رونمایی از یك اثر هنری ویژه

رونمایی از یك اثر هنری ویژه آبی طرح: یكی از آثاری كه در سی امین نمایشگاه صنایع دستی رونمایی گردید، اثر فاخر علوی به اسم «سرالاسرار» با مبحث امیر المؤمنین (ع) است. ابعاد این اثر ۴؛۱۰ است كه برای نخستین بار از نقوش قلمكار برای رسم گره چینی در تاریخ قلمكاری استفاده شده است. كارشناسان صنایع دستی ارزش این اثر را ۱۲۰ میلیون تومان قیمت گذاری كرده اند.


به گزارش آبی طرح به نقل از ایسنا، اثری كه پشت سر معصومه ابتكار (معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور)، علی شمخانی (دبیر شورای عالی امنیت ملی) علی اصغر مونسان ـ(رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) و پویا محمودیان (معاون صنایع دستی) و مسئولان دیگر در عكسی از مراسم افتتاح سی امین نمایشگاه صنایع دستی به ثبت رسید و به یادگار ماند، حاصل یك كار گروهی است كه برای نخستین بار به این شكل اجرا شده است.
این اثر كه حاصل تكنیك خطوط ثلث، نستعلیق و كوفی بنایی با قلمكاری و نگارگری است، توسط مهدی نوری (نگارگر)، حاج مرتضی جعفری (قلمكار)، سیدامیرحسین طباطبایی و كریم عرب تهرانی خوشنویسی شده است.
تلفیق خوشنویسی با قلمكاری در این اثر ایده سید امیرحسین طباطبایی- یكی از خوشنویس های اثر فاخر علوی (سرالاسرار) است.

طراحی و رسم اثر روی پارچه ۷ ماه زمان برد
این هنرمند درباره این كار به ایسنا، می گوید: این اثر تلفیق خوشنویسی و قلمكار است. ما از دوره صفویه با كتیبه هایی مشابه «باز این چه شورش است» كه در مجالس امام حسین(ع) نصب می شده، روبرو می شویم اما كارهای انجام شده محدود به همین آثار بوده است، چونكه آن زمان خوشنویسی را توسط قالب های قلمكاری می تراشیدند و آن را به شكلی چاپ روی پارچه منتقل می كردند. در واقع خوشنویسی به صورت مستقیم روی پارچه انجام نمی شده است.
او با اشاره به اینكه خوشنویسی با قلمكار به این سبك را از سه سال پیش آغاز كرده است، می افزاید: آنچه اثر مربوطه را خاص كرده است مربوط به قلمكاری آن می گردد كه برای نخستین بار از قالب های قلمكار برای رسم گره چینی استفاده شده است. معمولا با قالب های قلمكار می توانستند یك مستطیل یا حداكثر یك دایره طراحی نمایند اما شكست هایی در این قالب قلمكاری توسط مجموعه هنری ما یعنی طهور انجام شده است.
طباطبایی با بیان اینكه گره چینی و نگارگری كار را مهدی نوری انجام داده است، ادامه می دهد: روش طراحی و رسم آن روی پارچه حدود هفت ماه زمان برده و مراحل سختی را سپری كرده است. اغلب رنگ های به كار برده شده در اثر، گیاهی و شامل رنگ های سبز، زرد، نارنجی، آبی، بنفش در نگارگری و قلمكار و رنگ های قهوه ای، خردلی، مشكی و قرمز در خوشنویسی هستند. این محصول كاملا قابل شستشو است.

كسی كه ارزش واقعی اثر را متوجه شده باشد، پیدا نكردیم
این هنرمند درباره مدت زمانی كه این اثر خلق شده است، توضیح می دهد: ایده آن پیش از عید غدیر سال قبل شكل گرفت اما انرژیی مان را به صورت مستمر روی كار نگذاشتیم و مراحل آن تا زمانی كه كامل شد یك سال و پنج ماه زمان برده است. اگر می خواستیم مستمر روی آن كار نماییم می توانستیم در مدت پنج ماه كار را تمام نماییم.
او اظهار می كند: محتوای این اثر بر اساس روایات فضائل امیرالمومنین (ع) از زبان مبارك علوی است. روایت استفاده شده روی كار بین اهل تشیع و تسنن قابل قبول است. در وسط كار هم جمله «قال علی ولی الله ولایتی ولایة الله» یعنی حضرت علی (ع) فرمودند «ولایت من ولایت خداست» نوشته شده است.
طباطبایی درباره اینكه این كار پس از رونمایی مقرر است در كجا نصب شود، می گوید: ما در مجموعه خودمان از این آثار قابل توجه زیاد داریم. در سال های گذشته یكسری كارها را در قطعات كوچك انجام دادیم كه در مجامع مذهبی استفاده می گردد. كارهای قطعات بزرگ مشابه این اثر هم بعنوان رزومه كاری در مجموعه شخصی مان نگهداری می گردد چونكه تا كنون كسی كه ارزش واقعی این آثار را متوجه شده باشد و بخواهد آن را خریداری كند، پیدا نكرده ایم.


این خوشنویس ادامه می دهد: كارشناسان معاونت صنایع دستی ارزش این كار را ۱۲۰ میلیون تومان قیمت گذاری كرده اند اما ما كارهایی در این اندازه داشته ایم كه با عنایت به انواع قلمكاری و نگارگری قیمت های متفاوتی داشته اند. امسال هم كاری برای بیت آیت الله وحید خراسانی در قم انجام می دهیم كه رویكرد جدیدی به چادرهای قلمكاری است و در ماه محرم رونمایی می گردد.

تفاوت خوشنویسی روی كاغذ و پارچه متقال
وی همینطور درباره تفاوت خوشنویسی روی كاغذ و روی پارچه توضیح می دهد: معمولا برای خوشنویسی كاغذ گلاسه انتخاب می كنند تا روان باشد، ما انواع پارچه ها را داریم كه نرم است و شاید می توان روی آنها راحت تر نوشت اما پارچه هایی كه این اثر را روی آن خلق كردیم از جنس متقال است كه قلمكار روی آن اجرا می گردد. این پارچه عمر كاری كه مد نظر ماست را دارد اما در عین حال خیلی زِبر است.
این هنرمنه اضافه می كند: رنگ و قلمو با مركب و قلم خوشنویسی تفاوت زیادی دارند. بعضی از استادان خوشنویسی به كار ما ایرادهای فنی هم گرفته اند اما وقتی قلمو را بدست گرفتند متوجه شدند خطی كه با قلم می توان اجرا كرد با قلمو و روی پارچه نمی گردد و كار را دشوارتر می كند. خوشنویسی با قلمو و رنگ روی پارچه فن جدایی دارد.
طباطبایی می افزاید: ابعاد خوشنویسی با قلم و مركب متفاوت می باشد و زمانی كه ابعاد كار از قلم یك سانتی متر بیشتر نوشته می گردد حالت كتیبه نویسی پیدا می كند. ما تجربه خوشنویسی با قلم ۲۵ سانت روی پارچه را هم داشته ایم. روی این اثر با قلم های ۱۲ سانتی هم كار كرده ایم. طبیعتا وقتی ابعاد تغییر پیدا می كند سختی های دیگری هم به كار اضافه می گردد.

هنر ایرانی در هئیت های مذهبی منچستر و كانادا
او كه خوشنویسی را از ۹ سالگی آغاز كرده است، درباره اینكه كارهایشان در كشورهای دیگر هم شناخته شده است یا نه، اظهار می كند: بعضی از كارهای ما در هیئت های مذهبی در اروپا همچون منچسر انگلیس و كانادا فرستاده شده است اما در كشورهای عربی به صنایع دستی بودن كار ما چندان توجه نمی گردد. از طرفی ما تا كنون فضایی نداشتیم تا نمایشگاهی از كارهایمان در كشورهای عربی داشته باشیم تا آنها را بیشتر با شیوه كار آشنا نماییم.
این هنرمند هم از بی توجهی مسئولان به كارش گلایه هایی دارد و با اشاره به اینكه از زمانی كه من و همكارم آقای عرب تهرانی این سبك كاری را راه اندازی كرده ایم تا كنون هیچكس نیامده از ما حمایت كند، می گوید: هنرمندان عادی دستشان چندان باز نیست تا كارهایش را جاهایی كه باید دیده شود، ارائه نمایند. سال قبل در نمایشگاه صنایع دستی كه در سالن اجلاس تهران برگزار شد، كارگاه زنده ای برگزار كردیم اما برای كسی قابل توجه نبود. البته ما كار خودمان را می نماییم و به حمایت كسی نیاز نداریم اما حدود یك سال و نیم است كه تلاش می نماییم بیمه هایمان را وصل نماییم كه هنوز موفق نشده ایم.
طباطبایی درباره اینكه چگونه این اثر برای اولین بار در نمایشگاه صنایع دستی رونمایی گردید، بیان می كند: آقای جعفری كه یكی از بزرگان قلمكار استان اصفهان است با معاون صنایع دستی استان اصفهان صحبت كرد و قرار شد این اثر در سی امین نمایشگاه صنایع دستی رونمایی شود. شاید برای نخستین بار بود كه با چنین نگاهی به كار ما نگاه می شد و دلیل اصلی آن هم همكاری با استاد پیشكسوتی مثل آقای جعفری بود كه برای نشان دادن این اثر كوشش كرد و معمول است امضای استاد قلمكار زیر اثر ثبت گردد باشد ازاین رو اسم استاد جعفری زیر این اثر نوشته شده است.





1397/06/08
19:09:03
5.0 / 5
4870
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است