل کرد که باتوجه به آن رویکرد، موزه ملی هنوز بطور کامل بازگشایی نشده است.


1404/08/21
09:32:29
5.0 / 5
7
تگهای خبر: آموزش , دستگاه , سیستم , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این پست آبی طرح
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
آبی طرح ، گرافیک و طراحی
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

آبی طرح

گرافیک و طراحی

آبی طرح: پنجره ای به دنیای هنر و گرافیک، همراه شما در راه کشف و خلق زیبایی

abitarh.ir 1395-1404 - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است