شرکت کنندگان در پیاده روی اربعین، خبرنگاران این رویداد هستند

شرکت کنندگان در پیاده روی اربعین، خبرنگاران این رویداد هستند به گزارش آبی طرح نویسنده کتاب پیاده روی «اربعین رسانه شیعه» معتقد است شرکت کنندگان در مراسم پیاده روی اربعین از نجف تا کربلا در واقع خبرنگاران و رساننده پیام اربعین هستند، بدون اینکه عوامل رسانه های دیگر بخواهند کاری انجام دهند.


تنها چند روز به اربعین حسینی مانده و میلیونها نفر از مشتاقان زیارت اربعین با پای پیاده به سمت کربلا رهسپار هستند و یا خویش را آماده می کنند تا بعد از زیارت حرم امیرمومنان (ع) از نجف پیاده روی خویش را آغاز کنند و در این میان میلیونها ایرانی که تا سال ۹۸ همچون ماهیان درون اقیانوس با سیل جمعیت خویش را به میعادگاه عاشقان حسینی می رساندند، حالا قدر زیارت را بهتر می دانند و دست به دعا بر می دارند که با نابودی ویروس کرونا در مقابل بارگاه حسینی حضور یافته و ثواب زیارت را برای روز واپسین ذخیره کنند.
آیین های حسینی از مهم ترین و تأثیرگذارترین مراسم جمعی و اجتماعی شیعیان هستند که از حیث تأسیس، تکوین و کیفیت اجرا به طور عمده با زمینه هایی از فرهنگ عامه عجین شده اند. آیین پیاده روی اربعین با عنایت به حضور میلیونی اقشار و ملیت های متعدد شیعه از اقصی نقاط جهان، بخصوص در سالهای اخیر گسترش چشم گیری داشته و به یکی از بزرگ ترین اجتماعات آیینی جهان تبدیل گشته است.
کتاب پیاده روی اربعین رسانه شیعه به قلم حامد طالبی که به تازگی به همت انتشارات سروش در ۱۴۰ صفحه و در ۵۰۰ نسخه انتشار یافته، با نگاهی جدید به مبحث پیاده روی اربعین پرداخته است. طالبی در این کتاب نوشت: پیاده روی اربعین همچون رویدادهای بزرگی است که همه ارزش های خبری مانند بزرگی، تازگی، مجاورت، دربرگیری، شگفتی و برخورد را با هم دارد. چنین خصوصیت کم نظیری پیاده روی اربعین را به موضوعی بسیار قابل توجه در علوم خبری و ارتباطی تبدیل می کند.

وی اضافه کرد: اربعین نقش مهمی در تداوم واقعه عاشورا دارد و اگر نقش آفرینی پیغام آورانه حضرت زینب (س) از عاشورا تا اربعین نبود، شاید نهضت حضرت امام حسین (ع) تداوم تاریخی به این گونه پیدا نمی کرد و حقایق واقعه کربلا به صورت فعلی به ما نمی رسید.
در سرفصل این کتاب موضوع هایی چون اربعین رسانه شیعه، روایت مقام معظم رهبری از نقش رسانه ای پیاده روی اربعین، رسانه در ارتباطات سنتی، کارکردهای ارتباطی اربعین، اربعین و ارتباطات میان فرهنگی و اربعین و شناخت ظرفیت ضدتروریستی مسلمانان مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.


روز شنبه مراسم رونمایی از این کتاب با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد سلگی رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و سعید کرمی مدیرعامل انتشارات سروش برگزار شد و طالبی از انگیزه خود برای تالیف این کتاب سخن گفت.
طالبی در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا درباره مهم ترین پیام کتابش اظهار داشت: در این کتاب تاکید دارم که بگویم خود پیاده روی اربعین یک رسانه است و این موضوع، مهم ترین مطلبی است که در این کتاب دنبال شده است؛ بخصوص از این منظر که آیا پیاده روی اربعین کارکردهای معمولی رسانه های دیگر را دارد یا نه، آیا همان کارها را انجام می دهد و آیا هنجارهایی که پیاده روی اربعین دارد، با هنجارهای رسانه ای تطبیق دارد یا نه.
وی اضافه کرد: این مسائل با نگاه حرفه ای تطبیق داده شده و در انتها نتیجه گیری شده که پیاده روی اربعین یک رسانه است و سبب می شود با وجود بایکوت های گسترده ای که از جانب رسانه های بزرگ دنیا صورت می گیرد، پیاده روی اربعین پیام خویش را منتقل کند و کار رسانه هم انتقال پیام از فرستنده به گیرنده است و بنابراین پیاده روی اربعین کار رسانه ای خودش را انجام می دهد و می توانیم آنرا بعنوان یک رسانه به رسمیت بشناسیم.
طالبی درباره نقش خبرنگاران در این پیاده روی اظهار داشت: نقش رسانه ها و خبرنگاران زمانی در این برنامه محقق می شود که رسانه های دیگر آنرا پوشش دهند ولی می بینیم رسانه های بین المللی بزرگ مانند رویترز این کار را انجام نمی دهند و پدیده پیاده روی اربعین خودش تبدیل به رسانه می شود و شرکت کنندگان در پیاده روی اربعین، خبرنگاران و رساننده پیام اربعین هستند، بدون اینکه عوامل رسانه های دیگر بخواهند کاری انجام دهند.
وی به انفعال رسانه های بین المللی و فرار از پوشش خبری پیاده روی اربعین اشاره نمود و اظهار داشت: کومه میلا اتفاقی است که هر سه سال یک مرتبه در رود گنگ هندوستان اتفاق می افتد و یک آیین مذهبی بزرگ است. تفاوت این مراسم با پیاده روی اربعین این است که هر سه سال یک مرتبه برگزار می گردد ولی اربعین هر سال برگزار می گردد. با این وجود می بینیم که رسانه ها کومه میلا را به جهانیان نشان می دهند ولی پیاده روی اربعین چون ابعاد مختلفی مانند ابعاد سیاسی و بین المللی و جبهه مقاومت و اقتصادی و فرهنگی دارد آنرا بایکوت می کنند با این وجود می بینیم سالانه ۲۵ میلیون نفر در پیاده روی اربعین شرکت می کنند.

1400/07/03
10:25:27
5.0 / 5
875
تگهای خبر: فرهنگ , كتاب , كیفیت , نویسنده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
آبی طرح ، گرافیک و طراحی

آبی طرح

گرافیک و طراحی

abitarh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آبی طرح محفوظ است