گفت وگویی با مسعود سخاوت دوست

چالش ساخت موسیقی برای سکانس های ملتهب عطرآلود

چالش ساخت موسیقی برای سکانس های ملتهب عطرآلود آبی طرح: آهنگساز فیلم سینمایی «عطرآلود» می گوید که ساخت موسیقی برای سکانس هایی که بطور معمول مربوط به مسایل التهابی در فیلم می شد، سخت بود چونکه سبک هادی مقدم دوست سبک پُرتنشی در موسیقی نیست و بسیار روان و شیرین است.


مسعود سخاوت دوست آهنگساز فیلم سینمایی «عطرآلود»در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به این که پیش از این اثر، در سریال «سرباز» و فیلم سینمایی «سر به مهر» دو کار با هادی مقدم دوست همکاری داشته است، بیان نمود: بهتر است بگویم که به لحاظ ادبیات صوتی با فضای ذهنی هادی مقدم دوست آشنایی دارم. پروژه «عطرآلود» هم یک ملودرام عاشقانه و اخلاقی در بستر داستانی شیرین و البته گاهی پُرالتهاب ست که روایتگر یک دغدغه باورپذیر و اخلاقی است.
وی افزود: این که این مورد در موسیقی باید انتقال پیدا کند و چه چالش هایی امکان دارد داشته باشد، موضوعی است که در ابتدای امر باید با گفتمان با کارگردان مطرح می شود و به سرانجام می رسید. من تنها دو بار با هادی مقدم دوست صحبت کردم، یک مرتبه فیلم را ابتدا تا پایان با ایشان تماشا کردم و به اندازه نصف روز در دفتر صحبت کردیم. بار دیگر زمانی که موسیقی اثر را ساختم از ایشان دعوت کردم که بشنود و نقطه نظرات خویش را بیان کند تا یکسری ریزه کاری ها و زینت هایی در کار رعایت شود.
آهنگساز فیلم سینمایی «عطرآلود» خاطرنشان کرد: من از ابتدا تحت تأثیر فیلم که هم اثری خوش ساخت است و هم داستان روانی دارد، قرار گرفتم. همینطور هادی مقدم دوست در مقام کارگردان خوب ظاهر شده و بازی ها باورپذیر است. در چالش اول ما باید به این مورد برخورد نماییم که چه جنسی از باورپذیری و وقار در موسیقی را باید داشته باشیم. کلیدواژه ها را با هم چک کردیم و سر چند کلیدواژه به توافق رسیدیم.
سخاوت دوست ضمن اشاره به این که بهار ۱۴۰۰ برای ساخت موسیقی «عطرآلود» به این پروژه دعوت شد و نزدیک به دو ماه ساخت و تنظیم موسیقی آن زمان برد، مطرح کرد: هنگام کار روی این فیلم سینمایی به لحاظ ذهنی، با فراغت بال مواجه بودم چونکه نیمه اول سال زمان مناسبی برای ما آهنگسازان است که روی موسیقی یک اثر تمرکز و به تمام جزئیات آن فکر نماییم.
وی با اشاره به اینکه "اساس کار ساخت موسیقی فیلم را تعامل و اعتماد بین آهنگساز و کارگردان می داند، " اظهار نمود: این مسئله زمانی یا کمی نیست یعنی این گونه نیست که آهنگساز چه قدر با کارگردان در تماس باشد و یا چه قدر ایشان را ببیند. تعامل و اعتماد زمانی شکل می گیرد که دو طرف متوجه قضیه باشند. من و هادی در نهایت تعامل با یکدیگر بودیم. در واقع من با گفتمان ایشان وارد کار موسیقی شدم و بدین دلیل تعامل مان در نهایت امکان دارد. همینطور باید بگویم رفت و برگشت ها بیشتر بر مبنای مفاهمه صورت گرفت.
آهنگساز فیلم سینمایی «عطرآلود» در پاسخ به این پرسش که کدام سکانس این اثر به لحاظ آهنگسازی سخت بود، مطرح کرد: در واقع سختی ساخت موسیقی برای هر سکانس متفاوت و بحث اینست که با چه سرعتی می شود این سکانس ها و جزایر از همه گسسته را با هم پیوند زد و در نهایت به یک وحدتی در موسیقی فیلم رسید.
سخاوت دوست افزود: شاید سکانسی که مقرر است عطرساز خویش را ارائه کند، سخت ترین سکانس بود. همینطور ساخت موسیقی برای سکانس هایی که معمولاً در ارتباط با مسایل التهابی در فیلم می شد، سخت بود چونکه سبک هادی مقدم دوست، سبک پُرتنشی در موسیقی نیست و بسیار روان و شیرین است. او حتی اگر مطلبی را هم در آثارش تلخ بیان می کند، در نهایت کامش شیرین است. این مورد که تلخی را باید شیرین بیان کرد، شاید چالش برانگیزترین و سخت ترین مبحث این اثر بود.
وی در قسمت دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه موسیقی فیلم همان گونه که از اسمش پیداست باید یک معنایی هم داشته باشد، اظهار داشت: موسیقی خالص و انفرادی نیست و باید در نهایت سنخیت با فیلم باشد. ناگفته نماند که موسیقی خود هنر مستقل و قدرتمندی است و پیشینه اش عظیم تر از سینماست اما وقتی باید در کنار فیلم هویت پیدا کند، قاعدتا باید در نهایت سنخیت و در خدمت فیلم باشد.
آهنگساز فیلم سینمایی «عطرآلود» افزود: این خدمت می تواند مراتب مختلف داشته باشد، گاهی مواقع صرفاً نقص های فیلم را برطرف و گاهی مواردی را اضافه به لحاظ محتوایی به اثر اضافه می کند تا روانت حرکت نماید. البته این به معنای نقص فیلم هم نیست. ما در موسیقی فیلم «عطرآلود» بیشتر جنبه همراهی را با اثر داشتیم و تا جایی که امکان پذیر بود، به لحاظ مفهومی چیزی را به فیلم اضافه کردیم.
سخاوت دوست در قسمت دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه سینمای هادی مقدم دوست روان و شیرین است، خاطرنشان کرد: سینمای او حتی اگر لحظه ای مخاطب را با تلخی مواجه کند، می توانید ایمان داشته باشید که این تلخی پایدار نیست و صرفاً تلنگری برای وجدان آدمی ست که گاهی می لغزد، لغزشی که منجر به سقوط نمی شود بلکه فقط یک ترسی وارد می نماید که بعد می تواند خویش را جمع کند و با قدرت به مسیر ادامه دهد. در واقع تلخی ها هیچگاه در وجود و روح انسان ته نشین نمی شوند.
او در آخر تصریح کرد: سینمای مقدم دوست برای من یادآور خاطراتی است که در زندگی زیستم و با این رویکرد زندگی کردم؛ زیستی که به هر حال امکان دارد هر آن یک خط صعودی و وحشت سقوط را تجربه نمود اما صعود همیشه اجتناب ناپذیر است. در واقع سینمای هادی، سینمایی ست که این شیرینی را به کام مخاطب می چشاند.

فیلم سینمایی "عطرآلود" که محصول سازمان سینمایی سوره است به نویسنده و کارگردانی: هادی مقدم دوست، تهیه کننده: یوسف منصوری است که بازیگرانی چون مصطفی زمانی، هدی زین العابدین، کوروش تهامی، همایون ارشادی و حسام محمودی در آن به ایفای نقش می پردازند.
در این حوزه بخوانید:
/نقد فیلمهای جشنواره/ «عطرآلود»؛ عطر آن است که خود ببوید!




منبع:

1401/11/19
11:19:52
5.0 / 5
452
تگهای خبر: آهنگ , آهنگساز , ادبیات , بازیگر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است