یك هنرمند با آبی طرح مطرح كرد

نقطه ضعف مهم ترین نمایشگاه گردشگری جهان!

نقطه ضعف مهم ترین نمایشگاه گردشگری جهان! به گزارش آبی طرح ویترین مجازی ITB برلین امسال بدون سوغات و صنایع دستی بود. هنرمندی از ایران می گوید: بااینکه رویکرد و تاکید این نمایشگاه بر گردشگریست اما این یک نقطه ضعف برای نمایشگاه مهم آلمان به شمار می آید که امسال صنایع دستی و سوغات را فراموش کرده بود.


به گزارش آبی طرح به نقل از ایسنا، نمایشگاه گردشگری آلمان که بیشتر به بورس گردشگری شباهت دارد، از روز سه شنبه ۱۹ اسفندماه کار خودرا شروع کرد، نمایشگاهی که به خاطر کووید-۱۹ بعد از یک سال وقفه، این دفعه مجازی اجرا شد. روزنامه فرانکفورتر آلمان درباره این نمایشگاه نوشته بود امسال ۱۰ هزار غرفه از حدود ۱۹۰ کشور در ITB حضور دارند که ایران نیز با یک سالن اختصاصی امیدوار است به زودی به روزهای پررونق گردشگری برگردد.
اما تفاوت حضور امسال ایران اختصاص بخشی ویژه به صنایع دستی، سوغات و هنر ایرانی بود. با این وجود مهرنوش زنگنه، تنها هنرمند ایرانی حاضر در ITB برلین، غفلت این نمایشگاه نسبت به سوغات و صنایع دستی را یک نقطه ضعف می داند و به ایسنا می گوید: بااینکه رویکرد نمایشگاه ITB برلین گردشگری و سفر است، اما این سوال مطرح است که چرا با وجود اختصاص قسمتی از فضای فیزیکی این نمایشگاه در سالهای گذشته به صنایع دستی و سوغات، اما در نمایشگاه مجازی از آن غفلت شده است!؟
زنگنه که قبل تر سابقه حضور در نشست گردشگری ایران و چین در سال ۲۰۱۹ را داشته و در نمایشگاه های بین المللی صنایع دستی دیگری نیز شرکت کرده است، ارائه صنایع دستی در کنار محصولات گردشگری را تکمیل کننده محتوای هر دو بخش می داند و ادامه می دهد: با علم به شرایط مجازی نمایشگاه امسال آلمان، اما به نتیجه آن امیدوارم. به هر حال گوشه ای از هنر و صنایع دستی ایران معرفی و شناخته می شود.
او می گوید: حضور هنرمندان در نمایشگاه های بین المللی دست واسطه و دلال را کوتاه می کند. اطلاع دارم که تعدادی از آثار ما هنرمندان توسط دلال ها در بازارهای بین المللی عرضه می شود، اما بدون امضا و نشانی. حتی کسی از وجود ما خبر ندارد و شناخته نمی شویم و هیچ ارتباطی با مشتری و اطلاعی از سلیقه و نیاز او نداریم. مزیت حضور در نمایشگاه های بین المللی- فرقی نمی کند در کنار گردشگری و یا مستقل - به هر حال به شناخته تر شدن هنرمند و آثار ایرانی کمک می نماید.


زنگنه معتقد است: حضور در نمایشگاه های بین المللی مثل آلمان که امسال مجازی برگزار شد، حتی اگر سود و صرفه اقتصادی برای صنایع دستی نداشته باشد، ولی به لحاظ این که برند و هنرمند معرفی می شود، اتفاق خوبی است و در صورت استمرار این حرکت، حتما در آینده جایگاه خودرا پیدا می کند و نتیجه های بهتری برای بازار صنایع دستی ایران به دست می آورد.
سروناز صالحیان، نماینده یکی از آژانس های گردشگری که در غرفه مجازی صنایع دستی ایران (در بخش جامعه تورگردانان ایران) حضور داشت نیز درباره فضای نمایشگاه امسال به ایسنا می گوید: امسال شرکت کننده ای از صنایع دستی حضور نداشت و شاید ایران تنها کشوری بود که در این بخش محتوای قابل دفاع و خوبی را تولید و ارائه کرد. بیشتر افراد حاضر در ITB که شاید در رابطه با این حوزه باشند، هنرمند، معمار و یا موزه دار بودند. باتوجه به این شرایط انتظار بازدهی سریع نمی توان داشت و باید منتظر آینده بود و رایزنی ها و بازاریابی ها را ادامه داد.
او هم اظهار می کند: این نمایشگاه با آن که هر سال بخشی را به صنایع دستی و سوغات اختصاص می داد، اما در محیط مجازی آنرا فراموش کرده و بخشی را به آن اختصاص نداده بود که به نظرم نقطه ضعف نمایشگاهی با این درجه از اهمیت در صنعت گردشگریست. البته ما می دانیم که رویکرد اصلی این نمایشگاه گردشگری ست، اما نمی گردد که در فضای فیزیکی بخش سوغات و صنایع دستی باشد، اما در محیط مجازی آنرا حذف نمایند.
صالحیان می گوید: نمایشگاه گردشگری آلمان به جزئیات زیادی می پردازد و در سالهای گذشته که حضوری بود وسعت زیادی دشت، طوری که هر آن چه را به دنیای گردشگری مربوط می شود و نمی گردد می توان در آن یافت. اما محیط مجازی آن بسیار تخصصی طراحی شده بود، که البته پلتفورم آن بسیار کاربردی و قابل دسترس و آسان بود و برای شرکت کنندگان نمایشگاه مجازی واقعا ایده آل بود.
نمایشگاه ITB برلین که از سال ۱۹۶۶ درحال برگزاری است، به بورس بین المللی گردشگری مشهور است و از مهم ترین رویدادهای گردشگری جهان به شمار می آید. سال ۲۰۱۹ حدود ۱۶۰ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید نمودند. برآورد شده بود ITB در سال ۲۰۲۰ حدود هفت بیلیون یورو درآمد کسب کند که با شیوع ویروس کرونا برنامه های آن متوقف گردید اما امسال نوع مجازی آن انجام شد که از ایران نیز ۲۷ شرکت گردشگری حضور داشتند و کشورمان برای اولین بار بخش مستقلی را به صنایع دستی اختصاص داده بود.




منبع:

1399/12/24
12:53:45
0.0 / 5
323
تگهای خبر: تخصصی , صنایع دستی , صنعت , طراح
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است