سرپرست گروه لیان :

موسیقی جنوب در شادی و غم، همراه مردم است

موسیقی جنوب در شادی و غم، همراه مردم است آبی طرح: به گزارش آبی طرح، آخرین نشست پژوهشی سی وهشتمین جشنواره موسیقی فجر با محوریت موسیقی های کرانه خلیج فارس با حضور محسن شریفیان (سرپرست گروه «لیان») برگزار گردید.


به گزارش آبی طرح به نقل از ستاد خبری سی وهشتمین جشنواره موسیقی فجر، این قسمت میزبان محسن شریفیان ( نوازنده، آهنگساز و موسیقی پژوه بوشهری) بود که پیرامون کمبودها و لزوم های پژوهش موسیقی کرانه های خلیج فارس سخن گفت.
در این برنامه محسن شریفیان در رابطه با ضرورت پژوهش در موسیقی اظهار داشت: من موسیقی را بعنوان یکی از رفتارهای آدمی و پدیده انسانی می بینم. وقتی در رابطه با موسیقی تحقیق می نماییم، به شکلی در رابطه با خود انسان تحقیق کرده ایم و مطالعه موسیقی و انسان شناسی موسیقی خودمان را مطالعه می نماییم. من موسیقی را صرفاً ساز و آواز نمی بینم.
شریفیان در رابطه با موسیقی جنوب ایران اضافه کرد: همانگونه که سایر اقوام ایرانی موسیقی خاص خودشان را دارند، موسیقی جنوبی هم مشخصات خاص خودش را دارد. همیشه گفته ام موسیقی جنوب ایران از تولد تا مرگ همراه آدم است و درگیر مشخصات خاص آدم هاست. در شادی و غم های آنها و مبین شیرمردی و دلیرزنی، جنگ عشق، حال کودکان و در تمام وقت ها کنار آدم ها بوده و مردم جنوب با آن زندگی کرده اند. در بوشهر که حوزه مطالعه خاص خودم است، کتاب های فراوانی نوشته شده است.


این پژوهشگر حوزه موسیقی بوشهر همینطور افزود: موسیقی جنوب در عین این که شاد است اما یک غم درونی هم دارد. تند بودن ریتم آن به تند بودن شرایط جغرافیایی، گرم بودن هوا و تند بودن آفتاب باز می گردد. این امر بسیار بر روی ما تأثیر می گذارد. این تند بودن ریتم حتی در کلام ما هم وجود دارد. البته علاوه بر این که موسیقی تند و شاد داریم؛ موسیقی سوزناک و غمگین مانند موسیقی ماه های محرم و صفر را هم داریم. تمام این ها اما نشانه زندگیست و همانگونه که آدم ها احتیاج به شادی دارند، به غم هم نیاز دارند. این نشان داده است که موسیقی بسیار به ما نزدیک است.
او همینطور در رابطه با آخرین کتاب خود به نام «باب الهوا» درمورد موسیقی کیش اظهار داشت: قبلا در رابطه با موسیقی خارک و موسیقی و آیین های زار کتابی کار کرده بودم. اما کتاب «باب الهوا» نخستین کتاب مستقلی است که در حوزه موسیقی کیش همراه با نمونه های صوتی منتشر می شود. ما پیش از این هیچ اطلاعات خاصی در رابطه با موسیقی کیش به صورت ویژه نداشتیم. من خودم از یک عده پژوهشگر که در رابطه با موسیقی کیش سوال می کردم، بسیاری می گفتند این منطقه موسیقی جداگانه و مستقلی ندارد. متوجه شدم حتی صداوسیمای منطقه کیش هم قطعه ای از بومیان آنجا نداشت. من شروع بکار کردم و متوجه این شدم موسیقی این منطقه بسیار ناب است. داستان موسیقی باب الهوا را هم فهمیدم و اسم کتاب هم همین شد.
شریفیان در رابطه با لزوم پژوهش موسیقی جنوب خاطرنشان کرد: برپایه این داده ها می توانیم در رابطه با ارتقاء موسیقی اقوام جنوب ایران فعالیت نماییم. البته این مساله در ارتباط با سراسر ایران هم هست. در جهت ارتقای موسیقی آن خطه، می توانیم موسیقی اقوام آن اقوام مورد نظر را شناسنامه دارتر نماییم و آنها را بشناسانیم. حتی در ثبت موسیقی شان هم میتوان از این طریق در ثبت سازها دقت بیشتری به خرج دهیم.
او اظهار داشت: نکته دیگری که در این مورد حائز اهمیت می باشد گردشگری می باشد. گردشگری فرهنگی و رویکرد جدید گردشگری موسیقی اهمیت ویژه ای دارد. گردآوری اطلاعات موسیقی مناطق مختلف می تواند به ما کمک نماید که گردشگرجذب نماییم. حالا مردم عموما برای خرید به کیش می روند اما باید کاری نماییم تا مردم برای شنیدن موسیقی کیش و دیدن فرهنگ این منطقه به کیش بیایند.




منبع:

1401/12/04
12:29:31
5.0 / 5
394
تگهای خبر: آهنگ , آهنگساز , آواز , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است