گزارش ایسنا از نمایشگاه هنر مقاومت

نه به فساد مالی و حقوق های نجومی با ابزار هنر

نه به فساد مالی و حقوق های نجومی با ابزار هنر آبی طرح: در نمایشگاه جشنواره هنر مقاومت آثار هنرمندان درباره مطالبات و مشكلات مردم در جامعه به نمایش گذاشته شده اند. در این آثار به موضوعاتی چون اشرافی گرایی، اختلاس و حقوق های نجومی مسئولان پرداخته شده است.


به گزارش آبی طرح به نقل از ایسنا، نمایشگاه جشنواره هنر مقاومت در محل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برپاست و تا ۲۴ بهمن ماه ادامه خواهد داشت.
در این نمایشگاه حدود ۷۶۳ اثر از ۳۸۷ هنرمند برگزیده حضور دارد و آثار هنرمندان مختلف در ۹ بخش كارتون و كاریكاتور، عكس، طراحی صنعتی، تایپوگرافی، پرچم و كتیبه، تصویرسازی، گرافیك متحرك، نقاشی دیجیتال، پوستر و تبلیغات شهری شركت داده شده است.
خبرنگار ایسنا با حضور در محل برگزاری این نمایشگاه از فضای آن اینگونه گزارش داده است:
سالن نمایشگاه جشنواره مقاومت، فضای یك ساختمان در حال ساخت را برای بازدیدكنندگان تداعی می كند. آثار بر روی داربست های نازك فلزی نصب شده اند و در ابتدای ورود به سالن نمایشگاه، تعداد زیادی كلاه ایمنی قرار داده شده كه بازدیدكنندگان می توانند آنها را بر سر خود قرار داده و از آثار نمایشگاه دیدن كنند.




در سراسر فضای نمایشگاه حس و حال قشر كارگر جامعه به مخاطب القا می شود؛ چراكه بیشتر آثار درباره جامعه كارگری و قشر ضعیف جامعه است و همانگونه كه در نشست خبری جشنواره باز اعلام گردید آثار امسال برمبنای مطالبات و دغدغه های هنرمندان با عنایت به شرایط حال جامعه نمایش شده اند.




زمانی كه آغاز به بازدید از بخش نقاشی دیجیتال می نماییم آثاری را عمدتاً با سوژه كارگران می بینیم كه بخش های متفاوتی از زندگی و كار این افراد را به تصویر كشیده است. در بعضی از آثار به سختی كار كارگران معدن و مشكلاتی كه با آن مواجهند پرداخته شده و یا رفتگرانی را می بینیم كه در حال كار كردن هستند. در تمامی آثار این بخش همدلی و پاك سیرتی این قشر از جامعه به وضوح به تصویر كشیده شده است؛ گویی كه هنرمندان به صورتی قصد داشته اند ایمان این افراد به نمایش بگذارند.
در تعداد زیادی از آثار این بخش كارگران، با چهره های خندان به تصویر كشیده اند؛ انگار كه سختی كار با وجود عشق و ایمانی كه این افراد دارند، برایشان هیچ است.




در ادامه به بخش تایپوگرافی می رسیم. در این قسمت تعداد زیادی از آثار با سوژه «وطن» و «ایران» كار شده اند و بر روی آثار جملاتی همانند وطنم پاره تنم، آباد باشی ایران، ایران همیشه جاویدان و … به چشم می خورد. همین طور در این بخش تی شرت هایی در كنار تابلوها دیده می شود كه بر روی آنها جملات وطن دوستانه نوشته شده است.
بگفته دبیر جشنواره هدف از نمایش تی شرت ها جایگزین كردن آنها با تی شرت هایی است كه نوشته های لاتین دارند.




با ورود به بخش عكاسی توجه هنرمندان به ورزش زنان به وضوح دیده می شود؛ به گونه ای كه در بعضی از تصاویر موفقیت بانوان در مسابقات ورزشی و خوشی ناشی از این امر در چهره آنها تصویر شده است.
بطور كلی در این بخش بانوان سوژه اصلی عكاسان هستند و حضور زنان در عرصه های مختلف در این تصاویر دیده می شود. بعنوان نمونه در بعضی از عكس ها كه به حمله تروریستی اهواز مربوط می شود، مادرانی را می بینیم كه در حال دور كردن كودكان خود از صحنه هستند.




بخش طراحی پوستر و تبلیغات شهری با موضوعات متنوع تری آثار خودرا نمایش داده است؛ البته این بخش باز نگاه ویژه ای به مشكلات حال جامعه دارد؛ بعنوان مثال یكی از كارها با شعار «از سخن تا به عمل یك قدم است» به وعده های مسؤولان در جایگاه های مختلف اشاره كرده است؛ به گونه ای كه مسؤولان را در حال خروج از محل خدمت خود به تصویر كشیده و در كنار آنها مردم با مشكلاتی كه با آن دست و پنجه نرم می كنند نشان داده شده اند.




همین طور تعداد دیگری از آثار در این بخش به پشتیبانی از كالای ایرانی پرداخته اند. یكی از پوسترها باز زندگی آخوندهای اشرافی را با عبارت «نه به آخوندهای اشرافی» نقد كرده است.








بر روی برخی از پوسترها عباراتی همچون «دارایی مسؤولین باید شفاف باشد»، «خون دل كارگر شده فیش نجومی؛ هزینه بیت المال باید بشه عمومی»، «ملت نمیشه راضی تا نشه شفاف سازی»، «اینه صدای ملت نه اختلاس نه ذلت» دیده می شود؛ در واقع هنرمندان قصد داشته اند با نمایش این آثار به فساد مالی برخی مسؤولان و نارضایتی مردم از وضع موجود اشاره كنند. بطور كلی این بخش از نمایشگاه به عدالت اجتماعی و نفی اشرافی گرایی توجه دارد.




در ادامه به بخش تصویرسازی می رسیم. در این قسمت نسبت به سایر بخش ها توجه بیشتری به كودكان و نوجوانان شده است؛ به گونه ای كه تصویرسازی هایی با داستان های كوتاه درباره پیروزی انقلاب اسلامی، خروج شاه از ایران، رژیم شاهنشاهی پهلوی و … متناسب با سن كودكان و نوجوانان به تصویر كشیده شده است.
بگفته دبیر جشنواره در این قسمت ۴۰ داستان در اختیار هنرمندان قرار داده شده كه برای آنها تصویرسازی صورت گرفته است. در این قسمت والدین و كودكانی به چشم می خورند كه در حال خواندن داستان ها هستند. آثار این بخش در آینده در چارچوب كتاب نمایش خواهد شد.




در قسمت طراحی صنعتی تابلوهایی را می بینیم كه پروژه های مختلف را معرفی كرده است. برخی از این آثار شامل بازی هایی برای كودكان و یا حتی زیورآلات و كیف دستی باز می شود؛ البته نكته قابل توجه در این قسمت نگاه هنرمندان به فرهنگ ایرانی و نمایش پروژه هایی با تم ایرانی است.




كنار بخش طراحی صنعتی، آثار كاریكاتور و كارتون در تعداد بیشتری نسبت به سایر بخش ها، بر داربست های فلزی نصب شده اند. در بخش كاریكاتور تصاویر ۴۰ نفر همچون چهره هایی همانند محمدرضا پهلوی، فرح دیبا، اشرف پهلوی (خواهر محمدرضا پهلوی)، بنی صدر (نخستین رئیس جمهور ایران سپس انقلاب اسلامی)، موسی خیابانی (از اعضای سازمان مجاهدین خلق)، جعفر شریف امامی (از سیاستمداران دوران پهلوی) و… به چشم می خورد.
در پایین هر تصویر مطالبی برای معرفی این اشخاص نوشته شده است؛ البته این قسمت به سبب الفاظی كه برای معرفی اشخاص استفاده شده است، به هیچ عنوان متناسب با سن كودكان و نوجوانان نیست.
در بخش كارتون هم طرح های مختلفی با سوژه اشرافی گری، حقوق های نجومی و اختلاس به نمایش گذاشته شده است.








1397/11/09
18:18:24
5.0 / 5
4452
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است