در گفت وگو با آبی طرح؛

اصلا فکر نمی کردم، هادی و هدی ترسناک باشند

اصلا فکر نمی کردم، هادی و هدی ترسناک باشند به گزارش آبی طرح، صداپیشه‌ی مجموعه عروسکی «هادی و هدی» اظهار داشت: اصلاً فکر نمی کردم، هادی و هدی کار ترسناکی باشد اما اخیراً یکی از دهه شصتی ها به من اظهار داشت که تصویر این عروسک ها در پس زمینه ای سیاه بسیار ترسناک بود.


سوسن مقصودلو در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا و با اشاره به این نکته که تصور مخاطب از یک مجموعه با تصور سازندگان لزوما در یک راستا قرار نمی گیرد، بیان کرد: اصلاً فکر نمی کردم هادی و هدی کار ترسناکی باشد اما اخیراً یکی از دهه شصتی ها با من صحبت می کرد و به من گفت تصویر این عروسک ها در پس زمینه ای سیاه بسیار ترسناک بود؛ از شنیدن این حرف بسیار تعجب کردم اما بعد دیدم که درست است و این نمایش از دید یک بچه می تواند بسیار ترسناک باشد.
گوینده مجموعه عروسکی هادی و هدی افزود: مجموعه هادی و هدی سال ۱۳۶۴ ساخته شد؛ (هادی و هدی مجموعهٔ عروسکی است که در دههٔ ۶۰ از شبکهٔ دو سیما در قالب برنامهٔ کودک پخش شد).
بازیگر مجموعه گلاب بپاش (سعید نیک پور ۱۳۶۴) در پاسخ به این پرسش که آیا در تمام این سال ها واکنشی مطرح نشده است که نشان دهد کودکان دهه ۶۰ از برخی مجموعه های تلویزیونی می ترسیدند، اظهار داشت: احیانا چنین گلایه و شکایتی نبوده که این کارها انجام می شده است وگرنه اگر بد بود و بازخوردهای بدی داشت پخش نمی شد.
وی اضافه کرد: البته هادی و هدی آن زمان به نظرم کاری قابل دفاع و نو بود و اردشیر کشاورزی (کارگردان اثر) و تیمی که جمع شده بودند دیگر تکرار نمی شوند، چونکه آدم های قدری در کار خود بودند منتها در هر کاری چاله هایی هست که باید بررسی و به درستی پر شوند و اینگونه است که پیشرفت صورت می گیرد. هر کاری بعد از آن باید لطمه شناسی و روی آن فکر شود که این کار را کردیم و موفق بود و نمره ۲۰ گرفت برای اینکه بهتر شود چه باید کرد؟


مانند خیلی از هنرمندان درحال استراحت هستم
بازیگر سریال خانه ما (مسعود کرامتی ۱۳۷۹) در توضیح زندگی این روزهای خود اظهار داشت: این روزها مانند خیلی از هنرمندان درحال استراحت هستم، بیشتر در رادیو مشغول کارم و پیش از عید کارهایی انجام می دادم که در فضای مجازی قابل انعکاس باشد. مجموعه داستانی داشتم به نام درام های تلفنی که آنرا با کمک چیزی حدود ۴۰ هنرمند به شکل صوت درآوردم یعنی به این شکل که به سبب کرونا آنها در خانه خودشان صدا را ضبط می کردند چونکه کار تلفنی بود و شخصیت ها باهم صحبت می کردند و سپس تک تک برای من می فرستادند.
وی اضافه کرد: اهتمام کردم از هنرمندان پیش کسوت که مردم از صدای آنها خاطره دارند، استفاده کنم و بعد از آن مقداری پادکست از قصه های کهن ایرانی ضبط کردم که آنها هم در دنیای مجازی منتشر گردید.
مقصودلو افزود: مجموعه ای برای بچه ها به اسم خانه آب نباتی کار کردم که شبکه پویا آنرا پخش می کرد و این روزها باردیگر باز پخش می شود؛ خانه آب نباتی مجموعه ای مفید برای بچه ها بود که آنها دوست داشتند و امیدوار هستم این دست کارهایی که برای بچه ها به انجام می رسد، ادامه پیدا کند.
این هنرمند اظهار داشت: بعد از آن چند فیلم کوتاه و سریالی به نام بی نشان را کار کردم که این روزها درحال پخش است.


کار کودک پتانسیل فانتزی های بسیاری دارد
بازیگر مجموعه تلویزیونی قصه های تابه تا (مرضیه برومند ۱۳۷۳-۷۴) در پاسخ به این پرسش که چرا به کار در زمینه کودک علاقه داشته است، اظهار داشت: قسمتی از کار در زمینه کودک اتفاق است و بخشی هم به کاراکتر و صدا و فیزیک یک بازیگر ربط پیدا می کند؛ ضمن اینکه من هم مانند خیلی از آدم ها بچه ها را دوست دارم و احساس می کنم که می شود خلاقیت زیادی در این حوزه به خرج داد. کار کودک فانتزی های زیادی دارد و این بخشی است که کار در این عرصه را برای من دوست داشتنی کرده است.
وی اضافه کرد: کارهای طنز و کودک برای من بسیار دلچسب هستند بنا بر این نخستین کارهایی که از سال ۱۳۵۵ و ۱۳۵۶ انجام دادم کار کودکان بود و بعد از آن هرازگاهی کار کودک انجام داده و در کنارش کار بزرگسال و تئاتر و سینمای و تلویزیون و رادیو.
مقصودلو اظهار داشت: خلاقیت جزئی از ذات هنر است و دست هنرمند برای کار هنری شاید بیش از دیگران باز باشد.
بازیگر مجموعه تلویزیونی پیامک از دیار باقی (سیروس مقدم ۱۳۸۶) گفت: تفاوت کار کودک با بزرگسال این است که فانتزی دارد و کارهای بسیاری را می توان در آن انجام داد. عروسک امکانات بی نظیری دارد و کارهایی را می کند که انسان با محدودیت های فیزیکی اش امکان انجام آنرا ندارد. بنا بر این دست آدم برای اینکه رفتارهای متنوع تری را انجام دهد، باز است.


کار کودک تخصص بالایی می طلبد
هنرپیشه تئاتر خانه برنارد آلبا (۱۳۵۹) در توضیح شرایط امروز تولید برنامه و محتوا برای کودکان اظهار داشت: صادقانه کارهای کودکان را امروز (به رغم زحمات بسیاری که کشیده می شود) دوست ندارم و به نظرم می آید که این کارها بوسیله دادوفریاد و سوت و... فقط یک هیجان کاذب را به بچه ها می دهند. این ها مطالبی است که دست کم برای نسل ما که به شکل دیگری زندگی می کردیم، اصلاً خوشایند نیست. به اضافه اینکه بیشتر کارها پلاتو_مجری است و این هم خوشایند نیست.
وی افزود: زمان ما وقتی می خواستیم برای کودکان کار نماییم دست کم سه ماه تمرین می کردیم، بطورمثال برای هادی و هدی مدت ها طول کشید که متن نوشته شد و بعد از آن زمانی طولانی تمرین کردیم و پس از تمرین صداها را ضبط می کردیم و بعد از آن تمرین با عروسک ها انجام می شد و همه اینها در کنار هم قرار می گرفت. گروه ها و آدم ها یکدست بودند و کسانی که واقعاً تخصص کار کودک داشتند کار می کردند. مشکل کارهای امروز این است که اینها دیگر به آن صورت نیست یا اگر هم هست کم رنگ است.
مقصودلو اشاره کرد: شاید ترجیح می دهند کارهای ارزان بسازند. اینکه برای کاری مدت طولانی تمرین و هماهنگی شود زمان و انرژی بسیاری را می گیرد تا کاری که فقط یک مجری است و یک پلاتو و نیم ساعت یا یک ساعت کاری را ضبط می کنند و تمام می شود.
وی اضافه کرد: قبل تر آدم ها در کاری که انجام می دادند متخصص بودند و هر چیزی سرجای خودش بود. آدم ها تمرین می کردند و تجربه داشتند. تمرین موضوع مهمی است و یکدست بودن گروه بسیار مهم تر است تا آدم هایی کنار هم قرار بگیرند که ربطی به هم دیگر ندارند. احساس می کنم ضعف اصلی در کارهای امروز ما این موارد است.
هنرپیشه مجموعه زیر گنبد کبود (بهرام شاه محمدلو ۱۳۶۶) اشاره کرد: چون بچه کوچک است احساس می کنند که همه چیز آن باید کوچک باشد و اگر بخواهند سریالی برای بزرگسال بسازند تلاش می شود همه چیز سطح بالا گرفته شود اما وقتی مربوط به کودک می شود همه چیز پایین می آید. درصورتی که حساسیت های کار کودک بیشتر است و باید برای تولید و تهیه آن کار کارشناسی صورت گیرد و چند متخصص کنار هم قرار گیرند.
این هنرمند افزود: همه چیز به کارشناسی اثر بازمی گردد. وقتی یک کار کودک می خواهد ساخته شود، تیمی که از روان شناس، جامعه شناس، مربی کودک و تمام آدم هایی که تخصص در کار کودک دارند باید دور هم جمع شوند.


زبان زمانه عوض شده است
بازیگر فیلم سینمایی بی پولی (حمید نعمت الله ۱۳۸۶) تصریح کرد: امروز نمونه هایی داریم که در نمایش خانگی پخش می شوند؛ کار خانم برومند و آقای طهماسب. اینها آدم هایی هستند که بسیار در کارشان قدرند. حتی این کارها را هم یک تیم باید بررسی کند که آیا کار درستی درحال وقوع است؟ یعنی هر کاری که به انجام می رسد چه برای کودک و چه برای بزرگسال باید روی آن کار صورت گیرد و تحقق شود و خیلی از آدم هایی که در رشته های هنر یا علوم انسانی تحصیل می کنند می توانند در تز پایان نامه علت موفقیت یا عدم موفقیت یک اثر را بررسی نمایند.
وی اضافه کرد: همه اینها مال زمانی است که سیستم درستی وجود داشته باشد که آدم ها دور هم جمع شوند و بخواهند کار درست را انجام دهند امروز وضعیت به صورتی هست که جمع کردن چهار نیرو در کنار همدیگر کار بسیار سختی است.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا چند دهه گذشته بیشتر روی موضوعات کار می شد، اظهار داشت: آن زمان هم مشکلات خودش را داشت. حالا ما به نسبت مشکلات را بررسی می نماییم. می توان گفت آن زمان تعدادی از مسائل کمتر بود؛ بطورمثال مسائل مالی. آدم ها نیز کمتر مشکل داشتند و می شد مسائل را ساده تر برگزار کرد؛ هرچند که آن زمان هم مشکلات خودش را داشت ولی دغدغه ها فرق می کرد. مسائل آسان تر بود و آدم ها مشکلات کمتری داشتند و مادیات تا به این اندازه حاکم نبود و می شد زندگی را ساده تر برگزار کرد.
مقصودلو در اختتام در پاسخ به این پرسش که چرا موضوع اخلاق در کارهای ایرانی و خارجی که در گذشته برای کودک تولید می شد، برجسته بود، اظهار داشت: من این حس را ندارم. شاید بتوان اظهار داشت که زبان زمانه عوض شده است یعنی با ادبیات دیگری این کار را می کنند اما من این حس را ندارم؛ البته می توان اظهار داشت که ما نسل آرمان گرایی بودیم و جوانان امروز دل مشغولی های دیگری دارند.
به گزارش آبی طرح به نقل از خبرگزاری ایرنا، سوسن مقصودلو (زاده ۱۳۳۶ رشت) مدرس، گوینده و بازیگر پرسابقهٔ تئاتر، سینما و تلویزیون ایران است.
وی کار بازیگری را از سال ۱۳۵۵ با بازی در نمایشِ «داستانی نه تازه» با کارگردانی داریوش فرهنگ شروع نمود. مقصودلو دانش آموختهٔ «کارشناسی نمایش» از دانشکده هنرهای زیباست و علاوه بر بازیگری در عرصه گویندگی نیز فعال و موفق بوده است که از میان آثار مشهورش می توان به گویندگی در نوار قصه های شاپرک خانوم، ترب، ماه و پلنگ و شازده کوچولو اشاره نمود.


منبع:

1401/05/25
10:02:10
5.0 / 5
197
تگهای خبر: ادبیات , بازیگر , تحصیل , تصویر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است