خطرات و لذت های عكاسی در سفر

خطرات و لذت های عكاسی در سفر آبی طرح: یك عكاس جهان گرد اظهار داشت: عكاسی در سفر نیازمند عشق به این كار است و عكاس باید پیش از سفر برنامه ریزی كاملی داشته باشد.


محمدرضا شاه پسند در گفت وگو با ایسنا درباره عكاسی در سفر اظهار داشت: فردی كه در سفر عكاسی می كند باید آمادگی های لازم جسمی و روحی را داشته باشد و در واقع تفاوت های عكاسی در سفر با عكاسی معمولی را بداند.
این عكاس و هنرمند خراسانی كه ۲۵ سال تجربه كار عكاسی در سراسر جهان را دارد، افزود: عكاس باید مخاطرات پیش رو را بپذیرد و بتواند پیش بینی های لازم را بكند و این كه بتواند عكس را با كیفیت بالا به ثبت برساند؛ چونكه سفر و عكاسی دو سوژه جداگانه هستند و عكاس باید هر دوی این ها را در كنار هم به خوبی داشته باشد تا بتواند خروجی قابل قبولی را نمایش كند.
این عكاس بیان كرد: عكاس پیش از رفتن به مكان مورد نظر باید تحقیقاتی برای سفر داشته باشد و برنامه عكاسی خودرا بداند و این كه معمولا فرد در كنار دیدن مكان های تاریخی و... به طبیعت باز ورود می كند؛ حال با عنایت به این كه من خود طبیعت گرا هستم، این را می گویم كه یك عكاس هنگامی كه مقصد را انتخاب می كند از لحظه خروج از خانه خود وارد سفر میگردد چونكه برای یك عكاس همیشه سوژه های مختلف وجود دارد.
شاه پسند كه كسب رتبه نخست جایزه عكس سه بعدی در كشور چین را در كارنامه هنری اش دارد، تشریح كرد: یكی از مشكلاتی كه عكاسان باید آنرا پیش بینی بكنند، تجهیزاتشان است كه بعنوان مثال هنگامی كه وارد یك مسیر می شوند و می خواهند عكاسی كنند به كمبود تجهیزات برنخورند مانند باتری، كارت حافظه و یا كسانی كه آنالوگ كار می كنند باید آمادگی های لازم را به كلی از نظر تجهیزات داشته باشد.
او افزود: عكاس باید لطمه دیدگی ها را رفع كند و پیش بینی های لازم را داشته باشد؛ در مكان های مختلف مانند مكان های با رطوبت بالا، ارتفاعات بالا و یا مكان هایی مانند كویر كه امكان دارد در راه طوفان شن بوجود آید و ماسه ها به دوربین لطمه بزنند، عكاس باید بتواند از دوربین به خوبی حفاظت كند و بتواند تصاویر خوبی بگیرد.
این عكاس تشریح كرد: درباب خطرات باز زمان هایی بوده كه من به سبب این كه می خواستم در زمان خاصی از مكان خاصی عكاسی كنم مجبور به چادر زدن در آن محل می شدم و این برای یك فردی كه در شهر زندگی می كند امكان دارد سخت باشد و حتی زمانی بوده در این گونه محل ها كه برای من حمله حیوانات وحشی به وجود آمده و من مجبور به حفاظت از خود شده ام.
شاه پسند عنوان كرد: در هنگام عكاسی در سفر باید به نكاتی توجه كرد؛ من دوستی داشتم كه هنگام عكاسی در هندوستان به سبب گرفتن یك عكس خاص چندین ماه در زندان به سر می برد؛ در نتیجه زمانی كه عكاس می خواهد از یك مكان عكاسی كند باید در مورد آیین های آن مكان اطلاعات كسب كند.
وی اشاره كرد: به هنگام عكاسی در سفر عكاس اساسا باید برنامه ریزی قبلی داشته باشد و این امری است كه من سفارش می كنم در تمام كارگاه های آموزشی مطرح شود چونكه برای عكاسی در سفر اساسا شما باید هدفی داشته باشید.
این عكاس اضافه كرد: من پیش از پروژه های خود همیشه محل را بررسی می كنم و برای یك پروژه معمولا چند محل مد نظر قرار می دهم چونكه خروجی نهایی اتفاقی را رقم می زند كه برای مخاطب ثمین است و مخاطب را متحول و متغیر می كند؛ مثلا مخاطب در نگارخانه شهر فرنگ امكان دارد محل هایی را كه از قبل رفته ببیند اما باز با شگفتی روبه رو میگردد و تعجب می كند.
شاه پسند اظهار داشت: در این نوع عكاسی ابتدا شما باید عاشق این كار باشید تا بتوانید این روحیه خاص را پیدا كنید و بعد سوژه ها با حالات مختلف تغییر می كنند؛ برای نمونه برگی كه روز گذشته بر اثر خشكی و آفتاب زدگی یك حالت خاص داشت، امروز بر اثر باران حالت دیگری پیدا می كند و جلوه بهتری دارد و شما باید برای سوژه برنامه ریزی كرده تا بتوانید به خوبی حالت مد نظر خودرا پیدا كنید.
او اظهار نمود: برای حالت سوژه باز اگر می خواهید از آب عكاسی كنید طبیعتا باید موقعی را برنامه ریزی كنید كه باد نباشد تا بتوانید آن انعكاس آینه وار مورد نظر را دریافت كنید؛ بدین سبب عكاس باید كاملا هدفمند عمل كند و این كه هنگامی كه عشق دخیل یك كاری باشد اساسا خروجی بهتری از آن كار دریافت می نماییم.



1397/09/08
15:27:11
5.0 / 5
4316
تگهای خبر: آموزش , دوربین , طرح , عكاس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است