مجسمه فردوسی را نیمه کاره شستند!

مجسمه فردوسی را نیمه کاره شستند! به تازگی یکی از مجسمه سازان مطلبی را در فضای مجازی منتشر نمود که محتوای آن، از شست وشوی نیمه کاره مجسمه میدان فردوسی و دورنگ شدن این مجسمه ۶۳ ساله خبر می داد.


خبرنگار تجسمی ایسنا به میدان فردوسی رفت تا از صحت وسقم ماجرا آگاه شود و در نهایت آنچه مشاهده شد، بدین شرح است: اثر گرانبها و پرارزش ابوالحسن صدیقی ـ نقاش و مجسمه ساز مشهور ایرانی ـ که یکی از المان های مطرح شهر تهران به شمار می آید، دو رنگ شده و به صورت تیره و روشن درآمده است!
اکنون به نظر می آید مسئولان وقت سازمان زیباسازی شهر تهران که سالانه برنامه های مرمتی و شست وشوی آثار شهری را در برنامه کاری خود دارد، تنها به تمیز کردن بخشی از مجسمه فردوسی بسنده کرده اند و با گذشت یک سال، شست وشوی مجسمه به صورت کامل انجام نشده است. البته این احتمال هم وجود دارد که در حین عملیات مرمت و شستشو متوجه تغییر فاحش رنگ مجسمه شده اند و برای پرهیز از ادامه این روند و مخدوش نشدن بیشتر اثر، کار را متوقف کرده اند.



در همین راستا تصمیم گرفتیم در ابتدا گفت وگویی با مجید قادری ـ معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران ـ درباره علت این امر و برنامه این سازمان در جهت شست وشوی کامل مجسمه فردوسی داشته باشیم.
او به ایسنا پاسخ داد: درباره این مورد خاص حضور ذهن کافی ندارم، ولی در سازمان زیباسازی تهران، برای مرمت، شست وشو و جا به جایی آثار شهری، برنامه مرمتی مستمر داریم و به ندرت چنین اتفاقاتی رخ می دهد؛ چون یا یک اثر را مرمت و تمیز نمی نماییم و یا به صورت کامل کار را انجام می دهیم. اگر هم این اتفاق افتاده باشد به خاطر تغییر مدیریت و کوتاهی پیمانکار است. ولی به هر حال بعد از بررسی لازم، شست وشو و حفظ این اثر را در اولویت قرار خواهیم داد.
پس از توضیحات این مقام مسئول، صحبتی هم با مهدی سبحانی ـ مدیر اداره آثار حجمی سازمان زیباسازی تهران ـ که اخیرا به این سمت منصوب شده است، داشتیم. او هم اظهار داشت: یکی از بحث های اداره آثار حجمی، مرمت آثار و ساماندهی المان های حجمی است و کار مطالعاتی آن در حال انجام می باشد. باید دید برنامه ای که مشاوران مجسمه ساز مقرر است تنظیم کنند، به چه صورت خواهد بود که برای این مجسمه هم برنامه ریزی شود؛ چون این یک کار کارشناسی است. ولی شست وشوی صحیح این اثر در برنامه کاری مان قرار می گیرد.



در مرمت هم به اصل اثر وفادار باشیم
پس از گفتگو با قادری و سبحانی، پای صحبت بیژن غنچه پور، هنرمند مجسمه ساز نشستیم که در ابتدا این اتفاق توسط خود او مطرح شده بود.
غنچه پور به ایسنا اظهار داشت: ابتدا باید بگویم از جزئیات این طرح مرمت، این که چه زمانی اتفاق افتاده، مجری چه کسانی بوده اند و مرمت به شیوه شست وشو بوده یا روش های دیگر، چیزی نمی دانم؛ بلکه صرفاً بعنوان مجسمه ساز می گویم که وضعیت حال حاضر مجسمه دست بردن به ایده سازنده و مخدوش کردن تصویر آن است.
او توضیح می دهد: مجسمه ساز هنگام ساخت احجام مجسمه اش، تیره و روشنی ها و خاکستری های مجسمه را کنترل می کند. حال اگر فرایند مرمت سبب به هم ریختن این خاکستری ها شود و بخش هایی از مجسمه به صورت گزینشی لایه برداری شود، همینطور که برای مجسمه فردوسی رخ داده، عملا طراحی و ایده مجسمه ساز نادیده گرفته شده است.
وضعیت حال حاضر مجسمه فردوسی تهران / تصاویر ایسنا در هفته اخیر گرفته شده است.


منبع:

1401/04/10
13:17:07
5.0 / 5
609
تگهای خبر: تصویر , سازمان , طراح , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است