روزهای اوج محبوبیت پادكست، ۱۵ سال بعد از ظهور

روزهای اوج محبوبیت پادكست، ۱۵ سال بعد از ظهور آبی طرح: 15 سال قبل وقتی واژه «پادكست» بعنوان واژه سال انتخاب شد، تنها علاقمندان پروپاقرص دنیای فناوری با آن آشنایی داشتند، اما این روزها با سرمایه گذاری برندهای بزرگ تجاری و آپلود فایل های صوتی از طرف سلبریتی ها، محبوبیت این رادیوی اینترنتی به اوج خود رسیده است.


پادکست یا رادیوی اینترنتی به مجموعه فایل های صوتی اطلاق می شود که در فضای آنلاین آپلود شده و کاربران می توانند با بهره گیری از برنامه ها و نرم افزارهای مخصوص به آنها گوش کنند.
در سپتامبر سال ۲۰۰۰ نخستین سیستم برای انتخاب، دانلود و ذخیره مجموعه محتوای صوتی بر روی کامپیوترهای شخصی و دستگاه های پخش صوتی قابل حمل ارائه شد. در سال ۲۰۰۴ بود که با فراهم شدن دسترسی به سرویس اینترنت پهن باند و دستگاه های الکترونیکی چون آیپاد، تهیه و پخش این فایل های صوتی برای نخستین بار در میان مردم رواج پیدا کرد. در همان سال روزنامه نگار انگلیسی به نام باب همرزلی در مقاله ای با عنوان انقلاب شنیداری در روزنامه گاردین، برای اشاره به فعالیت این نوع رسانه صدامحور واژه پادکستینگ را به کار برد.
محبوبیت سرویس رادیو اینترنتی به حدی رسید که واژه پادکست در سال ۲۰۰۵ از جانب لغتنامه آکسفورد بعنوان واژه سال برگزیده شد. در همین سال بود که توجه غول های فناوری به فرصت استثنایی که محبوبیت پادکست ها فراهم نموده بود، جلب شد. نسخه ۴.۹ سرویس آی تیونز اپل با قابلیت پشتیبانی از پادکست، در همین سال منتشر گردید و از آن زمان، سخنرانی های هفتگی جرج دبلیو بوش در فرمت پادکست در اختیار علاقمندان قرار گرفت.
پادکست و افزایش مخاطب در سطح جهانی
بازار پادکست ها امروز بیش از همیشه داغ است. به گزارش روزنامه گاردین، هم اکنون بیش از ۹۰۰ هزار پادکست در مضامین مختلف از قبیل سیاست، تبلیغات، آموزش، ادبیات، علم و هنر در اینترنت وجود دارد. ۲۲ درصد از مردم آمریکا در هفته دستکم به یک پادکست گوش می کنند و ۵۱ درصد از آنها یعنی چیزی حدود ۱۶۸ میلیون نفر، دستکم یک دفعه در عمرشان استفاده از این رادیو اینترنتی را تجربه کرده اند. علاقمندان پروپاقرص این پدیده در انگلستان نیز در هفته دستکم به ۷ پادکست گوش می دهند.
در این روزهای قرنطینه که شیوع ویروس کرونا جلوی دیگر انواع تولیدات هنری را گرفته است، رشد صنعت پادکستینگ ادامه دارد. محبوبیت این رسانه صدامحور بجای جای جهان رسیده است. بنابر آمار، در یک ماه گذشته ۵۸ درصد از مردم کره جنوبی یعنی بیش از ۳۰ میلیون نفر و ۴۰ درصد از مردم اسپانیا یعنی بیش از ۱۸ و نیم میلیون نفر پادکست گوش داده اند.
شواهدی وجود دارد که نشان میدهد علاقه و اشتیاقی که افراد این روزها به این نوع رسانه صوتی نشان می دهند قسمتی از یک تمایل گسترده به محتوای صوتی است. یک تحلیلگر رسانه اخیرا با اشاره به محبوبیت رادیوهای دیجیتال در خودرو ها، هدفون های داخل گوشی و دستیارهای صوتی چون الکسا و گوگل هوم اشاره کرد که ما این روزها نسبت به گذشته اطلاعات بیشتری را بوسیله شنیدن دریافت می نماییم برای اینکه می توانیم همزمان با گوش دادن به کارهای دیگر نیز برسیم.
به گفته وی، در آینده هرچه هدفون ها هوشمندتر شوند، بجای چشم ها، گوش هایمان به مسیر اصلی برای برقراری ارتباط با اینترنت تبدیل خواهند شد.
البته این مربوط به آینده است و در زمان حاضر شاید بزرگترین نشانه از دوران اوج پادکست ها، ورود مهره های بزرگی چون برندهای تجاری و سلبریتی ها به زمینه تولید و آپلود این فایل های صوتی باشد. اسپاتیفای در سال ۲۰۱۹ با یک سرمایه گذاری بیش از ۳۲۰ میلیون پوندی، استارتاپ های گیملت مدیا (Gimlet Media) و پارکست (Parcast) که پادکست تولید می کنند و اَنکِر (anchor) از محبوب ترین پلت فرم ها برای انتشار پادکست را خریداری کرد، کمپانی یونیورسال با شبکه آمریکایی ساخت و انتشار پادکست با نام واندری (Wondery) قرارداد بسته است، شرکت سونی نیز قرارداد مشابهی با شرکت تولید محتوای سامثیتگ الس (Somethin’ Else) منعقد کرده و بی بی سی نیز که از قید محدودیت های قبلی در حوزه انتشار پادکست خلاص شده، تمام تلاش خودرا بر پلت فرم پادکست و محتوای صوتی بی بی سی ساوندز (BBC Sounds) متمرکز کرده است.
به گفته هلن زالتزمن میزبان مجموعه پادکست های The Allusionist یکی از قدیمی ترین پادکست های مستقل در انگلستان، سرمایه گذاری شرکت و برندهای تجاری بزرگ در زمینه پادکستینگ با نشان دادن این که پادکست ها همگی توسط کارنابلدهای آماتور در گاراژ خانه ها تولید نمی گردد، موجب جلب اعتماد مخاطبان می شود.
افزون بر این، در کنار خیلی از سلبریتی ها همچون سو پرکینز نویسنده، بازیگر و کمدین انگلیسی، بردلی ویگینز دوچرخه سوار حرفه ای انگلستان و مت لوکاس نویسنده و خواننده اهل انگلستان که این روزها به عرصه تولید و پخش پادکست روی آورده اند، باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا و اعضای خانواده اش برای تولید پادکست های اختصاصی، با اسپاتیفای قرارداد امضا کرده اند.
فعالیت این چهره های شناخته شده در زمینه پادکستینگ را می توان عامل دیگری برای رشد اخیر این رسانه دانست.




منبع:

1399/02/21
23:45:17
5.0 / 5
1150
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است