در نشست مستند قطار مسیر ۶۰ مطرح شد:

پرچم داران موسیقی دهه ۶۰ در این مستند حضور دارند

پرچم داران موسیقی دهه ۶۰ در این مستند حضور دارند آبی طرح: كارگردان مستند «قطار مسیر ۶۰» اظهار داشت: برای ساخت این مستند با چالش های بسیای مواجه شدیم و پروسه ساخت آن در سال ۹۲ به اختتام رسید اما نتوانست در این سال های به اكران عمومی برسد.


به گزارش آبی طرح به نقل از ایسنا، نشست خبری فیلم مستند «قطار مسیر ۶۰» به كارگردانی كتایون جهانگیری كه به وقایع حوزه موسیقی ایران در دهه اول انقلاب پرداخته و از هشتم دی ماه در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اكران خواهد شد، امروز دوم دی ماه سپس نمایش این فیلم، در مركز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار گردید.
كتایون جهانگیری كارگردان مستند «قطار مسیر ۶۰» در این نشست بیان كرد: این فیلم سال ۹۱ ساخته شد و تحقیقات آن از سال ۸۷ شروع شده بود.
او با اشاره به اینكه "ما برای ساخت این مستند به چالش هایی برخوردیم" توضیح داد: طرح اولیه این فیلم پذیرفته شد اما به مرحله ساخت نرسید تا اینكه مركز گسترش سینمای مستند و تجربی برای ساخت آن موافقت نمود. البته تولید آن به دو بخش تبدیل شد و دو برهه را در برگرفت. بخش اول «فریاد شد آواز» بود و سپس «قطار مسیر ۶۰» ساخته شد. در نهایت این مستند سال ۹۲ آماده شد اما به سبب تغییر تحولات مدیریتی فیلم در آرشیو باقی ماند و از آن زمان به بعد به غیر از چند نمایش خصوصی، به اكران عمومی نرسید.
این كارگردان بیان كرد: سال ۹۴ این اثر در شورای هنروتجربه پذیرفته شد اما باز هم در بخش گرفتن مجوز باقی ماند و شاید اگر «بزم رزم» اكران نمی شد، با نمایش این فیلم موافقت صورت نمی گرفت و به سبب موضوعش پروانه نمایش به آن داده نمی شد. با این وجود قرار بود این اثر زودتر از «بزم رزم» نمایش داده شود اما این اتفاق نیفتاد. خوشحالم كه حالا بستر نمایش این فیلم ها به وجود آمده است.
او درباره اشخاصی كه در این مستند حضور داشتند و انتقاداتی كه وارد شده، توضیح داد: این آدم ها از افراد دست اول دهه شصت بودند و چهره هایی بودند كه از پرچم داران موسیقی دهه ۶۰ بودند. من درجریان ساخت این مستند، دنبال نظراتی بودم كه بی طرفانه باشد و اهتمام كردم تمام جوانب را بررسی كنم و اگر چیزی خوب یا بد است باید از همه جهات دیده شود.
جهانگیری افزود: این فیلم روایتگر اتفاقاتی در حوزه موسیقی است كه در بستر ایران رخ داده نه خارج از كشور. در آن دوره ای كه این فیلم ساخته شد هنوز اثری در این زمینه تولید نشده بود و خط قرمزهای زیادی وجود داشت و خوشبختانه مركز گسترش سینمای مستند و تجربی هیچ سانسوری برای این فیلم اعمال نكرد با این وجود برای مجوز گرفتن و پروانه نمایش در ارشاد قسمت های كوچكی از آن سانسور شد اما بعد كه با دولت اصلاحات همزمان شد، نمایش آن متوقف گردید.
این مستندساز با اشاره به اینكه "من نمی خواستم در این مستند تحلیلگر باشم و به دنبال آدم هایی رفتم كه صاحب نظر بودند" بیان كرد: با خیلی از هنرمندان مانند آقای لطفی، كامكار ها و... هم مصاحبه كردم. اما برخی شان نگاه های جانب دارانه داشتند. مشكل بین این افراد زیاد بود و خیلی هایشان منكر كارها و حرف هایشان هم می شدند و حاضر نبودند جلوی دوربین قرار بگیرند.
وی ادامه داد: من سراغ تمام این آدم ها در پروسه تحقیقم رفتم و به این نتیجه رسیدم كه در فیلم حضور نداشته باشند. نتیجه هم آن چیزی است كه در فیلم می بینید و البته پای آن هم هستم. در زمان ساخت این مستند هنوز تحقیقاتی انجام نشده بود و هیچ منبع مكتوبی وجود نداشت بدین سبب باید به سراغ تاریخ شفاهی و آدم ها می رفتم.
در ادامه نشست سید علیرضا میرعلینقی پژوهشگر و منتقد حوزه موسیقی درباره مستند «قطار مسیر۶۰» اظهار داشت: در ابتدا باید بگویم فیلم یك برش یا مقطع زمانی را به تصویر می كشد و مانند یك مرجع كامل نیست كه همه چیز باید در آن وجود داشته باشد. در این میان باید حرف ها به درستی زده شود.
او افزود: بیشتر مشكلات بین خود اهالی موسیقی وجود دارد تا وزارت ارشاد و آن هم انگار گذشته ای است كه در دهه ۶۰ انجام داده اند. گاهی كار با آنها بسیار طاقت فرسا میگردد. حوزه موسیقی بسیار محدود است و شاید نهایتا ۱۰۰ نفر باشند. بودجه هایش بسیار كم است و افراد برای رسیدن به خواسته هایشان هركاری می كنند. در نهایت وظیفه فیلمساز در این شرایط خیلی مشكل میگردد.
این منتقد همین طور اظهار داشت: این افرادی كه در فیلم حضور دارند از اشخاص دست اول حوزه خود هستند و از چهره های مطرح زمانه خودشان بودند اما این افرادی كه زیاد دیده می شدند كسانی نبودند كه جهت دهی و خط دهی برای مردم داشته باشند بلكه كسانی این كار را انجام می دادند كه كمتر دیده می شدند.
در حاشیه این مراسم هم از پوستر این مستند رونمایی گردید.
به گزارش آبی طرح به نقل از ایسنا عوامل مستند «قطار مسیر ۶۰» عبارتند از: نویسنده و كارگردان: كتی جهانگیری، تدوینگر و صداگذار: فرشاد اكتسابی، مدیرتولید: اكبر آقامحمدی، تصویربرداران: محمد رضایی، رسول رفیع زاده، صدابردار: هومن جهانشاهی، آهنگساز: امید فتح الهی، طراح پوستر: بهزاد خورشیدی، عكاس: اكبر آقامحمدی‏، مشاور رسانه­ای: سعیده الله دادی





1397/10/02
19:55:58
5.0 / 5
4251
تگهای خبر: آهنگ , آهنگساز , آواز , پوستر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است