گزارش،
صدای جاودانه چکش مسگرهای زنجان میراثی که قرن ها طنین انداز است
به گزارش آبی طرح، زنجان صدای چکش ها در هم می پیچد و کوبه ی زمان را به گوش می رساند؛ آهنگ کهنه ای که قرن هاست در راسته مسگرها زنجان طنین دارد. بوی فلز داغ و نقش دستان پینه بسته استادکاران در هوای این گذر پیچیده است.
اینجا قلب تپنده بازار قدیمی زنجان است؛ جایی که شعله کوره ها هنوز از خاطره روز گذشته روشن مانده و دیوارهای آجری راوی هنر و رنج مردانی اند که از مس، جان می تراشند.
بازار مسگرهای زنجان، با معماری چشم نواز، نه تنها بازمانده ای از تاریخ کهن شهر است، بلکه نماد زنده فرهنگ و صنعت زنجان به شمار می رود؛ شهری که به حق پایتخت صنایع دستی فلزی ایران لقب گرفته است.
محمد صانعی پور یکی از معدود مسگرهای جوانی که هنوز چراغ کارگاهش را روشن نگه داشته است. این جوان ۵ - ۶ سال پیشوارد این صنعت شده است؛ کارگاه مدرنی داشت، ظروف خاص و جدیدی تولید می کرد، دانشگاه نرفته بود و انتخاب صنعت مس به پیشنهاد شریک بوده است؛ از او درباره ی وضع بازار می پرسم و پاسخ می دهد: چند سال پیش، وقتی ظروف مسی مد شده بود، کار و کاسبی ما هم رونق گرفت. ولی حالا نه از آن تب وتاب خبری هست و نه از فروش. اجاره کارگاه بالا است، تهیه مواد اولیه خودش یک داستان دیگر دارد، از طرفی تبلیغات درست و حسابی هم برای معرفی کار مس در شهر نداریم.
او ظروف را نانو می کند، بگفته خودش، این ظروف در مقابل سیاه شدن مقاوم هستند و دیرتر تغییر رنگ می دهند.
محمد می گوید: لایه خیلی نازک روی ظرف می زنیم که جلوی واکنش مس با هوا و آب را می گیرد. کیفیت ظرف مثل قبل باقی می ماند، فقط ظاهرش دیرتر کدر می شود. ما هم به مشتری می گوییم که نباید با وایتکس یا شیشه پاک کن تمیزش کند، فقط یه دستمال نمدار کافی است.
این جوان صنعتگر باور دارد که صنعت مس در صورت حمایت مسئولان می تواند جان باردیگر ای بگیرد.
ضعف در توسعه زیرساخت ها و تکمیل شبکه ارزش صنعت مس
ایران با برخورداری از ذخایر غنی فلزات غیرآهنی، خصوصاً مس، جایگاهی ویژه در نقشه معدنی جهان دارد، با این وجود فاصله شایان توجهی میان حجم ذخایر و میزان بهره برداری وجود دارد. در حالیکه کشور از نظر ذخایر مس در رتبه پنجم جهان ایستاده، از نظر تولید محتوا و کاتد در جایگاه پانزدهم قرار دارد؛ فاصله ای که نشان از ضعف در توسعه زیرساخت ها و تکمیل شبکه ارزش این صنعت دارد.
طبق اهداف برنامه هفتم توسعه افزایش تولید کاتد مس تا بالاتر از ۵۰۰ هزار تن و رسیدن ایران به رتبه هشتم جهانی هدف گذاری شده است، اما تحقق این هدف نیازمند اصلاح سیاستهای کلان خروج دولت از قیمت گذاری دستوری و فراهم سازی فضای رقابتی سالم می باشد.
در حالی که کشورهای منطقه همچون عربستان، با سرعت به سوی توسعه صنایع معدنی و ایجاد واحدهای بزرگ تولیدی پیش می روند، ایران بازهم از ظرفیت معادن خود بطور کامل بهره مند نشده است. توسعه پایدار در صنعت مس تنها با نگاه بلندمدت، سرمایه گذاری هوشمند و تکمیل زنجیره تولید میسر خواهد بود.
صنعت مس زنجان پیوند هنر و اقتصاد در راه توسعه پایدار
بنا بر اعلام روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان، حال بالاتر از ۱۰۰ واحد صنعتی و نیمه صنعتی در زمینه تولید محصولات مسی در زنجان فعال می باشند و در کنار آنها، حدود ۵۰۰ کارگاه سنتی با استفاده از مهارت استادکاران بومی و خلاقیت نسل جدید، چرخ این صنعت را به حرکت درآورده اند.
همچنین مجموعاً بالاتر از ۸ هزار نفر در این زمینه بصورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند؛ آماری که نشان میدهد مسگری دیگر فقط یک حرفه خانوادگی نیست، بلکه صنعتی با ظرفیت اشتغال پایدار می باشد.
زیرشاخه هایی چون مسگری سنتی، پیروزه کوبی، میناکاری و مس پردازی امروز به بخش مهمی از شبکه ارزش صنایع دستی زنجان بدل شده اند. در سال گذشته، صادرات محصولات مسی زنجان بالاتر از ۵۰۰ هزار دلار ارزآوری داشته است و کشورهایی مانند هند، ترکیه، کانادا، روسیه، آلمان، عمان و امارات از مشتریان اصلی این محصولات به شمار می روند.
کارشناسان گردش مالی این صنعت را بالاتر از ۴۳۹ میلیارد تومان در ماه برآورد کرده اند که نقش برجسته ی در رونق اقتصادی استان دارد. استان هایی چون اصفهان، تهران و مشهد هم بازارهای مصرف پررونقی برای تولیدات مسی زنجان به شمار می روند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان در این رابطه به گزارشگر ایسنا می گوید: ۱۲ هزار هنرمند در ۵۵ رشته صنایع دستی در استان زنجان فعالیت می نمایند.
سیدمیکائیل موسوی با اشاره به اینکه از ۲۹۹ رشته صنایع دستی شناسایی شده در کشور، ۵۵ رشته در استان زنجان فعال است، می افزاید: مهم ترین رشته های صنایع دستی استان شامل تولیدات مس، ملیله و چاقو است.
هم اندیشی برای توسعه صادرات محصولات مسی
درباره جزئیات آمار مسگرهای زنجان، معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان هم به گزارشگر ایسنا، می گوید: اکنون بالاتر از ۵۰۰ کارگاه فعال و انفرادی در عرصه تولید ظروف مسی، محصولات تزئینی و مصرفی در استان فعالیت دارند که در مجموع برای حدود ۵ هزار نفر شغل مستقیم و سه هزار نفر اشتغال غیرمستقیم بوجود آورده اند.
داریوش نادری ادامه می دهد: با همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه ای، دوره های آموزشی تخصصی در عرصه بازاریابی، بازاریابی اینترنتی و برندسازی با بالاتر از ۱۴۰ نفر ساعت آموزش برای هنرمندان صنایع دستی استان درحال برگزاری است تا بتوانند در زمینه فروش، معرفی و صادرات محصولات خود توانمند شوند.
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره ی اقدامات انجام شده برای توسعه صادرات محصولات صنایع دستی زنجان، خصوصاً در عرصه مس، می افزاید: در جریان برگزاری نشست های اخیر با حضور رایزنان فرهنگی کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو) در زنجان، مذاکرات اولیه برای توسعه صادرات محصولات مسی استان انجام شد. هدف ما رفع موانع موجود و فراهم سازی زمینه صادرات رسمی و پایدار محصولات مسی زنجان به بازارهای بین المللی است.
در نهایت...
صنعت مس زنجان ظرفیت بالایی برای رشد، فروش و حتی صادرات دارد. ظروف مسی علاوه بر زیبایی و ارزش فرهنگی به خاطر خواص درمانی و تاثیر مثبت بر سلامت بدن، در خیلی از کشورها مورد توجه هستند. کارشناسان باور دارند اگر بتوان زمینه صادرات به کشورهای همسایه را فراهم نمود، این صنعت می تواند به یکی از برندهای شاخص ایران تبدیل گردد.
با این حال یکی از بزرگ ترین ضعف بازار مس زنجان در بازاریابی و برندسازی است. خیلی از کارگاه ها و فروشندگان هنوز آموزش های لازم در عرصه تبلیغات و فروش مدرن را ندیده اند اگر بتوان در این مورد آموزش و حمایت ایجاد کرد و از ظرفیت بلاگرها و اینفلوئنسرها برای معرفی محصولات استفاده کرد، بازار مس زنجان رشد شایان توجهی خواهد داشت.
در واقع مس زنجان کمبود کیفیت ندارد؛ تنها نیاز دارد دیده شود و معرفی شود. با بازاریابی هدفمند تبلیغات خلاقانه و ایجاد برندهای معتبر، می توان این صنعت اصیل را باردیگر درخشان کرد تا نام زنجان نه فقط در ایران، بلکه در بازارهای جهانی بدرخشد.
منبع: abitarh.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب