نقد روزنامه پرتیراژ اسپانیایی بر فیلم فرهادی، هنوز صدای حزین همه می دانند در گوش، طنین افكن است
آبی طرح نقد روزنامه پرتیراژ اسپانیایی بر فیلم فرهادی، هنوز صدای حزین همه می دانند در گوش، طنین افكن است
به گزارش آبی طرح به نقل از خبر آنلاین، این نقد به قلم كارلوس بویه رو (Carlos Boyero) از منتقدان سرشناس و مشكل پسند اسپانیا به دنبال نمایش این فیلم در برنامه افتتاحیه هفتاد و یكمین دوره جشنواره فیلم كن به نگارش در آمده است. بویه رو تصریح می كند: در اهدای دو جایزه اسكار و دیگر جوایز پُرشمار بین المللی كه به اصغر فرهادی اهدا شده، منطق حاكم بوده است. این منتقد سینمایی در مورد «همه می دانند» می نویسد: در این فیلم هم سبك و صدای ویژه فرهادی هویداست و آنچه بیان می كند قابل باور و در عین حال نفس گیر است، پر طمطراق است اما صراحت دارد. من از انگیزه های وی برای ساختن فیلم در اسپانیا بی خبرم اما او چه در لاپونیا و نیجریه كار كند یا در نیویورك یا مریخ، هویت خویش را حفظ می نماید و می تواند مرزها را فرو ریزد. بویه رو در شرح نظر خویش درباره فیلم اضافه می كند: فرهادی برای خلق هیجان از استودیوهای مجهز بهره نگرفته است. دوربین او به گونه ای متعارف، استادانه و سریع در درون و بیرون یك دهكده حركت می كند، جایی كه در ابتدا شادی مراسم یك عروسی فراگیر است. موقع تجدید دیدارها و تقسیم شادی ها بین خانواده، دوستان و همسایگان است، اما این فضا به دنبال ناپدید شدن فرزند خواهر عروس كه از آرژانتین به اسپانیا آمده فرو می پاشد. ا ل پاییس ادامه می دهد: در این شرایط پیچیده و دشوار، فرهادی قدرت احساسی خویش برای صحبت از گذشته و آثار پاك ناشدنی آن بر افراد را به میان می آورد؛ گذشته ای كه همراه با دردهایی ژرف و ضایعه هایی است كه در پس ظاهر عادی زمان حاضر، و پشت ابهام و ترس و رابطه های ناشگون پنهان می ماند. آنجا ظاهر در جنگی كهن با واقعیت است و رازهای ناگفتنی نهفته مانده است. به نوشته بویه رو: فرهادی در طرح دلهره آور و ملودرام خود به بهترین وجه، گروهی از بازیگران شاه نشین زبان اسپانیایی و حتی بین المللی را گرد آورده است، همانند خاویر باردم و پنه لوپه كروز، زوج پُرذوق اسپانیایی به همراه ریكاردو دارین آرژانتینی كه خود سلطانی ست. به این جمع باید حضور بسیار روان و جذاب ادوارد فرناندز را افزود و باربارا لنی كه ایده آل تمام فیلمنامه هایی با زنان پر تلاطم است. ال پاییس درباره چهره های اصلی فیلم می نویسد: باردم كه می تواند بعد و اصالتی مطابق میل خویش به نقش خود دهد اینجا شخصیتی عادی دارد كه به تدریج دردمند و دچار حیرت می گردد. پنه لوپه هم به خوبی در نقش زنی حلول كرده كه عزیزترین كس خویش را از دست داده است و درد در چهره او كه در خیلی از صحنه ها بدون آرایش است، هویدا می گردد. بویه رو در جمع بندی خویش می آورد: كلام فرهادی برای بیان مجموعه احساسات و پدیده هایی كه همزمان در درون انسان جریان دارد، بسیار قدرتمند است. بعد از دیدن فیلم، هنوز صدای حزین «همه می دانند» در گوش، طنین افكن است. ترجمه: احمد طاهری 5858
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب